Gå til innhold

BMW E39 (520) 2000mod - Klimaanlegg problem


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen eksperter på klimaanlegg her inne :)

I min BMW E39 får jeg ikke klimaanlegget til å kjøle.

Gass er testet og funnet ok for 4 uker siden på verksted.

Kompressor er testet ok. Og jeg hører at den går.

Den elektriske Vifta foran klima radiatoren starter og går.

MEN like forbannet blir det ikke kaldt inne i bilen.

Faktisk føles det som det blåses samme temperatur uansett hva jeg stiller klimaanlegget på. Mellom 16'C og 31,5'C er det den samme temperaturen som blåses fra dysene.

Men på 32'C (Som er maks) så blåser den varm luft som bare pokker.

Når jeg satt luftspjeldet i dashbordet til varmluft så kan jeg faktisk endre temperatur i luftstrømmen.

27'C føltes godt og varmt.

MEN... den kjøler likevel ikke nok. 16'C føles definitivt ikke som 16'... mer som 22.

Og jeg merker at luftfuktigheten stiger i kupeen...

bnhkv2rdcccx80yza0nv.jpg

Kan dette skyldes den Motstanderen som er plugget inn i klimanlegget inne i kupeen?

Den motstanderen er en klump med masse pinner på som føler på luftstrømmen inn i varmeapparatet.... husker jeg hadde problemer med denne i en tidligere E39 jeg hadde for noen år tilbake. Jeg tror feilen den gang var at varmeapparatet ikke virket i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hai saken i varmeapparatet er motstanden til viftemotoren bare, så den er det ikke.

Kan jo være at vannventilene til apparatet henger, og ikke vil stenge for varmt vann til registeret.

Prøv og sett tempen på min og dunk litt på disse og se om det begynner og blåse kaldt da.

Finner dem i mototrrommet sånn ca rett på innsiden av venstre støtdempertårn.

Min hang seg uten videre en gang, men slapp og funker ennå etter ett par slag den gangen.

Ellers så regner jeg med at utetemp fungerer og viser rett temp siden vifta i front går rundt.

Heater valve på dette noe dårlige bildet, men du får en ide om hvor den er i det minste.

attachment.php?attachmentid=199700&stc=1&d=1251981594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hai saken i varmeapparatet er motstanden til viftemotoren bare, så den er det ikke.

Kan jo være at vannventilene til apparatet henger, og ikke vil stenge for varmt vann til registeret.

Ellers så regner jeg med at utetemp fungerer og viser rett temp siden vifta i front går rundt.

Oki... da ser jeg bort i fra motstanderen.

Jeg skal ut å teste ventilknepet ditt nå... håper det ikke er verre enn så! :)

Ja, den viser utetemp, men jeg er usikker på hvor korrekt den viser. Oppdaget at tempføleren bare henger løs inne i støtfangeren (høyre side under hovedlykt)... regner vel med at denne eeeegentlig skal festes en eller annen plass og ikke henge og dingle bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å knatte litt på ventilene, men det gav ingen endring dessverre :(

Jeg vet ikke om det er disse omtalte ventilene som koples inn og ut ved skifte av temperaturinnstilling.

Men når jeg endrer innstillingene (går fra 16 og oppover) så hører jeg at vifte, ventiler og spjeld endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om det funker som det skal slik ellers.

Sånn f.eks ved ca 20 grader ute, og bilen har omtrent samme temp innvendig som utvendig, og temp stilt på 20 grader. Hvilken hastighet legger vifta seg på da?

Tenker bare at muligens temp sensor i klima panelet kan være synderen, men jeg personlig ville søkt litt mer rundt vannventiler først.

Mener det skal være mulig og føle pulseringer i disse dersom man juster temp opp og ned.

Er også en sirkulasjonspumpe i forbindelse med disse som lager litt vibrasjon, bare slik at du ikke lures av den når du føler deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om det funker som det skal slik ellers.

Sånn f.eks ved ca 20 grader ute, og bilen har omtrent samme temp innvendig som utvendig, og temp stilt på 20 grader. Hvilken hastighet legger vifta seg på da?

Hvis jeg ikke kopler inn Klimaanlegget og stiller temp på lavere innetemp enn utetemp så blåser vifta kraftig og prøver kjøle ned kupe.

Hvis jeg kopler inn Klima og setter på lavere innetemp så blåser den ikke så mye på Autostillingen. (Se bildet under her) Jeg inbiller meg at dette er normalt for oppstartsfasen og at den trøkker til med full vifte etter en liten stund. Bortsett fra at denne jo ikke akkurat trøkker til :(

wlxe8q4st8i9y5xmjukt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten håpløst og forvirrende om jeg skal synse og mene noe mer nå, men atter en gang høres det ut som om alt funker på en måte, så jeg holder fast på ventilene der fremme jeg.

Kan jo prøve og knipe sammen slanger der fremme for og strupe dem og se om det blir kaldt inne da.

Til info, så har jeg målt helt ned i 3,5 grader i midtdyser på min bil ved over 20 grader utetemp, så skal jo kjøle kan man si.

Når bilen startes første gang på en god og solvarm dag da. Blåser det godt og kaldt de første minuttene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen startes første gang på en god og solvarm dag da. Blåser det godt og kaldt de første minuttene da?

Med en gang en starter bilen føles det som den skal til å blåse kaldt, men når man så kjenner etter på nytt så er det liksom ikke kald luft likevel.

Jeg husker jo fra den forrige E39'en jeg hadde at ved 16'C så var det så kald luft at det iset i pannebrasken på en... Nå har jeg mest lyst til å sveive ned vinduet for å få frisk luft.

Jeg skal jammen utføre strupetesten du foreslår og se om det gjør forskjell :)

Hadde håpet jeg skulle slippe å sette den på verksted igjen... koster jo skjorta bare i feilsøking.

Ellers takker jeg så mye for hjelpen så langt :)

Editert: Pokker, det regnet så mye akkurat nå at jeg gav opp "klemme varmtvannslangen" testen. Får prøve igjen i morra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at diagnose skal kunne lese mye av feil ved AC anlegg? Prøvd det?

Bilsalongen (BMW verkstedet i Skien) kjørte diagnose på den da de byttet et hjullager, og da kom feilen på den elsktriske vifta til klima radiatoren opp, men ikke noe annet vedrørende klima anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Kan alltids prøve for deg en gang jeg er i bamble? Pleier væra der relativt ofte...

Sier du det? Det hadde jo bare vært helt fantastisk :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Tenkte å ta opp igjen denne tråden...

Følgende er gjort:

Klimaservice (rens og påfyll av 180gr gass)

Byttet elektrisk AC vifte i front (den som står foran radiator)

Byttet Thermostat (Den lukket ikke)

Byttet vannpumpe (forebyggende service)

Byttet klimapanel (defekt tempføler)

Byttet kupeefiltre (til aktiv kull)

Men likevel kjøler ikke klimaanlegget som forventet. Når det er utetemp på mellom 10 - 18'C så får jeg en form for kjøling, men ikke slik det skal være.

I dag tok jeg opp igjen dette med vannventilene... jeg startet bilen og satt klimaanlegget på 16'C og middels viftehastighet... da legger jeg merke til at slangene ut av vannventilene blir varme i samme tempo som slangen inn til ventilene. Det hjalp ikke å knatte på ventilene med hammer heller :(

Er det slik å forstå at disse slangene SKAL være kalde når jeg har satt på minimum temp?

Når jeg endrer på klimaanlegget hører jeg at ventiler og spjeld åpner/lukker og viftehjastigheten endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... ja det var det ja.... men blir det kaldt pga at jeg struper eller blir det kaldt pga at jeg har funnet noe som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...