Gå til innhold

DIY Glødeplugger e39 525d


landego1
 Share

Anbefalte innlegg

Var plaget med harkete start når det var kaldt ute, og på det kaldeste (19 Blå) så var det såvidt maskina startet. Kom seg etterhvert når den fikk gått en liten stund, men avga en god del hvitrøyk i nabolaget !

Fant ut at det sikkert ikke var så dumt å skifte glødeplugger !

!!! DISCLAIMER !!!

Dette er ment som en veiledning/dagbok over hvordan jeg gjorde dette. Denne guiden er hverken komplett eller garantert riktig og all mekking ut fra dette gjøres på eget ansvar !

Med andre ord, om bilen din eksploderer etter å ha skiftet glødeplugger er det ikke min skyld !!!

Jeg har hørt skrekkhistorier om folk som har knekt glødeplugger i toppen og som har måttet rive av topp for å få disse ut, men det dreier seg mest om e60/61. Mine løsnet helt fint, det var kun en som var noe rustet som satt litt fast. Rustløser er ikke dumt !

Før en starter skal det etter sigende være smart å kjøre motor varm og god. Dette for at plugger skal løsne lett.

Eneste spesialverktøy jeg trengte var langpipe til glødepluggene, samt at jeg brukte en magnet til mutterne som holder manifolden på plass. Lommelykt er et must, og et lite speil er også kjekt å ha.

NB : Husk å kople fra batteriet ! Dett er er viktig siden + kabelen blir liggende løs !!!

Demonter filterboks til A/C begge sidene. Demonter kanal som går under vindusviskere (2.) Denne holdes av 3 metall klips på oversiden som fjernes med et lite skrujern, og 4 plastklips nede som vris ca 90 grader og dras ut.

Demonter deksel som ligger over motoren. Trenger ikke demontere luftfilterboks.

Gummideksel mellom innsugskanalene taes av.

8rlk1hr8rqxt51kqt9yv.jpg

Løsne alle slanger og plugger på innsugsmanifold.

Plugg i bakkant løses ved å trykke inn fjær (1.)

43o7wq345fg2w1u138eh.jpg

Peilepinne, vakumslange (den tykke) og vakumventil løsnes. NB : innfestning til vakumventil er ikke den sterkeste, her må det brukes list ! Etter at ventil er demontert tas vakumslange til manifold av. Det kan være en fordel å memorere routingen til slangene.. :)

qcc8ayl5bencz8cvzoqz.jpg

Demonter + pol. Beskyttelse er festet med mothaker inn mot manifold, nederst. Bruk fingre !

Løses med fastnøkkel og dras rett opp. NB Sett beskyttelsen tilbake på kabelen for å unngå kortslutningsfare.

gw9jx8rrqt1o7hwvdwmz.jpg

Løsne deretter vakumslange til EGR ventil, slange fra intercooler og eksosrør inn på EGR ventil. Denne klemmen er litt besværlig, fordel å skru den helt ut.

vtxvbmc6f8x3vrh3s610.jpg

Sorry dårlig bilde.

Løsne manifold fra motorblokk. Nå vil et par braketter løsne øverst på manifold, husk hvordan disse skal sitte.

Manifold skal nå være løs. Vær forsiktig når den løftes ut. Det blir litt styr å få den over boltene i bakkant, så pass på at ikke noen gummiforinger løsner fra manifold og detter ned i innsugskanaler.

Når nå innsugsmanifolden er demontert kan det være en tanke å gjøre denne rein om ønskelig. EGR ventil trenger nok en rengjøring uansett. Er også greit å sjekke at spjeld i innsugskanaler på manifold fortsatt er tilstede, og gjøre en visuell kontroll på at innfestning er i orden.

Fritt valg om man vil dekke til innsugskanalene.

For å løsne kablene, klem inn tapper på begge sider i toppen av plugghette og dra rett opp. Sitter litt.

odtze5ueoxgiqkeuansy.jpg

Gammel plugg på vei ut. En dæsj rustløser hjelper alltids om den sitter.

dfb0ax1vdqujn4vuqf0e.jpg

Pluggene kan sitte fast i kanalen i gammelt sot. I så fall hjelper det godt å skru disse ut samtidig som man bruker et skrujern eller tilsvarende får å legge press ut. Jeg hadde 2 som var vriene. Disse 2 var også defekte.

Gammel VS Ny plugg.

qp99wllxbp3lcikdjr7q.jpg

Montering.

Tips fra BMW om montering var ikke så mye moment, og kopper pasta. Har funnet noen dokumenter på nett som sier 17 NM tiltrekkingsmoment. Vet ikke om dette stemmer, men det virket passelig, og bilen har gåt 700km uten problemer etterpå.

82c6rshb6qklz9e0vni9.jpg

Fordel med litt mindre momentnøkkel om mulig, min var litt i overkant. :)

Montering skjer fortrinnsvis i omvendt rekkefølge. Fint å ta kaffepause før eksosrør til EGR ventil skal monteres, da dette kan by på litt utfordringer og bannskap !

Glødeplugger kan kjøpes på GS eller original BMW forhandler, eller på ebay.... - hvilket er noenlunde billigere.. !

!!!

Jeg handlet hos Powersparks Ebay og betalte ca 750 flis for 6 plugger.

GLP040 BOSCH DURATERM GLOW PLUG

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0572099677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...