Gå til innhold

Rygget på av trailer


316
 Share

Anbefalte innlegg

hehe. hella facelift lykter på den så blir det bra :)

litt i dyreste laget den der da. men er no slikt jeg tar lappen for.

Det så jeg faktisk ikke før du sa det, men sannelig er det ikke brukt E39 lykter på dette beistet... :o

Når du forklarer det slik forstår jeg jo helt klart hvorfor du ønsker. Dersom du hadde planer om å kjøre en Scania R700 til og fra Rema1000 ville jeg trodd du var gal.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe. er flere av disse bilene fre triple e som har E39 frontlykter :) bra merket det også se. så de vet å plukke kvalitets deler. triple e er det beste innen caravan akkuratt som bmw er det beste innen bil :P

har ingen planer om å kjøre en scania til butikken nei. men er jo mange der ute som er meget gale da :P

mye jeg ikke blir overrasket over lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å bruke massevis av penger på lastebil lappen for å kunne kjøre en camping bil til over 2 mill, så bruker jeg heller de pengene på båtlivet! I stede for å kjøpe en slik å sitte på trange og overfylte campingplasser med skrikende unger og mygg så hadde jeg heller kjøpt meg en Princess 45 og cruisa ut i skjærgården!

Princessen på 45 fot kan jeg kjøre uten sertifikat også da den er under 15 meter eller 49 fot :wink: Kun på vanlig fritidsbåt sertifikat til 1500,- kroner som jeg har fra før av! Noen fant nemmelig ut at for å kjøre min Askeladden Z7 daycruiser på 23 fot så må jeg ha sertifikat, ennå jeg er vokst opp i båt og har kjørt båt siden jeg var tre år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

båt er ikke noe for meg. jeg er oppvokst med campingbil. har fått masse venner rundt om i norge gjennom en forening kunn for biler. og er ikke så lett og reise til croatia, spania osv med en liten fise båt. unger har jeg ikke. (unger og vann er forresten en dårlig kombo også. så båt er ikke bra med unger)

og mygg er det bare norge som sliter med. aldrig sett en mygg i croatia, spania, italia osv. (de har nok mygg der også. men aldrig merket noe til det slik som her i norge.)

det er stortsett også bare norge som sliter med dårlig plass på camping. om man drar litt sydover så er det store fine plasser. enkelte plasser har vann og avløps tilkobling på hver enkel parkeringsplass til og med. og med slik bil er man ikke avhengig av en campingplass.

om en bil til 2,4 mill er for dyrt for deg. så kan det være lommerusk for meg vettu ;)

båt til mer enn 10 000 ser jeg på som bortkastet penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å bruke massevis av penger på lastebil lappen for å kunne kjøre en camping bil til over 2 mill, så bruker jeg heller de pengene på båtlivet! I stede for å kjøpe en slik å sitte på trange og overfylte campingplasser med skrikende unger og mygg så hadde jeg heller kjøpt meg en Princess 45 og cruisa ut i skjærgården!

Princessen på 45 fot kan jeg kjøre uten sertifikat også da den er under 15 meter eller 49 fot :wink: Kun på vanlig fritidsbåt sertifikat til 1500,- kroner som jeg har fra før av! Noen fant nemmelig ut at for å kjøre min Askeladden Z7 daycruiser på 23 fot så må jeg ha sertifikat, ennå jeg er vokst opp i båt og har kjørt båt siden jeg var tre år! :)

Den skjønte jeg ikke helt, må ikke ha sertifikat på Princessen, men på Askeladden må du ha det?

Isåfall er jeg ikke enig. Er man født senere eller til og med 1980 må man båtførerbevis for å føre båt opp til 49/50 fot, er man eldre slipper man dette beviset. Altså må man ha beviset for å kunne føre begge. Jeg er også oppvokst i båt og sette sjølivet høyt på prioritetslisten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt, må ikke ha sertifikat på Princessen, men på Askeladden må du ha det?

Isåfall er jeg ikke enig. Er man født senere eller til og med 1980 må man båtførerbevis for å føre båt opp til 49/50 fot, er man eldre slipper man dette beviset. Altså må man ha beviset for å kunne føre begge. Jeg er også oppvokst i båt og sette sjølivet høyt på prioritetslisten. :)

Saken er den at for alle som er født etter 1980 så må man ha Båtfører lappen for å kjøre båt lengre enn 8 meter og med mer enn 10 hester! Siden jeg er født etter 1980 og har en båt som har 200 hester og går fortere en 10 knop så måtte jeg i vinter ta et teoretisk kurs og avlegge en liten prøve for å ha lov til å kjøre båt framover! Men på dette sertifikatet så kan jeg kjøre båter opp til 49 fot eller 16 meter, altså da f eks en Princess 45! Over 49 fot så må man ha kystskipper sertifikatet, hvilket jeg ikke har eller har behov for! :wink:

Reglen med det vanlige båtsertifikatet er helt på jordet synes jeg, jeg har kjørt båt siden jeg var liten men må likevel ha sertifikat! Samtidig kan en som er født i 1979 og som har vokst opp midt i Oslo sentrum med betong og asfalt mellom ørene sette seg rett bak spakene på en 40 fots Windy med 700 hester og dundre ut fjorden uten noen som helst erfaring! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt, må ikke ha sertifikat på Princessen, men på Askeladden må du ha det?

Isåfall er jeg ikke enig. Er man født senere eller til og med 1980 må man båtførerbevis for å føre båt opp til 49/50 fot, er man eldre slipper man dette beviset. Altså må man ha beviset for å kunne føre begge. Jeg er også oppvokst i båt og sette sjølivet høyt på prioritetslisten. :)

Saken er den at for alle som er født etter 1980 så må man ha Båtfører lappen for å kjøre båt lengre enn 8 meter og med mer enn 10 hester! Siden jeg er født etter 1980 og har en båt som har 200 hester og går fortere en 10 knop så måtte jeg i vinter ta et teoretisk kurs og avlegge en liten prøve for å ha lov til å kjøre båt framover! Men på dette sertifikatet så kan jeg kjøre båter opp til 49 fot eller 16 meter, altså da f eks en Princess 45! Over 49 fot så må man ha kystskipper sertifikatet, hvilket jeg ikke har eller har behov for! :wink:

Reglen med det vanlige båtsertifikatet er helt på jordet synes jeg, jeg har kjørt båt siden jeg var liten men må likevel ha sertifikat! Samtidig kan en som er født i 1979 og som har vokst opp midt i Oslo sentrum med betong og asfalt mellom ørene sette seg rett bak spakene på en 40 fots Windy med 700 hester og dundre ut fjorden uten noen som helst erfaring! :roll:

Dette vil selvfølgelig føles veldig tilfredstillende for en som er født 31.12.1979 og tilsvarende urettferdig for en som er født 1.1 i 1980. Slik vil det alltid være ved slike aldersbestemte regler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder begrensningen av lengde på båten så er det kun 15 meter som gjelder og ikke 50 fot. Det er idag såpass uklarheter når det gjelder lengde da flere fabrikanter bruker forskjellige målemetoder og enkelte 52 fotere kan for eksempel være like lang som en 50 fot. Ergo er det fastsatt en lengde på 15 meter slik at man får en reell lengde. Etter dette må man ha kystskippersertifikat, D5L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forklarer det slik forstår jeg jo helt klart hvorfor du ønsker. Dersom du hadde planer om å kjøre en Scania R700 til og fra Rema1000 ville jeg trodd du var gal.. :P

så vidt jeg vet så er det vel noen som faktisk nesten gjør dette. Vet at for noen år varen container bil som aldri kjører med noe særlig vekt som kjørte oslo-sørlandet ett eller annet sted som farter rundt i en fh16 av det største slaget, mener også at hans ansatte hadde de største scaniaene.

Så med andre ord det finnes noen som kjøper litt større en man har behov for, og det er jo bare morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt, må ikke ha sertifikat på Princessen, men på Askeladden må du ha det?

Isåfall er jeg ikke enig. Er man født senere eller til og med 1980 må man båtførerbevis for å føre båt opp til 49/50 fot, er man eldre slipper man dette beviset. Altså må man ha beviset for å kunne føre begge. Jeg er også oppvokst i båt og sette sjølivet høyt på prioritetslisten. :)

Saken er den at for alle som er født etter 1980 så må man ha Båtfører lappen for å kjøre båt lengre enn 8 meter og med mer enn 10 hester! Siden jeg er født etter 1980 og har en båt som har 200 hester og går fortere en 10 knop så måtte jeg i vinter ta et teoretisk kurs og avlegge en liten prøve for å ha lov til å kjøre båt framover! Men på dette sertifikatet så kan jeg kjøre båter opp til 49 fot eller 16 meter, altså da f eks en Princess 45! Over 49 fot så må man ha kystskipper sertifikatet, hvilket jeg ikke har eller har behov for! :wink:

Reglen med det vanlige båtsertifikatet er helt på jordet synes jeg, jeg har kjørt båt siden jeg var liten men må likevel ha sertifikat! Samtidig kan en som er født i 1979 og som har vokst opp midt i Oslo sentrum med betong og asfalt mellom ørene sette seg rett bak spakene på en 40 fots Windy med 700 hester og dundre ut fjorden uten noen som helst erfaring! :roll:

Jeg har kjørt båt siden jeg var liten jeg også, og båtførerbeviset tok jeg på ungdomsskolen. Og jeg er ganske glad for at regelen er innført. Før kunne hvem som helst over 16 år kjøre store 15 meters båter. Så jo for eksempel han Idol Alejandro(?) som hadde den store flybridgebåten, jeg er usikker av merke. Men null kontroll og kræsjet. Aldersregler er litt kjipe for enkelte, men slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener med andre ord at det er tryggere ved at en person på 45 år med lottogevinst på 3 millioner kroner kan kjøpe seg et beist av en Princess P45 på 15 tonn med absolutt ingen erfaring eller interesse for båt kan føre en båt uten bevis, kontra en 16 år gammel person som har vært oppvokst i maritime omgivelser..?

Båtførerbeviser er på sin plass, men aldersgrenseregelen har ingen effekt. Etter mitt syn skulle det ha vært ingen eller alle som skulle ha hatt båtførerbevis, uten unntak. Hvem er det vi egentlig leser mest om i ulykker? Yngre generasjoner eller eldre generasjoner? Jeg holder en knapp på sistnevnte gruppe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke helt, må ikke ha sertifikat på Princessen, men på Askeladden må du ha det?

Isåfall er jeg ikke enig. Er man født senere eller til og med 1980 må man båtførerbevis for å føre båt opp til 49/50 fot, er man eldre slipper man dette beviset. Altså må man ha beviset for å kunne føre begge. Jeg er også oppvokst i båt og sette sjølivet høyt på prioritetslisten. :)

Saken er den at for alle som er født etter 1980 så må man ha Båtfører lappen for å kjøre båt lengre enn 8 meter og med mer enn 10 hester! Siden jeg er født etter 1980 og har en båt som har 200 hester og går fortere en 10 knop så måtte jeg i vinter ta et teoretisk kurs og avlegge en liten prøve for å ha lov til å kjøre båt framover! Men på dette sertifikatet så kan jeg kjøre båter opp til 49 fot eller 16 meter, altså da f eks en Princess 45! Over 49 fot så må man ha kystskipper sertifikatet, hvilket jeg ikke har eller har behov for! :wink:

Reglen med det vanlige båtsertifikatet er helt på jordet synes jeg, jeg har kjørt båt siden jeg var liten men må likevel ha sertifikat! Samtidig kan en som er født i 1979 og som har vokst opp midt i Oslo sentrum med betong og asfalt mellom ørene sette seg rett bak spakene på en 40 fots Windy med 700 hester og dundre ut fjorden uten noen som helst erfaring! :roll:

Jeg har kjørt båt siden jeg var liten jeg også, og båtførerbeviset tok jeg på ungdomsskolen. Og jeg er ganske glad for at regelen er innført. Før kunne hvem som helst over 16 år kjøre store 15 meters båter. Så jo for eksempel han Idol Alejandro(?) som hadde den store flybridgebåten, jeg er usikker av merke. Men null kontroll og kræsjet. Aldersregler er litt kjipe for enkelte, men slik er det bare.

Helt enig! :applause:

Ikke mulig å innføre en slik stor endring for samtlige båtbrukere over natten, så da er det fornuftig med en slik innfasing, selv om det gjerne kunne gått fortere. -Eller inkludert menn mellom 40 og 50. Er selv også oppvokst i båt og har hatt egen båt siden jeg var 13, samt jeg har vært aktivt medlem i sjøredningskorps, og er det noe som trengs på sjøen er det bedre kunnskaper og kultur nå. Dette har endret seg mye de siste 5-10 årene! På en fin søndag i sommer ble vi forsøkt senket to ganger av nisser i for store båter og med null vett, i løpet av en halvtime. Båt på ca. 35 fot i ca. 25 knop og ca. 5 m klaring til oss i det han passerte motsatt vei. Vi var 6 personer i en Draco 1700, og jeg fløytet flere ganger mens han nærmet seg for å få han til å roe seg. Kjølhaling er en fin behandling av slike personer. Var forøvrig i et relativt trangt sund..

Hadde definitivt selv og prioritert båt foran bobil, og hva er egentlig problemet med barn på sjøen? Har bare godt av det, og passes på må de uansett (har barn selv). Bedre at de lærer godt sjøvett fra begynnelsen av! Skal jeg på landeveisferie kan jeg bo veldig fint på hotell for samme kostnad som å ha en slik bil, men folk er heldigvis ikke så ensartet som sosialistene vil ha det til.

Fasinerende hvordan denne tråden har sporet av forresten! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener med andre ord at det er tryggere ved at en person på 45 år med lottogevinst på 3 millioner kroner kan kjøpe seg et beist av en Princess P45 på 15 tonn med absolutt ingen erfaring eller interesse for båt kan føre en båt uten bevis, kontra en 16 år gammel person som har vært oppvokst i maritime omgivelser..?

Båtførerbeviser er på sin plass, men aldersgrenseregelen har ingen effekt. Etter mitt syn skulle det ha vært ingen eller alle som skulle ha hatt båtførerbevis, uten unntak. Hvem er det vi egentlig leser mest om i ulykker? Yngre generasjoner eller eldre generasjoner? Jeg holder en knapp på sistnevnte gruppe.....

Var det til meg du siktet til?

Jeg er enig i at regelen skulle gjeldt for alle, men da igjen har man jo de i 60-årene som nærmest har bodd på sjøen siden de var ti år gammel og ikke har beviset, kan jo se for deg styret det ville blitt. Men ja, det skulle gjeldt for alle. Uansett så er ihvertfall en regel innført og det er et steg på veien for en tryggere skjærgård :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder begrensningen av lengde på båten så er det kun 15 meter som gjelder og ikke 50 fot. Det er idag såpass uklarheter når det gjelder lengde da flere fabrikanter bruker forskjellige målemetoder og enkelte 52 fotere kan for eksempel være like lang som en 50 fot. Ergo er det fastsatt en lengde på 15 meter slik at man får en reell lengde. Etter dette må man ha kystskippersertifikat, D5L.

Ja det har du rett i! En Windy 52 Xanthos er ikke mer enn 15,8 meter lang like så en Princess P50 som er 15,3 meter lang, mine foreldres nyere Scand 29 Baltic er hele 32 fot lang med baugnebb og badeplattform! I båtverden så er det like mye surr angående betegnelser som i det er blitt i bil verden nå! En 525d er jo ikke noen 2,5 liter lengre men en 3,0 liter eller en 318d er jo i dag en 2,0 liter like så er ikke en Scand 29 Balic 29 fot med 32, eller en Windy 52 som ikke er mer en 49 fot!

Du mener med andre ord at det er tryggere ved at en person på 45 år med lottogevinst på 3 millioner kroner kan kjøpe seg et beist av en Princess P45 på 15 tonn med absolutt ingen erfaring eller interesse for båt kan føre en båt uten bevis, kontra en 16 år gammel person som har vært oppvokst i maritime omgivelser..?

Båtførerbeviser er på sin plass, men aldersgrenseregelen har ingen effekt. Etter mitt syn skulle det ha vært ingen eller alle som skulle ha hatt båtførerbevis, uten unntak. Hvem er det vi egentlig leser mest om i ulykker? Yngre generasjoner eller eldre generasjoner? Jeg holder en knapp på sistnevnte gruppe.....

Det er har jeg også sett på sjøen i sommer! En stor del av dem som kommer dundrene i smale sund eller i planfart i 5 knop sona er som regel godt voksene menn! Ingen respekt for dem som ligger fortøyd langs land eller de som bader i området og sånn irriterer meg noe ekstremt! Kjør på sjøen sånn som du selv vil at andre skal kjøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener med andre ord at det er tryggere ved at en person på 45 år med lottogevinst på 3 millioner kroner kan kjøpe seg et beist av en Princess P45 på 15 tonn med absolutt ingen erfaring eller interesse for båt kan føre en båt uten bevis, kontra en 16 år gammel person som har vært oppvokst i maritime omgivelser..?

Båtførerbeviser er på sin plass, men aldersgrenseregelen har ingen effekt. Etter mitt syn skulle det ha vært ingen eller alle som skulle ha hatt båtførerbevis, uten unntak. Hvem er det vi egentlig leser mest om i ulykker? Yngre generasjoner eller eldre generasjoner? Jeg holder en knapp på sistnevnte gruppe.....

Var det til meg du siktet til?

Jeg er enig i at regelen skulle gjeldt for alle, men da igjen har man jo de i 60-årene som nærmest har bodd på sjøen siden de var ti år gammel og ikke har beviset, kan jo se for deg styret det ville blitt. Men ja, det skulle gjeldt for alle. Uansett så er ihvertfall en regel innført og det er et steg på veien for en tryggere skjærgård :wink:

Jo, det er en start, men de har startet i feil ende. Alle må ha sertifikat for å kjøre en bil og tilsvarende bør det være for å føre en båt også. En båt med 600 hestekrefter og som veier 12 tonn gjør vesentlig mer skade enn en Fiesta med 60 hestekrefter og 1200kg... Og ettersom faktisk ulykkene dreier seg om godt voksne mennesker så har politikerne altså startet i feil ende med å gi de ett fritak fra båtførerbevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...