Gå til innhold

Erfaringer med "billige" vinterdekk ?


Gravstein
 Share

Anbefalte innlegg

Har erfart med de nye Nokia Hakka dekkene så faller

piggene av etter noen kjørte km, å dette er ikke "billig" dekk!

Da har du ikke kjørt inn dekkene på rett måte. Har ikke mistet en eneste pigg i mine. Hakka 7 har i tillegg en ny type pigg som gjør at de sitter bedre. Det er en tålmodighetsprøve å kjøre inn nye piggdekk, men du har igjen for det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Latterlig at flere av dere kommer med meldingen "jeg bor i Oslo, eller Stavanger,der funker dekkene bra."

Den dagen føreforholdene ikke er nedsaltet slaps,eller dere skal ut på andre veier,hva da?

Om en av dere sklir over i motgående kjørebane fordi de steinharde "tyskerdekkene" deres ikke er beregnet på nordisk vinter,hva gjør dere da?

Som noen over her poengterte; dere kan bruke tusenvis av kroner på å stæsje opp bilene deres,men en av de viktigste sikkerhetsdetaljene - dekkene, skal dere helst ha gratis??

Kjøp i det minste Kumho da vel,billige dekk men de er i det minste bra på nordisk vintervei.

Nå er ikke jeg en av de som har kommet med en slik kommentar, men jeg er ikke enig i at det er latterlig, iallfall ikke hva Stavanger angår. Her kjører en 92% av vinteren på tørr eller våt asfalt, 6% med litt frost på veien og siste 2% med snødekkede veier. Da kan det definitivt diskuteres om det er lurt å velge et Nokian-dekk som ikke er noe bra på asfalt, for å kjøre på snø 3-4 dager i året. De kontinentale vinterdekkene gjør det som regel bedre enn de nordiske dekkene på asfalt, og egner seg faktisk derfor ganske godt her borte, men det forutsetter selvfølgelig at en tar det ekstra rolig de dagene det faktisk er glatt. Selv kjøpte jeg nye vinterdekk nå i høst (til 1-eren), og valgte Michelin X-Ice2 rett og slett fordi det var det beste kompromisset mellom asfalt og snø/is-egenskaper (og dermed er et fastere dekk enn de håpløst myke Nokian/Conti5-dekkene). Nokian kom vel såvidt bedre ut på is/snø, men Michelin var bedre på våt og tør asfalt, og det er den viktigste egenskapen stort sett langs hele kystlinja i Sør-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig at flere av dere kommer med meldingen "jeg bor i Oslo, eller Stavanger,der funker dekkene bra."

Den dagen føreforholdene ikke er nedsaltet slaps,eller dere skal ut på andre veier,hva da?

Om en av dere sklir over i motgående kjørebane fordi de steinharde "tyskerdekkene" deres ikke er beregnet på nordisk vinter,hva gjør dere da?

Som noen over her poengterte; dere kan bruke tusenvis av kroner på å stæsje opp bilene deres,men en av de viktigste sikkerhetsdetaljene - dekkene, skal dere helst ha gratis??

Kjøp i det minste Kumho da vel,billige dekk men de er i det minste bra på nordisk vintervei.

Du kan ikke inndele dekkegenskaper på vinterføre etter kun merket. Du må se på gummiblandingem. Skjønner at du skal være litt kjekkas og be folk om å prioritere dekk foran wunderbaum, men at kumho er bra på norsk vinterføre tar jeg med en klype salt. Problemet er at de fleste her inne har 17/18" som vinterfelger og da er det vanskelig å finne kumho/nankang/roadstone/nexen og til og med hankook som er 225/235 brede og er Q merkede. I den størrelsen blir det som regel dekk ment for våt asfalt og slaps. Ikke ren snø. Poenget mitt blir at skal du være safe kjøp deg en liten riskoker og smell på nokian q merkede dekk. F.eks 175/65/14.

Nå er jeg så gæren at jeg mener at det er opp til billisten selv om man vil kjøre skadefritt og ikke dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart med de nye Nokia Hakka dekkene så faller

piggene av etter noen kjørte km, å dette er ikke "billig" dekk!

Da har du ikke kjørt inn dekkene på rett måte. Har ikke mistet en eneste pigg i mine. Hakka 7 har i tillegg en ny type pigg som gjør at de sitter bedre. Det er en tålmodighetsprøve å kjøre inn nye piggdekk, men du har igjen for det senere.

Hakka7 har vært plaget med piggslipp på visse dimensjoner.

Kjøpte nye hakka7 til gammelbilen høsten 2009, og de var litt mer lurvete enn forventet når jeg la om til sommerdekk.

Kjøpte hakka7 til nåværende bil i høst, og jeg er spent å se hvordan de se ut når våren kommer.

Er ellers veldig fornøyd med dekka. Sitter som støpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil tiden vise, ja. Hadde hakka 4 i 3 sesonger på en 320 jeg hadde for noen år siden. Mistet ikke en pigg på de heller.

Usikker på hvordan kjøring i saltslaps påvirker tilstanden på dekk, men kjører lite i salt jeg heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart med de nye Nokia Hakka dekkene så faller

piggene av etter noen kjørte km, å dette er ikke "billig" dekk!

Da har du ikke kjørt inn dekkene på rett måte. Har ikke mistet en eneste pigg i mine. Hakka 7 har i tillegg en ny type pigg som gjør at de sitter bedre. Det er en tålmodighetsprøve å kjøre inn nye piggdekk, men du har igjen for det senere.

Hei!

Men nå kjører jeg en god del i løpet av en sesong, å kjører

stort sett på alle fører å veier.

Men det er jo opp til en hver kjører om hva man ønsker

å kjøre med slags dekk, men jeg legger litt i når det gjelder

vinterdekk, det er helt annet på sommerdekk.

Men man må jo tenke litt på sikkerhet å egenskaper på dekk,

kjører ikke med slicks liksom!!

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...