Gå til innhold

Oppsigelse av kjøpskontrakt..


wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Hva om jeg hadde skrevet kjøpskontrakt og ikke hatt penger sånn...i det hele tatt?er han da forpliktet til å gi fra seg bilen til meg uten at jeg har penger? Jeg har flere ganger blitt utsatt for at kjøpere sier dem skal ha bilen og setter over depositum men ikke kjøper den og slutter å ta tlf....så har blitt usatt for dette selv..

Men problemet er jo at jeg har sagt meg villig til å betale eventuelle kostnader relatert til å annonsere bilen igjen, men han vil ikke dette. Og så lenge jeg ikke har råd til å betale så kan jeg vel ikke bli tvunget til å kjøpe en bil?

Ja er enig i at om jeg har signert en kjøpsavtale så er jeg forpliktet til å overta bilen...Men om jeg ikke har cash så tror jeg ikke at han vil gi meg bilen?

Kan jo si til han jeg skal ha bilen, men må spare litt penger først...så får jeg heller legge ut en annonse selv på bilen og få den solgt...hm...

Og det med å ikke ta tlf....fyren er litt psycho...ringte jobben min og til fattern...haha..shkækkt opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, du har jo penger med tanke på at du har fått lån...

Tenk deg motsatt vei heller. Om du skulle solgt en bil, fikk en kjøper og skrev kjøpskontrakt. Hadde ikke du blitt litt forbanna om eieren deretter sier at han ikke ville ha bilen, når han skriftlig har forpliktet seg til et kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg hadde skrevet kjøpskontrakt og ikke hatt penger sånn...i det hele tatt?er han da forpliktet til å gi fra seg bilen til meg uten at jeg har penger? Jeg har flere ganger blitt utsatt for at kjøpere sier dem skal ha bilen og setter over depositum men ikke kjøper den og slutter å ta tlf....så har blitt usatt for dette selv..

Men problemet er jo at jeg har sagt meg villig til å betale eventuelle kostnader relatert til å annonsere bilen igjen, men han vil ikke dette. Og så lenge jeg ikke har råd til å betale så kan jeg vel ikke bli tvunget til å kjøpe en bil?

Ja er enig i at om jeg har signert en kjøpsavtale så er jeg forpliktet til å overta bilen...Men om jeg ikke har cash så tror jeg ikke at han vil gi meg bilen?

Kan jo si til han jeg skal ha bilen, men må spare litt penger først...så får jeg heller legge ut en annonse selv på bilen og få den solgt...hm...

Og det med å ikke ta tlf....fyren er litt psycho...ringte jobben min og til fattern...haha..shkækkt opplegg!

Har du prøvd å si at du er pakistaner? Prøv det neste gang han ringer! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaah...ja han har møtt meg lissom...så han vet jeg er pakistaner...

men jeg forstår frustrasjonen hans også. Men så lenge jeg tilbyr han en mulighet til å la meg ordne med salg av bilen, altså at jeg lager en annonse på nett og betaler omkostningene rundt dette burde det vel være i orden?

En annen sak er jo at han ikke så meg signere kjøpskontrakten. Denne ble bare fakset over til han, så han har ikke original salgskontrakt....den har jeg hos meg... Og når jeg snakket med elcon så sa de at de skulle annullere lånet og avslutte det lånebeviset uten at det har vært noe problem tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaah...ja han har møtt meg lissom...så han vet jeg er pakistaner...

men jeg forstår frustrasjonen hans også. Men så lenge jeg tilbyr han en mulighet til å la meg ordne med salg av bilen, altså at jeg lager en annonse på nett og betaler omkostningene rundt dette burde det vel være i orden?

En annen sak er jo at han ikke så meg signere kjøpskontrakten. Denne ble bare fakset over til han, så han har ikke original salgskontrakt....den har jeg hos meg... Og når jeg snakket med elcon så sa de at de skulle annullere lånet og avslutte det lånebeviset uten at det har vært noe problem tidligere...

Der skrev du nettopp løsningen din... Ring fyren... "sorry mac, Elkon har annullert lånet mitt... Ikke noe jeg får gjort, lykke til med salget" *legg på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste måten du kan komme ut av denne kontrakten er Avtaleloven § 39 men fra rettspraksis vet vi til at dette er svært vanskelig.

"Naar efter denne lov en viljeserklærings forbindende kraft er betinget av, at den anden part ikke kjendte eller burde ha kjendt et bestemt forhold eller forøvrig var i god tro, kommer det an paa det tidspunkt, da viljeserklæringen kom til hans kundskap. Dog kan, hvis særlige grunde tilsiger det, hensyn tages til, at han efter dette tidspunkt, men før han endnu har indrettet sig efter viljeserklæringen, har faat eller burde ha faat kjendskap til forholdet."

Det spørs om økonomien din er en "særlig" grunn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen ting...

Må du kjøpe bilen, vær kjøper fra helvete. Kjør den på NAF test og finn alt av mulige feil og klag klag klag for å heve kjøpet.

Du kan jo true med dette om han fortsatt vil selge den til deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wabby: ja ser jo den biten...hadde fått godkjent ett kaskofritt lånebevis. Men signerte aldri noen papirer som hadde direkte forbindelse med lånedokumentene. Har informert Elcon om at vi ikke skal ha bilen og at lånet da skal trekkes tilbake. Dette har de nå gjort. Men lånebeviset var fremdeles bare ett lånebevis nettop fordi ingen lånedokumenter var signert. Kjøpskontrakten er en faks som han da har mottatt. Han har ingen direkte bevis på at jeg har signert og sendt det til han (har jo det siden dette ble sendt fra jobben min..but still...) Men er også inneforstått med at verdi dokumenter da må signeres med begge parter til stede.

Han har hatt bilen på eu-kontroll og det ble dekket dårlige / rustne bremserør og revne i beltet foran på passasjersiden. utenom dette var det defekt horn, feil styrke på no parklys og slikt. Dog har en venn av meg sett eier av denne rangerovern stå på en bensinstasjon med panseret åpent og hodet nedi motorrom...

noob123: Jeg er pakistaner...slik gammalnorsk er jeg dessverre dårlig på.. :P Men saken er, bilen skulle disponeres av min far. Han fant da ut at han ikke ville ha en stor monsterbil i og med at han er litt for flink til å bulke her og der!Han vil heller bruke 1500kr mindre i mnd på en midre bil. Min økonomi tilsier at jeg ikke har råd til overta denne bilen heller. Men vår økonomi er god nok til å oppta høyere lån, dog vil det gå på bekostning av normal livsnytelse.

Sakens kjerne er vel at jeg ikke vil ha denne bilen siden 1)pappa vil ha mindre bil 2)jeg ikke har råd til å betale lånet itillegg til E65 og huslån selv om jeg får godkjent finans på denne range rovern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. står det i kontrakten at kjøper har besiktiget og prøvd bilen? isåfall kan du jo være litt frekk og dra den her:

Angrerett ved kjøp av bil pr. internett:

Angrerettsloven gjelder fjernsalg, og begrunnelsen for angreretten er at forbrukeren ved et slikt salg ikke har samme mulighet til å undersøke varen, men må bygge kjøpsbeslutningen på selgerens markedsføring.

mt.p du sendte den over pr fax som du sa, så kan du si at du aldri så bilen.. noe som bevisene stiller sterkt i ditt favør siden han bare har en faxet utgave uten noe blekk på..

mulig? kanskje.. blir ord mot ord men vist du smekker på litt div feil du fant på naf test(som nevnt tidligere) o.l så kanskje han blir så matt at han driter i det.. bare og hive mye rart i tryne på han samtidig.. :) ikke litt og litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at du ikke har penger lenger til selve bilen er jo en vei å gå, men hvis selgern nå blir vrang og går videre med saken og står på det at du har signert en kjøpekontrakt så kommer han jo ikke i prinsippet noen vei med det så lenge du ikke har pengene! Jeg mener du kan vel ikke dømmes til å betale for bilen av retten, eller de økonomiske belastninger dette har påført selgern! De kan jo ikke ta pant i noen av dine eiendeler sånn at dette dekker kjøpsummen og du får Range Rovern i "bytte"!

Men det jeg synes skurrer veldig her er det at du sånn plutselig ombestemte deg ETTER kontrakts skriving! Hvorfor tok du ikke til etterettning at detta ville bli for dyrt med tanke på de utgifter du venter deg, hvorfor fant fattern din plutselig ut at han ikke kunne kjøre stor bil! Det hele virker på meg som utrolig lite seriøst og gjennomført fra din side!(Ikke vondt ment)

Det blir jo som om jeg skulle gå og signe en kontrakt på en ny M5 for så å tenke når jeg kommer hjem "Å faen! Jeg har jo hus, bil og båt å betale på fra før av! Det glemte jeg vist!" Jeg får veldig lyst til å si at i den voksne verden så leker man ikke butikk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg å kjøper på best mulig måte.Mulig du kan komme unna med at du ikke har signert noen kontrakt..Men er vel mulig å spore deg tilbake til jobben din gjennom faksen du sendte,men mulig han ikke går så langt å bare prøver å selge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er min feil at jeg ikke undersøkte kostnadene før en kontrakt signering. Dog endret situasjonen seg drastisk forrige uke internt i familien og ting måtte utsettes på andre måter. Men får vel bare vente og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...