Gå til innhold

Hva slags "bybil"/bil nr. 2 bør vi kjøpe?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror den blir for dyr og ikke nok apellerende til Fredriks bedre halvdel... :)

Men joa, forrige generasjon er spenstige :) Så kommer det med driftskostnader inn da. Er jo en bil på full størrelse og kvalitetsdelene til en slik Honda koster gjerne litt og (såvidt jeg vet så er det bare Lexus og Subaru som har dyrere originaldeler på sedanene sine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine biler... og helt klart en bil jeg kan se meg selv i, men den er dessverre alt for dyr i Danmark med mindre man kjøper den på gule nummerplater (grønne i Norge). Min bedre halvdel er imidlertid ikke så begeistret for Scirocco... hun vil nok heller, som Noekult skriver, ha en tilsvarende Golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en 06 Yaris D4D inntil jeg vraket den.. Meget fornøyd med den bilen!

Ikke så spennende bil når den er helt original kanskje, men hvis du kjøper en vinge, senk og litt større felger så blir den ganske grei!

(Obs! De nederste bildene er en Yaris TS!)

x3azveszntinqn6etkac.jpg

w9d3n3s2o9l3wxt5cqxx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Yaris er egentlig en fin liten bil, men kanskje litt kjedelig og snusfornuftig. Jeg har ikke så mye erfaring med Toyota og de modellene jeg har kjørt har ikke appellert til meg. Jeg sitter enten for høyt og/eller jeg føler at bilen lever sitt eget liv helt uavhengig av hva jeg gjør bak rattet.

Det er allikevel interessante forslag som kommer frem... takk skal dere ha... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor "bra" den nye Yarisen går, men den Yarisen som mora mi har er tregere enn en skadeskutt snegle...

Hehehe... "tregere enn en skadeskutt snegle"... :lol:

Jeg har bl.a kjørt den første varianten av Yaris Verso og den var alt annet enn hurtig. Det mest irriterende var imidlertid gummiclutchen... den var "spongy" som de sier på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en yaris med 1,5td motoren. Absolutt helt grei til sitt bruk, men også utrolig kjedelig å kjøre. Da vi tok beslutningen om ny kone-bil i 2007, var det yaris som vant over colt og polo. Likevel har den overaskende høyt støynivå, dårlig komfort etc. I tillegg kommer ikke turbotrykket før ca 2000omdr, og er HELT død under. Til gjengjeld drar den greit nok til 4000 før jeg syns det virker som om den anstrenger seg for mye. Den skal få et pluss for skyvbare bakseter..

Jeg ville nok heller kjøpt en pent brukt 1år gammel? bil, hvor fargekombinasjon etc. bil valgt for å ha høyest mulig annenhåndsverdi. Jeg tror ikke sannheten er så langt i fra at bilen faller tilsvarende ca 1/5-1/4 av nybilprisen sin det første året. Jeg vil også framdeles betrakte den som en ny/driftssikker bil. I norge har man i praksis garanti inntil bilen er 5år gammel (så lenge den har vært i privat eie hele perioden, og derfor faller inn under forbrukerkjøpsloven). Siden du da kjøpte en 1år gammel bil, vil du enten ha råd til å bytte bil hyppigere, kjøpe en (ny bil messig) dyrere bil, eller bruke mer penger når dere skal bytte ut e46en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller kjøpt en pent brukt 1år gammel? bil, hvor fargekombinasjon etc. bil valgt for å ha høyest mulig annenhåndsverdi. Jeg tror ikke sannheten er så langt i fra at bilen faller tilsvarende ca 1/5-1/4 av nybilprisen sin det første året. Jeg vil også framdeles betrakte den som en ny/driftssikker bil. I norge har man i praksis garanti inntil bilen er 5år gammel (så lenge den har vært i privat eie hele perioden, og derfor faller inn under forbrukerkjøpsloven). Siden du da kjøpte en 1år gammel bil, vil du enten ha råd til å bytte bil hyppigere, kjøpe en (ny bil messig) dyrere bil, eller bruke mer penger når dere skal bytte ut e46en..

Vi har dessverre ikke 5 års reklamasjonsrett her i Danmark... knapt nok 2 år. Den lovpliktige garantitiden er kun 6 seks måneder og deretter følger halvannet år med en reklamasjonsrett. De fleste bilprodusentene tilbyr derfor kun 2 års garanti på mekaniske deler.

Vi ønsker å kjøpe en ny bil eller alternativt å lease en ny bil. Man kan f.eks lease en Honda Jazz i 3 år for ca. 2000 kroner i måneden samt et engangsdepositum på 20K. Bilen kan kjøres 60000 Km i løpet av de tre årene og det holder for en bybil av denne sorten. Jeg har imidlertid ikke kikket på regnskapet så jeg vet ikke hva som lønner seg rent økonomisk av å kjøpe eller lease en bil i denne størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor "bra" den nye Yarisen går, men den Yarisen som mora mi har er tregere enn en skadeskutt snegle...

Den nye Yarisen kommer ut med 4 forskjellige motorer. Hadde vært fint om du nevner hvilken moren din har. Vanskeligheter med å tro at f.eks Yaris TS går dårlig :P

1.0 - 69hk Bensin

1,33 - 90hk Bensin

1,4 - 90hk - 190nm - Turbo Diesel (også kjent som D4D)

1,8 Turbo - 150hk - Bensin

Jeg vil vel ikke anbefale de 3 første til en fartsglad person, selv om D4D modellen faktisk går ganske greit! Husk at Yaris bare veier 1055kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...