Gå til innhold

Hva slags "bybil"/bil nr. 2 bør vi kjøpe?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor "bra" den nye Yarisen går, men den Yarisen som mora mi har er tregere enn en skadeskutt snegle...

Den nye Yarisen kommer ut med 4 forskjellige motorer. Hadde vært fint om du nevner hvilken moren din har. Vanskeligheter med å tro at f.eks Yaris TS går dårlig :P

1.0 - 69hk Bensin

1,33 - 90hk Bensin

1,4 - 90hk - 190nm - Turbo Diesel (også kjent som D4D)

1,8 Turbo - 150hk - Bensin

Jeg vil vel ikke anbefale de 3 første til en fartsglad person, selv om D4D modellen faktisk går ganske greit! Husk at Yaris bare veier 1055kg!

Aner ikke, faktisk... Nekter å tro at det er noe mer enn 69 hester i den, hvertfall. 90 hester bør jo være sprekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville egentelig vært skeptisk til Franske småbiler generelt sett! Franskmenna lager mye søppel når det gjelder smått, en 10 år gammal Renault Clio f eks er knapt verd hjula den står på! Samma gjelder japanske småbiler, mulig de er driftsikkre og alt det der med de er jo skrikende kjedelige og like kjønnsløse som en pakke knekkebrød :roll: Snakk om prevensjon på 4 hjul :wink:

Nei skal man ha allrighte småbiler så må man se mot Tyskland! Polo, A1 og Fiesta er alle småbiler som i allfall ser tøffe ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentelig vært skeptisk til Franske småbiler generelt sett! Franskmenna lager mye søppel når det gjelder smått, en 10 år gammal Renault Clio f eks er knapt verd hjula den står på! Samma gjelder japanske småbiler, mulig de er driftsikkre og alt det der med de er jo skrikende kjedelige og like kjønnsløse som en pakke knekkebrød :roll: Snakk om prevensjon på 4 hjul :wink:

Nei skal man ha allrighte småbiler så må man se mot Tyskland! Polo, A1 og Fiesta er alle småbiler som i allfall ser tøffe ut!

Vi har hatt mange franske biler opp gjennom årene... to stk. 205, en 106, en 306, en 405 og to stk. 406 (alle Peugeot). Den siste (406) hadde vi i perioden 1999-01. Vi hadde svært få problemer med disse bilene og på mange måter savner jeg å ha en Peugeot. Merket er populært i Danmark, men dessverre klart undervurdert i Norge.

Min eldste svoger kjøpte en Peugeot 406 2,1 TD året etter at jeg kjøpte min nest siste Peugeot i 1997 (som forøvrig også var en 406 2,1 TD, men en stasjonsvogn). Nå har min svogers 406 kjørt rundt 530000 Km og kjøres stadig ca. 50 Km daglig. Den har original motor, turbo og gearkasse... og den har ikke alvorlig rust.

Vi har vært der før når det gjelder tradisjonelle småbiler og det er derfor vi kikker på litt mer moderne bilkonsepter som f.eks Honda Jazz. Den er en slags mini MPV og tilbyr mer plass enn andre småbiler... spesielt i baksetet. Jeg sitter helt fint bak meg selv og har relativt god plass. Dette er fornuftig når man har eldre tenåringer i huset. Bilen bør heller ikke være for sportslig anlagt iom. at tenåringen snart har lappen i vesken. Vi skal ikke ha en bil med brede felger og en hissig motor for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med SEAT da Fredrik?

Ser at det er mulig å få tak i ny SEAT i Danmark på hjemmesidene deres (http://www.seat.dk), ettersom jeg har forstått selges ikke SEAT ny i Norge lengre ?

Synes faktisk den nye Leon og Ibiza er veldig stilig! :)

Seat Leon 1,2 TSI med 105 HK er faktisk et veldig godt forslag. Den koster 227000 dkr og det skal f.eks sammenlignes med Honda Jazz 1,4 Exclusive (bl.a panoramatak) til 221000 dkr. En Citroën DS VTi 120 koster litt mer med sine 249000 dkr. Jeg er imidlertid litt usikker på om det er klokt å la vår eldste håpefulle med fersk lapp låne en DS med 120 HK. Den går relativt bra selv om det ikke er en GTI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de litt større Peugeotene så tror jeg det er ganske så bra biler, og 406 har jo absolutt et bra rykte! Det jeg mente rettet seg kun mot små franske biler som 106, Saxo, Clio og C1! Den nye Renault Laguna er f eks veldig godt å kjøre og går faktisk bra med 150 hesters diesel, så store fanske biler er noen helt annet! Såvidt jeg har fått med meg så er det småbiler vi diskuterer :wink:

Seat er jo kule småbiler! Synes det er synd og merkelig at disse ikke selges i Norge lengre, var jo passe populære her hjemme også en periode! I allfall Leon, Ibiza og Toledo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentelig vært skeptisk til Franske småbiler generelt sett! Franskmenna lager mye søppel når det gjelder smått, en 10 år gammal Renault Clio f eks er knapt verd hjula den står på! Samma gjelder japanske småbiler, mulig de er driftsikkre og alt det der med de er jo skrikende kjedelige og like kjønnsløse som en pakke knekkebrød :roll: Snakk om prevensjon på 4 hjul :wink:

Nei skal man ha allrighte småbiler så må man se mot Tyskland! Polo, A1 og Fiesta er alle småbiler som i allfall ser tøffe ut!

Vi har hatt mange franske biler opp gjennom årene... to stk. 205, en 106, en 306, en 405 og to stk. 406 (alle Peugeot). Den siste (406) hadde vi i perioden 1999-01. Vi hadde svært få problemer med disse bilene og på mange måter savner jeg å ha en Peugeot. Merket er populært i Danmark, men dessverre klart undervurdert i Norge.

Min eldste svoger kjøpte en Peugeot 406 2,1 TD året etter at jeg kjøpte min nest siste Peugeot i 1997 (som forøvrig også var en 406 2,1 TD, men en stasjonsvogn). Nå har min svogers 406 kjørt rundt 530000 Km og kjøres stadig ca. 50 Km daglig. Den har original motor, turbo og gearkasse... og den har ikke alvorlig rust.

Vi har vært der før når det gjelder tradisjonelle småbiler og det er derfor vi kikker på litt mer moderne bilkonsepter som f.eks Honda Jazz. Den er en slags mini MPV og tilbyr mer plass enn andre småbiler... spesielt i baksetet. Jeg sitter helt fint bak meg selv og har relativt god plass. Dette er fornuftig når man har eldre tenåringer i huset. Bilen bør heller ikke være for sportslig anlagt iom. at tenåringen snart har lappen i vesken. Vi skal ikke ha en bil med brede felger og en hissig motor for å si det på den måten.

Som jeg har sagt før; 93modell Clioen jeg og min bror er en fantastisk liten sak. Den er selvfølgelig ikke verdt så mye, men bruksverdien er svært mye høyere. Den starter alltid, har særdeles lite rust, og da kun overflaterust. Den har også varme i setene og el-vinduer som fungerer fint. 78hk motoren går også rimelig greit framover på ca 900kg bil. Den er ikke raskest eller kraftigst i verden, men den er hysterisk morsom og turtallsvillig. Hadde ikke vært i nærheten av å bytte den ut i en tredje generasjons Polo f.eks.

Videre har min far en Renault megane 2001modell, som aldri har vært noe nevneverdig trøbbel med og har absolutt ingen rust, nå kjørt 210' km. At franske biler bare er noe drit er hvertfall en sterk overdrivning og bygger nok i mange tilfeller på et dårlig rykte fra tidligere.

Disse er på ingen måte noen luksusbiler, men det kan en da heller ikke forvente seg mtp pris i forhold til tyske alternativer. Hvordan nyere franske er i forhold til kvalitet og kvalitetsfølelse kan jeg dog ikke uttale meg om. Poenget er; Det er ikke alt som er tysk som er laget av gull heller.

Uten å ha prøvekjørt den synes jeg f.eks. Suzuki Swiften ser litt artig ut, og den har også fått mye god omtale, men det er vel også begynt å dra på årene modellmessig og er vel muligens litt i minste laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før; 93modell Clioen jeg og min bror er en fantastisk liten sak. Den er selvfølgelig ikke verdt så mye, men bruksverdien er svært mye høyere. Den starter alltid, har særdeles lite rust, og da kun overflaterust. Den har også varme i setene og el-vinduer som fungerer fint. 78hk motoren går også rimelig greit framover på ca 900kg bil. Den er ikke raskest eller kraftigst i verden, men den er hysterisk morsom og turtallsvillig. Hadde ikke vært i nærheten av å bytte den ut i en tredje generasjons Polo f.eks.

Videre har min far en Renault megane 2001modell, som aldri har vært noe nevneverdig trøbbel med og har absolutt ingen rust, nå kjørt 210' km. At franske biler bare er noe drit er hvertfall en sterk overdrivning og bygger nok i mange tilfeller på et dårlig rykte fra tidligere.

Disse er på ingen måte noen luksusbiler, men det kan en da heller ikke forvente seg mtp pris i forhold til tyske alternativer. Hvordan nyere franske er i forhold til kvalitet og kvalitetsfølelse kan jeg dog ikke uttale meg om. Poenget er; Det er ikke alt som er tysk som er laget av gull heller.

Uten å ha prøvekjørt den synes jeg f.eks. Suzuki Swiften ser litt artig ut, og den har også fått mye god omtale, men det er vel også begynt å dra på årene modellmessig og er vel muligens litt i minste laget?

Små franske biler kan være ekstremt artige å kjøre. Virkelig interessante modeller dukker opp med jevne mellomrom. Akkurat nå er det Citroën DS THP 150 som er i fokus... en sexy liten sak som går bra og har meget fine kjøreegenskaper. Jeg hadde for rundt 23 år siden en Peugeot 205 1,6 GTi og få biler har gitt meg mer kjøreglede enn akkurat den bilen. Den var slitsom på motorveier, men på svingete landeveier var den helt genial. Styringen var ekstremt direkte... feedback så det holdt og med en egenvekt på kun 900 Kg hadde man full kontroll i svingene også. Jeg vurderte å kjøpe en 205 1,9 GTi også, men besinnet meg og kjøpte en Porsche 944 istedenfor... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ford Fiesta da?

2010-Ford-Fiesta1.jpg

Eller en Fiat Punto evo?

2010-Fiat-Punto-EVO-0.jpg

Jeg kunne godt eid en av disse, evt Alfa Romeo Mito eller Fiat 500.. Jeg har lyst på en 500 når den kommer med 2-sylindret motor, syntes denne virker veldig interessant!..

http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... inair.html

Tenk den lyden av den der på over 5000o/min....gjerne med et friskere eksosanlegg! nok til å gi meg frysninger iallefall.. :lol:

Min erfaring med Honda er at deleprisene er skyhøye og at man som oftest må kjøpe orginaldeler..

Et (av flere) eksempel er nedre bærekule til en eldre Prelude. Denne sitter fast i øvre bærearm, ja ikke nedre. Så du må bytte hele bærearmen, som ikke finnes i landet og ikke finnes uorginal. Resultatet er bestilling fra japan og 9000kr i utgift.. Bremseskiver bak koster noe sånt som 3000kr og må også kjøpes hos Honda..

Løsningen ble forøvrig å handle fra USA.. Ebay selger også løse kuler som man kan tilpasse og montere med litt fantasi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ford Fiesta da?

2010-Ford-Fiesta1.jpg

Eller en Fiat Punto evo?

2010-Fiat-Punto-EVO-0.jpg

Jeg kunne godt eid en av disse, evt Alfa Romeo Mito eller Fiat 500.. Jeg har lyst på en 500 når den kommer med 2-sylindret motor, syntes denne virker veldig interessant!..

http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... inair.html

Tenk den lyden av den der på over 5000o/min....gjerne med et friskere eksosanlegg! nok til å gi meg frysninger iallefall.. :lol:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=617499 ... that´s me... :wink:

vurkoplmoy5urhantujx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på den Fiestaen. Har sett den live på veien og det er faktisk en snerten bil, som skapt for urban og trendy bybilde. Ser dritkul ut i sort med fete felger, men fåes jo i andre freshe farger og... Ikke minst så skal de nyeste Fordene være blant de beste i klassen på kjøreegenskaper.

Fredrik: Hvorfor ikke en Fiesta, noen grunner? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Fiesta er selvfølgelig med på listen over interessante biler. Den har fine kjøreegenskaper og ser rimelig sexy ut, men den er trang i baksetet og det er ikke så bra når det gjelder en bruksbil av dette kaliberet. Det skal være mulig for tre voksne personer å kjøre i bilen. Jeg kan absolutt se for meg at vår datter skal et eller annet sammen med et par venninner over en weekend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...