Gå til innhold

Oljeskift/service på E91 320d


Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på noen ting ang oljeservice på bilen min. Det er nå 4100km igjen til jeg må bytte olje, så det holder vel til jul kanskje.

Er dette enklest å gjøre selv, for så å dra med bilen til diagnose for å få lagt inn at oljeskifte er utført? Om et verksted gjør alt, hvor mye kan jeg forvente å måtte betale for dette?

Kan jeg komme på et verksted med min egen olje og få disse til å bytte den, eller er det veldig upopulært? Kan et vanlig verksted utføre diagnosen med å legge inn ny intervall?

Mvh

Jørgen Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at to kompiser driver verksted som forhandler Castrol, så skaffer billig olje der.. De/jeg kan jo for så vidt ta et oljeskift, men så må den jo en plass for å oppdatere slik at det starter ny nedtelling til neste oljeskifte.. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som mekaniker på et bilverksted, og for oss er det ingen problem at vi bytter olje for kunden om det er "medbrakt".

Du kan også få nullstilt serviceintervallen på hvilket som helst verksted somregel fordi service nullstilling krever ikke et dedikert bmw diagnoseapparat, men har du sjekket om du kan nullstille den selv?

på brodern sin 2007 e87 118d nullstiler man oljeskift uten diagnoseapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som mekaniker på et bilverksted, og for oss er det ingen problem at vi bytter olje for kunden om det er "medbrakt".

Du kan også få nullstilt serviceintervallen på hvilket som helst verksted somregel fordi service nullstilling krever ikke et dedikert bmw diagnoseapparat, men har du sjekket om du kan nullstille den selv?

på brodern sin 2007 e87 118d nullstiler man oljeskift uten diagnoseapparat.

Skjønner :) Hmm, hvordan kan jeg sjekke det da? Kan det gjøres på iDrive eller noe sånn?? Eller må man mere grundig til verks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rarzq6c77k56x9sibwij.jpg

Kjøretøyet er utstyrt med 'Tilstandsbasert service'

NB: Nullstillingsprosedyren må ikke utføres før vedlikeholdsarbeidene er fullført

Klokken på kjørecomputeren må være korrekt (se bruksanvisningen om hvordan du stiller klokken)

Hvis batteriet er frakoplet, stopper kjørecomputerklokken på det klokkeslettet frakoplingen skjedde

Hver serviceelementnullstilling telles internt

Telleren brukes til å avgjøre om det er behov for ekstra service

NB: Tilbakestillingsprosedyren fungerer bare dersom servicepunktet er ved 80% eller mindre av sin levetid

NB: Bremsenes servicepunkt kan bare nullstilles hvis bremsens slitasjesensor fungerer som den skal

Når servicen er utført, nullstiller de hvert av de relevante ikonene

Displayikoner i bruk:

Se 'Vedlikehold ekstra enformasjon'

Fortsett slik det er vist:

Sett på tenningen

Trykk og hold nede kjørecomputerknappen (1)

Serviceelementene vises i prioritert rekkefølge

Velg servicepunkter ved å bevege vippebryteren oppover eller nedover (2)

Trykk på knappen inne til 'RESET'(NULLSTILL) vises på displayet (3)

Trykk og hold nede knappen for å bekrefte nullstillingen (3)

NB: Et klokkesymbol vises under nullstilling

Etter en vellykket nullstilling vises et merke (vist på displayet) bak teksten 'RESET'(NULLSTILL)

Alle varemerker som er nevnt i det følgene er bare ment som referanse og er ikke ment å antyde en forbindelse mellom Vivid og disse selskapene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sjekka inne der nå, og fikk opp de tegnene som vises på bildet der. Har heller ikke den "reset" knappen.. Snakkes med de kjenningene mine nå, og de hadde nullstillingsverktøy som de mente skulle passe, så vi får se :) Har enda noen km igjen å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, dette! Jeg fikk justert fram tidspunkt for kjøretøysjekk og avgasskontroll (noe verkstedet bekreftet ikke gjelder for Norge). Så slapp jeg kjøre innom verkstedet for å få dem til å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...