Gå til innhold

Høyt oljeforbruk


E-39
 Share

Anbefalte innlegg

Hjelp... Hadde bilen på oljeservice for 150 mil siden og i dag måtte jeg etterfylle 1 liter. Oljenivået lå på den nederste prikken på peilepinnen. Det lukter ikke olje av eksosen,og heller ingen blårøyk å se.

Det er en M52b20 som er gått 212500km.

Noen som vet hva det kan være,og eventuellt hva det vil koste på et Bmw verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW_Stig forklarte hvordan du bytter veivhusventil i en annen tråd, kopierer den hit jeg.

Det du trenger av deler er: Ny ventil, ny slange mellom toppdeksel og ventil, ny slange mellom ventil og peilerør, nytt peilerør og muligens ny O-ring til peilerøret om den er ødelagt. (Var ivertfall dette jeg byttet. Kostet ca 1400kr hos Koed)

Du har vell M52B25-motoren. Da blir det vell likt som på min M52B20-motor. Ta av luftfilterboks og slangen frem til spjeldet til innsuget. Ta av luftrøret til dynamoen. Kan også være greit å ta av dekslet som ligger over innsuget på toppen av motoren. Selve veivhusventilen er plassert under innsuget, så det er litt knølete å komme til, men det går hvis du har hender som kommer til. Noen sa at de måtte av med innsuget, men jeg klarte fint å bytte ventilen uten å ha av det. Ta av plastslangen som går fra toppdekslet ned til ventilen. Det kan være litt kronglete, så jeg reiv den bare av helt inn mot festet på ventilen. Jeg hadde jo ny uansett. Skruv ut de tre skruvene som holder ventilen og ta av slangen som går ned til peilerøret. Da skal det være å ta ventilen ut av possisjonen sin og lirk den frem og opp så har du den ute. Peilerøret er festa med en skruve + noen slanger som er festa til slangeklammer på den, så skal det bare være å dra peilerøret rett opp. Sjekk at O-ringen nede på bunnpanna at den er hel og fin, hvis ikke må den byttes.

Da er det bare å gjøre motsatt operasjon for å sette det sammen. Monter slangen (som går mellom ventilen og peilerøret) til ventilen før du monterer den. Da blir alt så mye lettere.

Håper du skjønner hva jeg skriver, å jeg ikke bare forvirrer deg nå. Jeg tok ingen bilder når jeg gjorde det, men det er ikke noe tryllekunst. Lykke til!

Her har du også en link med litt bilder i tillegg

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=354754

Oppgaven til veivhusventilen er å suge ut damp/rester av forrige blanding som kom seg forbi stempelringene, slik at disse restene ikke blander seg med oljen, og reduserer smøreegenskapene til oljen, samt fører til at du må bytte olje oftere. Om ventilen er tett, vil det skape trykk, noe som vil gjøre at oljen presser seg ut og ødelegger simringer, og eventuelt oljeringene på stemplene, slik at de ikke klarer oppgaven sin - dermed forbrennes oljen, og du vil til slutt gå oljetørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppdekselpakning som lekker er også vanlig på e39,ta av coiler og se om det er olje rundt tennplugger,enkelt å bytte pakning,men du skulle ha kjent litt lukt hvis det var dette.oljen er sikkert ok men ikke bruk 10-40 olje,fullsyntetisk 0-40 er perfekt,mange gjør den feilen att de fyller på tykkere olje ved unormalt høyt oljeforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok høre med han Sjåheim om mengde olje som ble fylt,samt om han kan sjekke veivhusventilasjonen...

Det var forresten mye krem i påfyllingslokket og den var lys krem gulaktig... Vet ikke om det har sammenheng med veivhusventilasjonen,eller naturlig pga vinter og småkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser vannet i radiatoren ut? Og, er det trykk i kjølinga? Åpne lokket mens motoren går og sjekk, gi gjerne litt gass og se om vannet "bobler"

Er det gugge på oljelokket kan det hende du har gåen topppakning og det er vann i olja, og motsatt.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...