Gå til innhold

'90 E34 - låseproblem. Får ikke låst førerdør manuelt.


kjetilbm
 Share

Anbefalte innlegg

På min '90 E34, får jeg ikke låst førerdøra manuelt! Verken innenfra (låsetapp) eller utenfra (med nøkkel).

På de tre andre dørene får jeg fint låst døren fra innsiden, ved å dytte ned låsetappen som sitter på toppen av dørpanelet. Dette fungerer som sagt ikke på førerdøra. Jeg får heller ikke låst førerdøra fra utsiden, med nøkkel.

Vel, jeg FÅR låst døra fra innsiden ved å gjøre følgende: lukke opp døra, sette meg på huk foran "siden" på døra, og vippe på låsemekanismen der. Når jeg har gjort det, får jeg fint låst døra med låsetappen. Men da får jeg jo ikke lukket døra...

I mitt hode virker det som om låsesylinderen i døra er enten byttet eller defekt.

Min teori er følgende: Hvis låsesylinderen hadde vært byttet, ville jeg fortsatt kunne ha låst fra innsiden, ville jeg ikke? Og siden jeg ikke heller får låst fra innsiden, finner jeg det mest naturlig å tro at låsen er defekt på et vis.

Er dere enige i min teori? Jeg syns hvertfall det høres mest logisk ut, med unntak av følgende del, som ødelegger teorien min;

Sentrallåsen fungerer, og jeg får låst hele bilen ved å låse høyre framdør eller bakluka. Da låser til og med førerdøra seg. Men den lar seg ikke låse manuelt.

Noen som har tips/innspill?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig at vaieren som går til låsen fra tappen er hoppet av. Den skal være festet en spesiell plass bak dørpanelet i en plastklips.

Jeg hadde samme problem, men etter å ha satt denne skikkelig på plass så fungerer det utmerket. Jeg slet lenge med at låsen bare poppet opp igjen og at den ikke gikk ned.

Edit: Og btw, du kan ikke låse døra med tappen når døra er oppe. Slik hindrer du at nøklene blir liggende i bilen, slik som mange plages med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig helt rett. :) Døra får jeg låst fra innsiden, men kun når den er lukket. Ellers hadde jo heller ikke sentrallåsen fungert... Tenkte ikke helt klart da jeg skrev innlegget.

Med det bortfaller vel også muligheten for at det er wire'n du snakket om, som er problemet... Da står jeg igjen med en mulig synder; og det låsesylinderen. Den må enten være byttet, eller defekt.

Høres dette riktig ut? Tydelig at mine tanker og teorier ikke alltid stemmer, så fint å få litt hjelp fra andre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt. Får satt inn nøkkelen, men den vil ikke gå rundt. Akkurat som om låsen har vært byttet.

Har en delebil med omvendt problem; der er det kun førerdøra som lar seg låse (/låse opp), mens på passasjerdøra får man ikke vridd om nøkkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du knapp på nøkelen? for da er det vanlig at man alltid bruker denne men aldri låser opp manuelt. sånn at låsen setter seg. da kan du ta ut låse sylinderen. også tar du ut alle de små skivene inni der som gjør at den passer til din nøkkel. vaske og smøre opp. eventuelt bytte ut deffekter.

det er litt jobb. men billigste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med fjernkontroll måtte jeg demontere og smøre låssylinderen på Porschen for å få vridd nøkkelen. Prøv først med krypeolje i nøkkelhullet å ta nøkkelen ut og inn mange ganger.la olja virke noen timer før du eventuelt må demontere låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På delebilen min fungerer kun låsen på førerdøra, og ikke på høyre dør. Så der er det nok låsen som har "satt seg". Men på bruksbilen (som det er snakk om her) er det som sagt låsen på førerdøra som kuker.. og det er litt rart, regner med at den låsen er brukt nokså hyppig... og med det burde den vel ikke satt seg...

Har prøvd med låseolje, men det hjalp ikke. Får vel bare plukke ut hele låsen tenker jeg. Hvis jeg bare får det til... plundrer fælt. :P Må jeg ha ut hele dørhåndtaket først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...