Gå til innhold

Kjøpsråd ny bil: X5 (E70) vs. F11 520d


Skands1
 Share

Anbefalte innlegg

Da er E61-en solgt, og ville i utgangspunktet ha X5 E70. For den prisen jeg er villig til å bruke på ny bil (650'-700') har jeg derimot to alternativer:

Alt 1: E70 X5, modell 2007, km ca 60-80.000, sport, aut, panorama, etc.

Alt 2: F11 520d, ny, m-pakke, automat, panorama, skinn, navi proff, hifi, etc.

Folket noen innspill? Tenker først og fremst på annenhåndsverdi etter 3-4 år, årlige drifsutgifter, verditap etc.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et dilemma :wink:

Personlig er jeg litt svak for større biler, som for eks. X5.

Men samtidig liker jeg å kjøre bil - altså sitte lavt og "sportslig".

Rent økonomisk er dette også litt vanskelig dersom man ser på totalen, siden X5'en har hatt det verste verditapet allerede, mens en ny 5'er vil stupe endel første årene.

Driftsmessig vil jeg anta at du kommer bedre ut med en 520d. Den større og tyngre X5'en er dyrere i drift på alle måter: drivstoff, dekk, slitasjedeler, osv.

Og så må du ikke glemme at det er en fordel med ny bil siden du får 100% garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil valgt X5en! Blir også for galt å gå ned til en 520d også, hadde det vært en 525 eller 530 så hadde jeg slitt litt men så var det dette med prisen da! F10/11 koster jo noe inni natta i forhold til E60/61, det har ikke svidd så på pungen for nordmenn å kjøpe 5-serie siden E34 kom i 88 med masse ekstrautstyr som fikk luksus avgift! Nå er 5-serie igjen blitt en usannsynlig dyr og overprisa bil!

Nei da er en brukt X5 et mye bedre alternativ hvor man rett og slett får mer bil for pengene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil valgt X5en! Blir også for galt å gå ned til en 520d også, hadde det vært en 525 eller 530 så hadde jeg slitt litt men så var det dette med prisen da! F10/11 koster jo noe inni natta i forhold til E60/61, det har ikke svidd så på pungen for nordmenn å kjøpe 5-serie siden E34 kom i 88 med masse ekstrautstyr som fikk luksus avgift! Nå er 5-serie igjen blitt en usannsynlig dyr og overprisa bil!

Nei da er en brukt X5 et mye bedre alternativ hvor man rett og slett får mer bil for pengene! :)

Jo, men det var en grei tilbakemelding å få etter å ha valgt E70-en framfor F11 :) I forhold til utstyrsnivå og motor så ble en helt ny F11 ganske dyr, og det er som du sier at en X5 er mye mer "bil" for pengene. Men så har du dette med risikoen for at noe skal ryke og det koster skjorta å få fikset. Nå var jeg veldig bevisst på at jeg ville ha en bil som var ny i Norge for å få 5-års reklamasjonsretten fra BMW Norge, og i tillegg har jeg 14 mnd Bilia-garanti.. Så da er jeg i alle fall dekket ganske greit en stund framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det var en grei tilbakemelding å få etter å ha valgt E70-en framfor F11 :) I forhold til utstyrsnivå og motor så ble en helt ny F11 ganske dyr, og det er som du sier at en X5 er mye mer "bil" for pengene. Men så har du dette med risikoen for at noe skal ryke og det koster skjorta å få fikset. Nå var jeg veldig bevisst på at jeg ville ha en bil som var ny i Norge for å få 5-års reklamasjonsretten fra BMW Norge, og i tillegg har jeg 14 mnd Bilia-garanti.. Så da er jeg i alle fall dekket ganske greit en stund framover...

Ja det var nettopp det jeg tenkte på! Kjøp en norsk bil hos en merkeforhandler med garanti er absolutt de sikreste synes jeg! Kjøpte selv en nyere Norsk E39 for noen år siden hos Bavaria som Premium Selection bruktbil! Verdi tapet på en ny F11 vil også være ganske drastisk i forhold til på en X5 som allerede har hatt sitt værste fall!

En annen ting som er leit med F10 er at 525en ikke kommer med X-drive, så de som da har en E61 525XD og vil oppgradere må da ett godt stykke opp i pris! Mine foreldre kjøpte i 2007 ny 520d som de nå kunne tenke seg å bytte i en ny F10 520d, men disse koster nå så mye at de synes det er tull å betale nærmere 700 000 kr for kun en 520!

Vurderte selv i våres å bestille ny Audi A6 2,8 som jeg fikk en superpris på, men ved å gå ned til over halvparten av prisen så kjøpte jeg heller en brukt men velutstyrt 2006 modell av akuratt samme bil! Har ikke angret en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...