Gå til innhold

hvor "smale" vinterdekk kan jeg ha på en BMW X3 ?


jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

nå er min E46 325CI solgt,og en mer "vintervennelig" 08`X3 er bestilt fra Tyskland

saken er : jeg hadde en X3 tidligere,og vinterdekkene på den var 235 breie med 18 tomms felger,

og problemet med dem var at de blei for breie på sørpeføre,og bilen ble liggende å "flyte oppå".

nå vil jeg ha dekk som er smalere,men hvor smale dekk er "lov" og forsvarlig å ha på en X3

om jeg vil ha enten 18" eller 17" ? hvilken kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta har også litt og si på dette, det er derfor dekka er bredere på en X3 enn 3-serie. Marktrykket pr kvadratcm blir kanskje ganske likt selv med 235 på X3'n..

Lovlig er ± 5% på rulleomkretsen, så du har endel å gå på der da. Det er vel heller kanskje hva som finnes av dekk i de dimensjonene som blir begrensningen?

Kan jo hende det var dekktypen(merke) i seg selv som gjorde at de føltes nervøse ut på sørpe også..

Sjekk ut byttdekk.com og nordendekk.no så ser du et greit utvalg av hva som finnes av nordiske vinterdekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig er ± 5% på rulleomkretsen, så du har endel å gå på der da. Det er vel heller kanskje hva som finnes av dekk i de dimensjonene som blir begrensningen?

Kan jo hende det var dekktypen(merke) i seg selv som gjorde at de føltes nervøse ut på sørpe også..

Men det sier jo absolutt ingenting om hvor brede/smale dekk du har lov til å ha, bare at diameteren på hjulet må være omtrent den samme.

Vet ikke om det finnes noen regler på hvor smale dekkene kan være (går ut fra at det gjør det, noe annet ville vært rart).

Maks bredde blir vel bestemt av regler rundt sporvidde og hvor langt ut av karosseriet dekkene kan stikke og hvor mye det er plass til i hjulhuset. Min bredde har jeg aldri sett noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm,tja. hadde en fått de ned i 215 eller 225 hadde jo det hvert en forbedring ..

Beholder du samme profil er det ikke noe problem til 215 eller 225 når du går fra 235 :)

Speedometer vil blil litt mer korrekt, men du mister jo bittelitt på bakkeklaringa da. Men det er veldig lite. Nå vet ikke jeg hvilken profil du kjører, men si ca 1 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

Du kan nok sette på så smale dekk som du vil. Selfølgelig må dekket passe på felgen, tåle belastningen, og ikke ha avvik større enn +-5 på på rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i at original dim er 235/55/17:

Ville heller valg 215/60/17 enn 205/55/17!

215/60 er ca 0,1% større enn original rulleomkrets. For eks Nokian hakkapelitta finnes i denne dim.

205/55 er ca 4,8% mindre enn original rulleomkrets. Dette fører til at bilen er 33mm nærmere bakken enn originalt... pluss at speedometeret blir veldig optimistisk, viser ca 5% for mye.

Du kan fint også velge 215/65/17 for litt ekstra bakkeklaring :) ca 3% større omkrets enn orig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i at original dim er 235/55/17:

Ville heller valg 215/60/17 enn 205/55/17!

215/60 er ca 0,1% større enn original rulleomkrets. For eks Nokian hakkapelitta finnes i denne dim.

205/55 er ca 4,8% mindre enn original rulleomkrets. Dette fører til at bilen er 33mm nærmere bakken enn originalt... pluss at speedometeret blir veldig optimistisk, viser ca 5% for mye.

Du kan fint også velge 215/65/17 for litt ekstra bakkeklaring :) ca 3% større omkrets enn orig.

takk for bra svar :) tror jeg går for 215 . føler kansje at 205 blir litt for smalt.er jo tross allt en tung bil.

hvor breie må felgene være ? 7" ? om jeg vil ha 18" på vinteren og, hva blir isåfall profilen? 215/xx/18 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hankook har piggfrie i 215/55/18 du kan bruke (0,5% større omkrets)

Eller du kan bruke 225/55/18, da kan du få nokian dekk for SUV. (2% større omkrets..)

På 225/60/18 er du ved maks tillatt økning, 5%.. Blir nok litt i meste laget.

Felgene blir mest sannsynlig bredere enn 7" iallefall, her er det også litt hva som er tilgjengelig som setter begrensningene..

8"-8,5" funker for eksempel. Vil sikkert ikke ha så mye dekkstrekk på vinterhjula ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...