Gå til innhold

Blå\svart røyk på morgenkald motor


The Marlboro Man
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Har netopp anskaffet meg en 2000 modell BMW 320D M-Sport, la merke til imårest når jeg starta bilen og hoppa ut for å skrape is, at akurat når motoren starta så blåste den ut en liten sky med svart\blå røyk, var bikkjekaldt...denne forsvant iløpet av få sekunder, og bilen røk ikke mere enn dette, hva man kan regne unormalt på iskald motor.

Så langt har ikke bilen rørt motorolje på de 3000km den snart har fått kjøre i mitt eie...så derfor var dette noe jeg ikke forstod helt.

Nå skal jeg legge til at jeg aldri har eid en dieselbil før, og det er mulig det er slik dem oppfører seg når de er iskalde? Ellers så er det ingen driftsuregelmessigheter, pen motorlyd og den drar villig og pent gjennom hele registret.

Den har oppgradert software, ikke at jeg forstår at dette har noe å si...

Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt normalt, ingenting å bekymre seg over. Vanlig når det er kaldt, og når bilen ikkje har fått "blåst ut av seg på ei stund (altså fått køyrt litt friskt med turtall). Samler seg opp litt rusk, eksos osv da.

(men det er nok noen andre her som har meir peiling enn meg... men trur neppe det er noe galt :) )

For framtida, sidan du seier du ikkje er vand med diesel : Glød bilen godt før du starter den, og når du har kjørt og skal parkere, så la bilen stå på tomgang i 20sec - 2 minutter (alt i frå kor langt og hardt du har køyrt) - dette er spesielt viktig om bilen er trimmet (chippet, software oppgradering)

:) Gratulerer med ny bil forresten! Lag ein tråd på showoff forumet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan muligens vere en eller fleire glødeplugger som er begynt å bli dårligere. På grunn av at det var kaldt, så var det muligens ein av sylinderene som ikkje tente før temperaturen i sylinderen steig litt, slik at uforbrent diesel kom ut av eksosrøret. Det er normalt ikkje noko fare for motoren, men du kan risikere at fleire ryker, og da kan bilen bli vrang å starte i kulden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg skjønner, mulig man må ta en vurdering på nye glødeplugger etterhvert (man bytter vel alle 4 samtidig?), er nok sikkert høvelig kostbart skulle jeg tro. Uforbrent diesel blir vel svartrøyk av, men den hadde mere blått i seg enn svart...likevel forsvant røyken nesten umiddelbart, så håper ikke noe mere alvorlig er på gang, hadde vært altfor "tidlig" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...