Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er jeg kommet hjem fra jobb, litt tidligere enn forventet.

Så midt i julemiddagskokinga, så måtte jeg bare ta et bilde av Poly-foringene som kom fra Ireland Engineering mens jeg var på jobb.

Så etter alle julemiddagene som står for tur her, så får jeg vel til å jobbe litt i garasjen mellom jul og nyttår... Skal på jobb igjen tidlig i januar, så det er mye som skulle ha vært gjort - både i hus og garasje... Så vi får se hvor mye jeg strekker over...

Uansett, her er et bilde av foringene iallefall. Og et ønske om god hjul til dere som følger med her på denne tråden..

:santa::santa:

rxusp51r8vxkb5gs0b9z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo bli bra Ivar. Du får legge inn info på bilen din i registeret her http://www.alpina-archive.com/?cat=58&paged=3 Ser den ligger i listen, men ligger ikke noe særlig info på den. Mener jeg har delekatalogene til b7 liggende hjemme, som du kan få kopi av. Tar for seg alt av deler som var spesielt for b7 med sprengtegninger og delenummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 januar? Hmm.. Reist på jobb igjen jeg da.

Er hjemme igjen rundt den 20. januar sånn ca... Så du kan jo ta turen da, og vil tro du skal bli ganske sjokkert i forhold til sist du var innom... Så du er som alltid hjertelig velkommen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å bli veldig bra denne bilen! Du gjør ting skikkelig!

De bremseskivene du handlet inn, hva stammer de fra?

Takk Kristian, den skal bli bra ja.

Skivene foran er Alpina-spec - ergo E28 M5.

Skivene bak er E34 540i

Har fått bestilt skivene fra USA, et firma som var dønn seriøst og bra pris.

Men de ventilerte skivene/caliperene til 540 blir ikke montert før godkjenninga er i orden, siden Alpina-spec tilsier solide E28 535i/M5 bremser bak. Så desverre så må jeg montere de brukte 535-skivene mine, da jeg syter med å kjøpe nye skiver til 535 - KUN for godkjenninga den ene dagen. Da følte jeg at de brukte jeg har får heller gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å bli veldig bra denne bilen! Du gjør ting skikkelig!

De bremseskivene du handlet inn, hva stammer de fra?

Takk Kristian, den skal bli bra ja.

Skivene foran er Alpina-spec - ergo E28 M5.

Skivene bak er E34 540i

Har fått bestilt skivene fra USA, et firma som var dønn seriøst og bra pris.

Men de ventilerte skivene/caliperene til 540 blir ikke montert før godkjenninga er i orden, siden Alpina-spec tilsier solide E28 535i/M5 bremser bak. Så desverre så må jeg montere de brukte 535-skivene mine, da jeg syter med å kjøpe nye skiver til 535 - KUN for godkjenninga den ene dagen. Da følte jeg at de brukte jeg har får heller gå...

Ja, det er vel greiest.

Tenkte å teste det bigbrake kittet fra Ireland engineering, men er nesten litt overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajamen... Ble en liten økt i dag. Må jo ha den på hjul snart, slik at den kan flyttes på en vettug måte.

Punkt en var jo å montere Poly-foringene fra Ireland Engineering:

vkzxyg7iwgaa6tung9ij.jpg

Men de passa jo selvsagt ikke. Diameteren var litt for liten, så de datt jo rett inn. Og det er jo ingen vits i å ha løse foringer i traversen liksom. Så da ble løsningen å krype til korset, Grrr.... Orginale foringer...

bzsq1zto0pd9bqsz5akl.jpg

Men med foringer på plass, tross alt - så var det til å montere sammen lenkearmene. Bilen må jo på hjul, så den ene Drive Flange som har defekt ABS-ring ble montert - foreløpig.

c99lfw3mozf05qjvgwsn.jpg

Støtdempere bak må jo også på plass, så da var det å tømme enda en pose utover bordet.

kjhpeiwgxayw658fksq8.jpg

Sammen ser det slik ut, med høydejusteringen på topp - slik at bilen ikke slikker bakken når jeg skal inn å vise den hos BT...

4zxvrhbzbhwaahcyo6ak.jpg

Hjullager og skiver foran montert. Plutselig fant jeg ut at jeg ikke hadde momentnøkkel som drar 290Nm, så det må jeg få tak i en dag snart. 302x28mm skiver. Borret, slisset og sinket. Bremsekalipperene ble ikke montert, da de 15" hjula som jeg skal "rulle" bilen rundt med ikke har plass til de.

4d1r7jkr6iffcd1ot7xf.jpg

Bak er det jo en helt annen og fæl historie. Jeg skal oppgradere bremsene litt bak (er innkjøpt, og klar for montering...), men pga at alt må være i tråd med Alpina-specs - så kan jeg ikke montere de. Så da ble det til å montere inn de gamle fra Alpina'en. Gamle skiver.... Jeg kan jo ikke kjøpe nye KUN for visningens del. Så da ble det til å bare glatte litt over de med flap-disc, selv om jeg haaaater å montere gamle ting. De var ikke slitt i det hele tatt, men ikkeno gøy allikevel.... Her tok bmw pat og Pernezz (som var med i garasjen) bilde av meg, mens jeg knurret og irriterte meg over gjenbruk av gamle deler - og de koste seg skikkelig på min bekostning, hehe... Så da måtte jeg bare la de få godte seg litt ekstra med å få bildet inn her i tråden min...

ljhe5pl0orokcgr410ic.jpg

SLIK ser da brukte skiver ut, ferdig montert... La lite sjel i det kan en trygt si, dette er kun for godkjenninga sin del. Her er det funksjon som teller, ferdig arbeid.. Likte det såpass lite, at jeg gadd ikke engang å montere bremsekalipperene (selv om det sikkert var plass til de, hehe..)

xx0nb6nspkv2t5una7fu.jpg

Så bilen kom seg ned fra bukkene i kveld, som planen var. Men så veeeeldig langt ned kom den jo ikke, sjekk landroveren !!! :lol::lol: Grusomt å se på, minst 150 mm for høy. Men men, kommer jo motor i engang tilslutt...

1lu5knkus9oqqanljsax.jpg

gkjiabuw3z6x80chbfgz.jpg

Så hvis jeg får innvilget audiens i morgen også, så får jeg gripe fatt i motorrommet. Alle fester skal flyttes over, gamle fester skal bort, litt rust må sveises og litt slipejobb og stålarbeid må til før lakkereren kan slippe til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...