Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

hei

ser du nevnte at vindusheiser er ett problem på e46..

noe som jeg har ett problem med...

må hjelpe opp bakte del av tura mi på sjåførsiden..

hva er det som må skiftes for å få dette til å bli bra??

er det noen form for styringer inni der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to videoer, TRF, som du kan undre deg over... :!:

ps; de er ikkje filmet nylig, men før tettingen av lekkasjen på kassa, og olje skift på kassa - men turteller-hoppinga/ugjevnheten er der enda, men ikkje i så stor grad som før... Eg har ingen idè om det skal vere slik eller ikkje, men kan ikkje hugse det var slik da eg kjøpte bilen (da var den gått akkurat 100 000km)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tilfeldivis innom denne siden og fikk øye på denne supre tråden å laget meg straks en bruker profi :D:D

Jeg har en bmw 325 td 95mod med ettermontert intercooler. Når jeg kjøpte bilen gikk bilen veldi rart på tomgang og jeg bestemte meg for å sende bilen på et diesel verksted. å da ble det konkludert med at styreenheten på pumpa var defekt. Dette bla da bytten med en prislapp på 17500, nokk om det. Bilen gikk mye bedre etter det, men den går å romler litt på tomgang noen ganger, dette tror jeg er fordi han justerte på litt mer diesel enn orginalt.

Så har jeg et spørsmål. jeg har tengt å trimme den litt, har en en toyota 4-runner som jeg har en td04hl16t flow preppet turbo på, å denne har jeg tengt å oppgradere litt til med en større turbo (den er artic truck inspirert med 36" hult osv så den trenger litt power) men må antagelig sette på større pumpe hode på diesel pumpen for å ta ut mye mere effekt (Pumpen er benkkjørt på det samme diesel verkstedet til 17,5ccm pr 200 slag på fult pådrag) Ryker fælt før jeg kommer til ca 2400, for da lader turboen 1,5bar. Med større pumpe hode får man større register på dieselpumpen. Ble litt mye toyota nå men, men det er jo forsatt en diesel motor. Angående bmw´n, så har jeg tengt å sette 16t turboen på denne med 3" eksos og større intercooler. Jeg lurer litt på om det er samme pumpe hode på td vs tds. Vet at pumpen på tdsen ivertfal klarer 210 hk, en kjenning hadde en omega med samme motor å den ble dynotestet på bjørnstad bil på orkanger til 210 hk og 450nm ved 1,6 bar og etterpå satte han på en kkk 24 og skrudde opp trykket til 2,5 bar, å da gikk den mye bedre, turboen tror jeg skar seg, for jeg har hørt at de ikke tåler noe serlig over 1,4 bar.

Kansje litt urelatert alt dette, men det omhandler jo trimming av diesel :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

velkommen til forumet, og gleder meg at du liker tråden!

pumpehodet/elementet er det samme på td og tds ;)

at man får bredere register er en sannhet med modifikasjoner, da det er en fysisk begrensning på hvor langt du greier å bevege ringen fra 0-5volt på bmwen. På mekaniske pumper er saken en annen derimot, som jeg antar du prater om.

At bilen ga 210 og gikk mye bedre skal også noe til, da man nærmer seg den teoretiske max begrensningen på pumpehodet i dette området her. det en henter en del på er på høye turtall da den originale turboen er veldig restriktiv. Men 210 er mulig på original pumpe, og man presser turboen ganske langt da.

Kommer mye spennende til tds motoren, da dette er et "kjært barn" for meg :P

Også er det jo litt gøy å se at du har litt greie på dieselpumper, dette er ikke så vanlig i bmw kretser.

Synd med 17k for øvre del av pumpa da.. det er rett og slett ran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har en F11 som jeg har lyst til å chippe. Hvis du lodder inn ny (som jeg har forstått man må gjøre på denne modellen) hvordan er det med videre software oppdateringer når bilen kommer inn på service? Er jo ofte den del oppdateringer på nye biler det første året...

Noen erfaringer med dette?

Hva tar du ut av F11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

man lodder ikke inn og ut chip, men man trenger fysisk tilgang til innsiden av styreenheten. Ang oppdatering av motorstyring så vil det da som vanlig forsvinne igjen. Men det er ikke så mange oppdateringer på motorstyring, og mange er behjelpelige med å unngå å oppdatere motorstyring om man sier ifra.

av f11 520d gode 220hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to videoer, TRF, som du kan undre deg over... :!:

ps; de er ikkje filmet nylig, men før tettingen av lekkasjen på kassa, og olje skift på kassa - men turteller-hoppinga/ugjevnheten er der enda, men ikkje i så stor grad som før... Eg har ingen idè om det skal vere slik eller ikkje, men kan ikkje hugse det var slik da eg kjøpte bilen (da var den gått akkurat 100 000km)

Ingen idè om hva det kan vere som foråsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

man lodder ikke inn og ut chip, men man trenger fysisk tilgang til innsiden av styreenheten. Ang oppdatering av motorstyring så vil det da som vanlig forsvinne igjen. Men det er ikke så mange oppdateringer på motorstyring, og mange er behjelpelige med å unngå å oppdatere motorstyring om man sier ifra.

av f11 520d gode 220hk.

Takk for svar.

Pris tar du?

Og pris hvis man må legge inn ny etter oppdatering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for seint svar DanielMK. Nei jeg har ikke noe godt svar egentlig. Uvanlige problemer som kan ha flere innvirkende faktorer må en nesten ha bilen fysisk tilstede for å kunne feilsøke ordentlig. Jeg kan råde deg til det vanlige "bytt olje" "flush" "soft update" osv.. men jeg liker ikke å kaste ut "tilfeldige" løsninger. Da tar det bare lengre tid for deg. Bedre å la ditt verksted feilsøke å se hva dem kommer frem til.

Jon erik, pris og betingelser kommer straks. Jeg har drevet med dette en stund, men nå kommer ny registrert firma, nettside osv. Så om en god måned håper jeg ting begynner å bli klart. muligens noe lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

velkommen til forumet, og gleder meg at du liker tråden!

pumpehodet/elementet er det samme på td og tds ;)

at man får bredere register er en sannhet med modifikasjoner, da det er en fysisk begrensning på hvor langt du greier å bevege ringen fra 0-5volt på bmwen. På mekaniske pumper er saken en annen derimot, som jeg antar du prater om.

At bilen ga 210 og gikk mye bedre skal også noe til, da man nærmer seg den teoretiske max begrensningen på pumpehodet i dette området her. det en henter en del på er på høye turtall da den originale turboen er veldig restriktiv. Men 210 er mulig på original pumpe, og man presser turboen ganske langt da.

Kommer mye spennende til tds motoren, da dette er et "kjært barn" for meg :P

Også er det jo litt gøy å se at du har litt greie på dieselpumper, dette er ikke så vanlig i bmw kretser.

Synd med 17k for øvre del av pumpa da.. det er rett og slett ran.

Jeg ble litt skeptisk til om pumpen på bmwen klarte å skaffe nokk ettersom orginaleffekten er 115.

Svogeren har en landcruiser hdj80 4,2 med twinturbo osv, å pumpen hans er justert så høyt at den nesten ikke vil gå ned på tomgang, den går relativt godt så vi tok den med til bjørnstad bil å fikk den dyno testet. Håpet på store tall, men det ble bare 204hk og 480nm. Planen var å få rundt 300hk, så da er det større pumpehode/element og camskive som må byttes til noe større, yanmar tar vel rundt 400hk av denne blokka. Han leter etter yanmar pumpe deller, men det er svert vanskelig å finne ut hvor og hvem som kan ha slike deler. Ettersom han måtte ha større hode, så tengte jeg at jeg også måtte ha litt større hode.

Takker for godt svar :D:D:D

Hvis du har noe peiling på hvor det går ann å få tak i pumpe deler til yanmar, må du bare si ifra :D

Er vel ikke bmw relatert dette men, regner med at det er interesangt med litt andre innspill også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggene har ikke vert skiftet siden bilen var ny(trur eg, iallefall det de sa på verkstedet...), gått 119 000km - så er vel på tide å skifte ja ? får prøve det, og satse på at det hjelper :) Må berre finne et verksted som ikkje skal ha halve månedslønna mi for å bytte :wink:

Hei, DanielMK, hadde samme problem som du på E60'en (525d).. Forrige vintersesong og starten på denne sesongen vart bilen meir og meir tungstarta/gjekk ujamnt, og mot slutten på kuldeperioda i desember vart den "vanskelig" heilt ned i 8-12 grader. For etpar veker sidan ville den ikkje starte på første forsøk, så då fekk eg time på verkstad for diagnose og evt. bytte av glødepluggar. Fekk bytta alle + rele, og no kaldstartar den så lett som aldri før og går jamnt og fint med ein gong :) Har vel og merke kun prøvd kaldstart ned i 5 minusgrader etterpå, men tenker problemet er borte no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for seint svar DanielMK. Nei jeg har ikke noe godt svar egentlig. Uvanlige problemer som kan ha flere innvirkende faktorer må en nesten ha bilen fysisk tilstede for å kunne feilsøke ordentlig. Jeg kan råde deg til det vanlige "bytt olje" "flush" "soft update" osv.. men jeg liker ikke å kaste ut "tilfeldige" løsninger. Da tar det bare lengre tid for deg. Bedre å la ditt verksted feilsøke å se hva dem kommer frem til..

Ingen problem det :)

Olja på kassa blei jo nettopp byttet, og nyeste software-update blei lagt inn på kassa samtidig sa dei. Chippen eg hadde i bilen blei også fjernet, før den blei levert på verksted (for å eliminere DEN faktoren, som kanskje kunne skape problemene) - og dei feilsøkte i flere dager, og fant ingen feil på noen ting - bilen er i tipp topp stand, sa dei - og det var på BMW Jæger verksted.. Så de skal da ha peiling, skulle man tro .. :) Den er jo i topp stand, men eg undrer meg berre over ka turteller-hopping kan vere :?::roll: Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggene har ikke vert skiftet siden bilen var ny(trur eg, iallefall det de sa på verkstedet...), gått 119 000km - så er vel på tide å skifte ja ? får prøve det, og satse på at det hjelper :) Må berre finne et verksted som ikkje skal ha halve månedslønna mi for å bytte :wink:

Hei, DanielMK, hadde samme problem som du på E60'en (525d).. Forrige vintersesong og starten på denne sesongen vart bilen meir og meir tungstarta/gjekk ujamnt, og mot slutten på kuldeperioda i desember vart den "vanskelig" heilt ned i 8-12 grader. For etpar veker sidan ville den ikkje starte på første forsøk, så då fekk eg time på verkstad for diagnose og evt. bytte av glødepluggar. Fekk bytta alle + rele, og no kaldstartar den så lett som aldri før og går jamnt og fint med ein gong :) Har vel og merke kun prøvd kaldstart ned i 5 minusgrader etterpå, men tenker problemet er borte no..

Takk for tilbakemeldingen!! :D No er heldigvis dei verste kalde blå (minusgrader..) borte for denne gang, og bilen starter fint uten host og hark... så blir til å fikse skade på frontfanger + godkjenne senkesett + eu kontroll i vår, så blir det skifting av glødeplugger til høsten før kulden slår inn over oss igjen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mye som er forsvarlig å chippe min x5 3,0 (184hk og 410nm originalt) til med tanke på holdbarhet og gearkasse?

Er selvfølgelig automatkasse, vet ikke enda om det er zf eller gm kasse på den?

Forrige eier har flushet kassen og byttet filter på 189000km, bilen er gått 201000km.

Er det mulig med ren økonomichip?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...