Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Det finnes flere dataloggingsprogram, men ingen som jeg har noe særlig erfaring med på disse bilene. (eller obd generelt). Så vet ikke om jeg kan hjelpe så mye der.

Swirlflaps, jeg liker å bruke plater, enkelt å greit for å bruke mindre tid på det når jeg skrur. Utover det spiller det nok liten rolle.

Glødeplugger er nok på tide å skifte da ja, ellers er det jo bare som du selv nenver å få rengjort innsug og egr ventil, sjekke at ikke MAP sensoren er full av drit, også pleier jeg å rengjøre alle annleggsflater ordenlig (må bruke verktøy ofte) før jeg monterer igjen.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra og nyttig info her, fint du la ut dette:)

vet du om det går ann å gjøre noe med egr ventilen på bilen min? bmw 06 mod m47d20tu?

Jeg kjøpte en messingplugg på Clas Ohlson(til plugging av rør) og borret et 7mm hull i den. Denne pluggen passer akkurat i EGR systemet og et 7mm hull er akkurat nok til å hindre CEL i dashbordet. Selv om det fremdeles slipper inn noe eksos i innsuget er det vesentlig mindre enn originalt.

http://www.tuning-diesels.com/BMW/EGR%20restrictor.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja monteringen fungerte bra. Måtte file litt av pluggen for å få den til passe 100%.

Rengjorde EGR og innsug med Mr. Muscle Oven cleaner. Har sett bilder av værre, men de var absolutt modne for rengjøring! Har kjørt ca 15000km siden. Fungerer bra, men har ikke åpnet opp for å se hvor mye gørr som slipper inn gjennom EGR systemet nå.

Står endel om EGR på babybmw.net forumet. Her er en post jeg la inn der etter å kjørt litt logging på EGR funksjonaliteten med Bavarian Technic Software:

"Did some testing today. I have the Bavarian Technic software and with this you can monitor realtime values from your engine on a laptop connected to the OBD2 port. One of the values to monitor is the EGR operation. The value is displayed as % so I guess it is how much open the EGR valve is. My goal was to find out under which conditions the valve is open to let the exhaust gas in.

Connected the laptop, started the software, chose the EGR option under the engine menu and went for a ride. This is my observations:

When engine is cold the valve is closed.

When reaching operating temperature the valve opens when the engine load is light(accelerator pedal lightly used). Typical highway cruising means valve is fully open. As soon as the accelerator is pushed(engine load increase) the valve closes(gradually).

The valve is closed at RPMs above 2000

The valve is fully open at idle. When idling for more than about 15 minutes it closes.

The valve operation is not on/off, it gradually opens and closes.

So to conclude from my observations it seems that careful(economic..) driving and a lot of idling is what will gunk your EGR and intake.. My conclusion is that it will be smart to drive your car hard at regular intervals to clean it out

Then I decided to blank out the exhaust side of the EGR with a 22mm brass tube plug. After a few minutes drive the CEL came on and the error code said the EGR system was faulty. I ended up drilling a 8mm hole in the plug. This seems to be enough to keep the CEL from lighting. The inner diameter of the piping is about 24mm so I hope the decrease in exhaust gas should be significant. I will have a look int the EGR valve after a while to see if it still gunks up.

Anyway now that I know under what conditions the valve is open I can avoid driving like that for long periods"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig det som står her, da parameterne ikke er like på alle motorer, men i hovedsak så stemmer det ja.

Ellers er jo dette et genialt alternativ for de som ikke vil betale for å programmere bilen til mindre eller ingen egr, og ikke har 10 tommeltotter. Bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig det som står her, da parameterne ikke er like på alle motorer, men i hovedsak så stemmer det ja.

Ja glemte å si at dette gjaldt min bil som er en 2005 120d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har rukket å lese hele tråden her, men lest innledningen og noen innlegg utover i tråden.

Går det ann å skyte inn et spørsmål på hvor mye som evt må skiftes for å bygge om en BMW E39 97 mod 525tds med M51D25 motor til en 530D? (M57D30)

Kan man beholde ledningsnett i bilen evt og bare bytte motorstyring og ledningsnett i motor-rom, eller må man ut med alt og begynne på scratch?? (har gjort det før med en E34, og det er mye jobb)

Har også vurdert å bruke en alpina D10 motor om jeg finner noen billige vrak i tyskland. Da er det jo evt værdt å gjøre litt mer arbeid for å få inn en sånn motor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette vet jeg da jeg har gjort dette motsatt veg. Og sagt enkelt, dropp det. Du må ha hele ledningsnettet, ikke bare i motorrom. du bør ha komplett donorbil og ribbe begge bile, og selv om jeg hadde dette tok jeg noen snarveger for å si det mildt (bilen skulle bare gå en kort periode med tds motoren)

Kanskje noen greier å koble om, men tror det blir vanskelig da det er andre styreeneheter inne i bilen, annen pinning på gasspedalen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg var litt redd for. Har gjort hele prosessen med ribbing av bil når jeg bygde om en 518i til 535i en gang (e34). Det tok men en måned omtrent.

Da må det hvertfall bli D10 om det skal være vært det... så har vi fått det på det rene 8)

Takker for godt svar. Får jeg slite med den motoren jeg har en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette vet jeg da jeg har gjort dette motsatt veg. Og sagt enkelt, dropp det. Du må ha hele ledningsnettet, ikke bare i motorrom. du bør ha komplett donorbil og ribbe begge bile, og selv om jeg hadde dette tok jeg noen snarveger for å si det mildt (bilen skulle bare gå en kort periode med tds motoren)

Kanskje noen greier å koble om, men tror det blir vanskelig da det er andre styreeneheter inne i bilen, annen pinning på gasspedalen osv.

Hvorfor gjøre det motsatt veg? 2.5 istedet for 3.0???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mfh-e39, hemmelig temmelig ;) Den som en gang kjøper bilen min får vite det :)

turbopelle, husk at d10 motoren er bra, men den begynner å bli gammel. turboer byttes ca hver 100 000. ingeting fra innsp systemet passer fra vanlig 530d. osv osv. Kan fort bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal snakke om sånne litt større ombygginger da. Hva tror du om å ta 535 dieselmotor fra en E60 og putte i E39?

Det blir noe noe det samme som Alpina gjorde med den gamle 530 motoren.

Er jo 3 litere begge med twinturbo ;) Eller er det noe som har noe formening om at dette kan føre til store vansker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trf: skjønner. noen hemmeligheter skal man ha.

Et annet sprøsmål til deg. Jeg har sett litt på veivhusventilasjonen på bilen min, og funnet ut at det finnes oppgraderte versjoner.... Hvorfor selger ikke gs bildeler disse? og hvor får jeg tak i de??

Blandt annet i denne tråden, men det er et filter fra e60/61, det ser ikke ut som det passer iforhold til bildene da??

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=165289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbopelle, dette blir en jobb du må sette bort til noen som kan det, og da anbefaler jeg Viborg Autotecnik i danmark. Det er de eneste jeg vet om som kan få elektronikken til å fungere (helt forskjellige styresystemer)

forøvrig er d10 motoren i aller høyeste grad en m57 motor, og ikke en m57n.

Ang "oppgradert" veivhusvent filter så er disse akkurat like på alle m57 motorene (mener til og med n2 er likt). Men innmaten er forskjellige. Så om du bestiller vevihusvent til en nyere motor, f.eks e60, så får du den nye typen ;) den nye er uten et filter, kun en separator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...