Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Mange kunnskapsrike her i denne tråden! :-)

Kan noen forklare meg hvorfor turtallet øker når jeg slakker av på gassen? Når jeg kjører i 60-70km/h med lav gass og hvis jeg slakker av bare pitte litt på gassen, så øker turtallet med 300-400rpm. Hvorfor? Er det normalt?

2002mod 320dAT (150hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kunnskapsrike her i denne tråden! :-)

Kan noen forklare meg hvorfor turtallet øker når jeg slakker av på gassen? Når jeg kjører i 60-70km/h med lav gass og hvis jeg slakker av bare pitte litt på gassen, så øker turtallet med 300-400rpm. Hvorfor? Er det normalt?

2002mod 320dAT (150hk)

dette høres ikke normalt ut nei...

er ikke sånn på min

2002 mod 320DA.....

har ikke peiling på va som kan vere galt men hvor langt har blien gått??

er nåk d beste å ta en diagnose.. men ser for meg at det kan ha noe med insugsspjellet og gjøre..

lenge siden du har renset innsuget? har du blokert egr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Må først og fremst si at dette var en meget nyttig tråd!!

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en 2005 M-Sport 525dat Touring(M57d25) 83000KM.

Hvordan er denne bilen og chippe? Jeg ser at for eksempel TS racing har programvare som gir 215HK/475NM.

Jeg har ingen planer om å trekke hverken campingvogner eller tunge tilhengere. Dette er først og fremst en familiebil. Er det noen som har erfaringer fra tilsvarende motor/gir med chip?

Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til å ta ut mer power av biler med automat da jeg har hørt at disse er mer utsatt for problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For en utrolig kjekk tråd!! :D

Har lest igjennom det meste, men sitter fremdeles og undres over problemene jeg har med bilen min.

2000 mod E46 320d.

Rister og bråker litt ekstra når jeg har glødet og starter den, men antar det gjelder glødepluggene.

Den går godt, men synes den mangler det lille ekstra. Når jeg gir på i f.eks. 4 gir, så rister den, kan også gjøre det i andre gir. Når den går på tomgang går den ikke rent, hopper litt og går bittelitt ujevnt.

I vinter begynte den å ta inn eksos i kupeen, øynene svidde og måtte lufte og stoppe rett som det var. Fikk løftet den opp og så at flexirøret var ødelagt. Har ikke gjort noe med dette enda, da dette er litt dyrt for en uten jobb :S Nå i det siste har det sluttet å komme inn så mye eksos, men antar at det kan ha med å gjøre at det ikke er så kaldt ute lenger.

Men nå har jeg fått nye problemer! Kjørte ca en time og var straks framme, kjørte litt saktere siden det var en smal og bratt bygdavei bratt og merket at det ble luktende rart i bilen. Da jeg kom fram og skulle parkere ble det luktende enda verre (klarer ikke å gjenkjenne lukta) og det røyk som f*** ut fra motorrommet og så at det kom fra nede ved eksosen der. (Grå/hvit røyk) Stoppet raskt og stod som et spørsmålstegn og lurte på hva dette kunne være. Begynte å skru av deksler og greier, men fikk ikke av alle da det begynte å bli veldig mørkt og kaldt.

Har ikke hatt BMW lenger enn 6 mnd og har aldri hatt det før, så har rett og slett IKKE nok peiling til å klare å finne ut hva dette er selv. Hjelp? :S

Mvh Monica :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning, denne er meget fin å trimme. automat byr ikke på problemer noe særlig mer enn det det gjør på en utrimmma bil. Riktig bruk og vedlikehold er faktorer som betyr mer.

Monica; har du noen vedlikeholdsoversikt på bilen? service hefte eller lignende som sier noe om hva som er gjort siste år? jeg antar at røyken kommer fordi noe drypper ned på den, da muligens olje. Og angående ganger kan jeg ikke si noe sikkert. Har du noen som kan hjelpe deg med å få tatt en diagnose av bilen (mtp gange)?

Prøv å se om du kan se hvor det drypper fra, eller i det minste hvor det lander. Litt lettere å si noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning, denne er meget fin å trimme. automat byr ikke på problemer noe særlig mer enn det det gjør på en utrimmma bil. Riktig bruk og vedlikehold er faktorer som betyr mer.

Monica; har du noen vedlikeholdsoversikt på bilen? service hefte eller lignende som sier noe om hva som er gjort siste år? jeg antar at røyken kommer fordi noe drypper ned på den, da muligens olje. Og angående ganger kan jeg ikke si noe sikkert. Har du noen som kan hjelpe deg med å få tatt en diagnose av bilen (mtp gange)?

Prøv å se om du kan se hvor det drypper fra, eller i det minste hvor det lander. Litt lettere å si noe da.

Ja, jeg har det. Får sjekke det ut nærmere helgen, da bilen måtte stå igjen hos svigers. Turte ikke kjøre den noe mer. Nja, det blir nok helst et verksted det da.. Det koster jo sikkert en liten formue bare det? Vet ikke jeg men ;) Takker så mye for svar inntil videre! :D

Kom på en ting til.. Når det ryker som fy og jeg stopper den, så blir røyken borte så fort. Kan dette da tilsi at det er olje som drypper mon tro?? :oo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanker om at automatkassen er synderen. Tror det er denne Lock-in på converteren som slipper når jeg slipper litt på gassen og dermed slurer motoren litt på converteren slik at turtallet øker. Det samme er det hvis jeg holder helt jevn gass i en svak oppoverbakke, så kan plutselig turtallet synke med 500-600rpm. Er det Lock-in som kobles inn og hindrer motoren slure på converteren?

Har hatt av innsuget da jeg skiftet gkødepluggene og da var innsuget nesten igjensotet. Gjorde innsuget relativt ren med rødsprit, men vil ikke dette sotet blokkere turbotrykk-sensoren i innsiget og gi feile verdier?

RS

Mange kunnskapsrike her i denne tråden! :-)

Kan noen forklare meg hvorfor turtallet øker når jeg slakker av på gassen? Når jeg kjører i 60-70km/h med lav gass og hvis jeg slakker av bare pitte litt på gassen, så øker turtallet med 300-400rpm. Hvorfor? Er det normalt?

2002mod 320dAT (150hk)

dette høres ikke normalt ut nei...

er ikke sånn på min

2002 mod 320DA.....

har ikke peiling på va som kan vere galt men hvor langt har blien gått??

er nåk d beste å ta en diagnose.. men ser for meg at det kan ha noe med insugsspjellet og gjøre..

lenge siden du har renset innsuget? har du blokert egr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke svidd olje? Kan det være olje-rør til turbo som lekker?

RS

Henning, denne er meget fin å trimme. automat byr ikke på problemer noe særlig mer enn det det gjør på en utrimmma bil. Riktig bruk og vedlikehold er faktorer som betyr mer.

Monica; har du noen vedlikeholdsoversikt på bilen? service hefte eller lignende som sier noe om hva som er gjort siste år? jeg antar at røyken kommer fordi noe drypper ned på den, da muligens olje. Og angående ganger kan jeg ikke si noe sikkert. Har du noen som kan hjelpe deg med å få tatt en diagnose av bilen (mtp gange)?

Prøv å se om du kan se hvor det drypper fra, eller i det minste hvor det lander. Litt lettere å si noe da.

Ja, jeg har det. Får sjekke det ut nærmere helgen, da bilen måtte stå igjen hos svigers. Turte ikke kjøre den noe mer. Nja, det blir nok helst et verksted det da.. Det koster jo sikkert en liten formue bare det? Vet ikke jeg men ;) Takker så mye for svar inntil videre! :D

Kom på en ting til.. Når det ryker som fy og jeg stopper den, så blir røyken borte så fort. Kan dette da tilsi at det er olje som drypper mon tro?? :oo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er det? Som sagt, så har jeg ikke klart å gjenkjenne lukten, men når du sier det, så lurer jeg på om det er en litt svak olje-lukt av det som kommer ut ja.. Kanskje vi har klart å finne det ut? ;)

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel min mistanke er at lockup'en ikke er helt frisk og derfor denne oppførselen. Noe spesiell måte å teste lockup'en?

mons1, lockup på converteren skal være ganske enkelt å gjenkjenen, men synes allikevel det er rart at denne skal slippe i det du letter på gassen...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...