Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Er det lov å skyte inne et spørsmål om noe annet en dyser? Skal forresten bytte pakkninger på disse også på min når jeg må skifte topp-pakning nå.

Har en 525 tds fra 97. Hadde egentlig vurdert å sette inn 530D eller alpina motor, men nå viser det seg at

topp-pakningen på motoren har gått litt før jeg håpet på. Skal ha av toppen nå, men lurer litt på hvordan man enklest kan få av øvre registerkjede?? :):?

Har vært innom tråden før, er så langt den beste jeg har funnet om bmw og diesel :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

opplever at bilen går varierende i det sist, av og til er det nett som det mangler enn god del effekt( men kan varier kor mye som mangler) , føles som om eg mangler eller ikkje har noe turbo trykk av og til. men dette kan vere forskjelli fra hver gang eg gir gass. noen som har vert borti noe lignende ? eller har noen forslag på ka det kan vere?

2004 530d 218hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

opplever at bilen går varierende i det sist, av og til er det nett som det mangler enn god del effekt( men kan varier kor mye som mangler) , føles som om eg mangler eller ikkje har noe turbo trykk av og til. men dette kan vere forskjelli fra hver gang eg gir gass. noen som har vert borti noe lignende ? eller har noen forslag på ka det kan vere?

2004 530d 218hk

Det høres ut som luftmengdemåleren er gåen. La bilen gå, ta så ut kabelen på LFM, hvis ikke motoren endrer gange, da er den nok gåen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

opplever at bilen går varierende i det sist, av og til er det nett som det mangler enn god del effekt( men kan varier kor mye som mangler) , føles som om eg mangler eller ikkje har noe turbo trykk av og til. men dette kan vere forskjelli fra hver gang eg gir gass. noen som har vert borti noe lignende ? eller har noen forslag på ka det kan vere?

2004 530d 218hk

Det høres ut som luftmengdemåleren er gåen. La bilen gå, ta så ut kabelen på LFM, hvis ikke motoren endrer gange, da er den nok gåen

hmm skiftet den for 10000km siden so litt rart vist den skulle ryke med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å skyte inne et spørsmål om noe annet en dyser? Skal forresten bytte pakkninger på disse også på min når jeg må skifte topp-pakning nå.

Har en 525 tds fra 97. Hadde egentlig vurdert å sette inn 530D eller alpina motor, men nå viser det seg at

topp-pakningen på motoren har gått litt før jeg håpet på. Skal ha av toppen nå, men lurer litt på hvordan man enklest kan få av øvre registerkjede?? :):?

Har vært innom tråden før, er så langt den beste jeg har funnet om bmw og diesel :o

Fiksa det. Setter den inn for å få justert kjedet igjen. Så på Utstyret til Hazet i tyskland faktisk. Får koffer med alt spesialverktøy for å låse kammen, veiva og pumpa for 4500 der og justere inn ;) Blir nok å kjøpe den etterhvert. kjekt å ha :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei et turbo spørsmål.

Har vert på nettet å søkt etter forskjelige turboer, fant en her som kansje er en super turbo for en 2,5l diesel motor

Borg Warner EFR 6258 dette er en helt nyutviklet turbo serie som flere spesialister har vert med på å lage. Kompressor hjulet er 62mm og turbin hjulet 58mm, turbinhjulet er et Gamma-Ti hjul (aluminium og titanium) og det er dobelt så lett som ett vanlig turbin hjul, turboen har doble kjeramiske kulelager, har lest at den spooler opp 3-500 omdreininger tidligere enn en tilsvarende turbo.

Den skal levere luft fra 225 til 440 bensin hester. En ca omregning til diesel blir d 135-260. Kommer vel ann på vilken innmat det er i motoren..

http://www.fastlaneturbo.com/images/view.aspx?productId=405

Har vurdert norsk svensk turboservise sin krx400, er det noen som har peiling om den kan være like effektiv som EFR 6258? Krx400 er en race turbo som er flowpreppet forsterket, er vel bygget på kkk k24 og 26 deler å skal tåle et trykk på 2,5 bar.

Nesten alle som driver med rally i sverige bruker denne turboen.

Kommer med ett diesel pumpe hode spørsmål, svoger´n har bestilt seg 14 mm hode og 4mm kam plate til sin landcruiser hdj 80, jeg lurer på om det passer på tds pumpen? En på et diesel veksted sa at denso bosch bruker samme hodene.

http://www.rocken-tech.com/RotorHeads.html

Dette er vel et veldig stort hode, trenger vel ikke å bytte det for den effekten jeg har tengt nå, men hvis dette hodet går på kan man få ut astendige effekter av tds´n tror jeg, motoren må vel forsterkes en del da. Det er mange diesel tunere i finland å de tar ut 3-500 hk av 2,5 til 3,0l motorer.

Her er en video av en 1,9l vw audi motor som det er tatt ut 433 hk og 787 nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har ikke erfaring med den turboen du linker til.

Angående 14mm hode og 4mm kamplate så er disse helt latterlig store og jeg fraråder på det sterkeste å bruke dette på en gatebil. Ikke bare er det mye større enn alt annet i pumpe og register er dimmensjonert for, men kvaliteten på rockentech sine kamplater har vist seg å variere.

Pumper som havarer er ikke ukjent med dette, nettopp fordi det ikke er tiltenkt gatebruk.

Å sammenligne bmw motoren med merce motorene i finland går ikke. De har helt annet innsp system (rekkepumpe som er helt overlegent på tuning). Videre er jo portene på bmw toppen "mindre enn optimale".

Og til hvilke deler som passer hvor, ei ve6 pume (og til dels ei vp37) er lik uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg hadde tengt meg at du mente at pumpehodet på 14mm var latterlig stort, for det er det, er vel mere beregnet for større motorer, ville bare høre din mening :D

Så rekke pumpene egner seg mere til tuning.. Ja mercedes motorene er populær blandt diesel tunerne..

Jeg tror denne bw6258efr turboen er veldig bra, serien kom vel ut i 2010-2011 så den er relativt ny, så det er vel ikke så mange som har kjenskap til de. De er ikke spesielt dyre eller 1400 dollar eller ca 7,5k, men det er uten toll, moms og frakt, så det blir vel nermere 11-12k

Mange på forkjelige forum gledet seg til å se effekten på turboene, for de skal vist vere meget effektiv :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra tråd dette her og imponerende kunnskap TRF racing sitter på. Har nettopp skiftet fra 525tds -97 til 525xd-2008 med manuell gir. Ønsker etterhvert å ta ut noe mer effekt. Mitt spørsmål er om den har samme komponentene som 530xd'en?

Tar nok kontakt med deg TRF-racing etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra tråd dette her og imponerende kunnskap TRF racing sitter på. Har nettopp skiftet fra 525tds -97 til 525xd-2008 med manuell gir. Ønsker etterhvert å ta ut noe mer effekt. Mitt spørsmål er om den har samme komponentene som 530xd'en?

Tar nok kontakt med deg TRF-racing etter hvert

525 har samme motor og turbo, men 530 har litt større dyser.. Derfor kan man i utgangspunktet ta ut mer effekt på en 530.

Den manuelle girkassen er den samme på 525 og 530, men på automat versjonene er det ulik kasse på de to modellene.

TRF-racing kan sikkert besvare mye mer utfyllende på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, liten verksteds update på min bmw x5 3,0d m57:

Demontert toppdeksler:

Ingen slitasje på kammer og løftere.

Ingen feil på dyser(testet på dyseverksted).

Kjøpt helt ny vakuumpumpe til motor, blir montert i løpet av neste uke.

Det er eneste billige løsning igjen for å eliminere motor tikking.

Hvis ikke det hjelper blir det en siste oljerens og skift.

Kan noen forklare meg hvordan vakumpumpe fungerer til min m57 3,0d?

Og hvorfor motor kan tikke hvis den er gåen?

Etter litt research på nett fant jeg dette:

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/04/92/74

Kan det være tikkelyd fra tank ventilasjons ventil slik som beskrevet ovenfor?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som nevnt en 520d fra 2007, hvordan er det med Swirl flap på denne utgaven er den forterket eller lønner det seg her også med en blendeplate. Ser i en annen tråd på forumet om dette problemet.

TRF-Racing: vet du om denne modellen har 150 eller 163hk, jeg har facelift utgaven altså fra mars 2007, det står 110kw i vognkortet og 120 kw på specen fra forretningen. Motor:M47/T2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig bra info.

Benytter sjansen å spørre ang. ugjevn tomgang. Har skiftet alle glødepluggene og glødekontrolleren, EGR- og hovedthermostat. Motoren starter veldig lett, både kald og varm. "Bestenotering" på fin langkjøring er 0,60L/mil.

Men av og til halter/vibrerer motoren. Dette skjer uregelmessig, i P eller D. Pågår ca 1sec, før det går over og motoren maler som en katt.

Har dere noen forslag til feilsøking? Noen av dere som har erfart lignende.

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselfilteret ble skiftet sist høst. Matepuma (ved filteret) surrer. Har kjørt en tank med SPT dyserens, synes som om det er bedre, men ikke helt bra. Var lenge i tvil om disse rensetilsetningene kunne skade pumper, ventiler, følere eller dyser, men valgte til slutt å prøve. Ingen koder registrert på Maxidiag eu702 scanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...