Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Det eneste jeg biter meg merke i er noe lav luftmengde. Testet senest i dag en varm bil, med godt brukt maf, og varmt ute. 490mg/str på tomgang.

Har du byttet alle vakumslangene til turbo? også fra vakum reservoir, til ventil, til aktuator?

Da har jeg bytta disse 2 resterende vacumslangene som jeg tydeligvis hadde hoppa over sist men de så hele og fine ut og det var dessverre ingen forskjell med nye slanger.  Fremdeles er bilen treg og det mangler opptil 0.5 bar ladetrykk.  Tror du fremdeles jeg skal lete på vacumsiden? Kan reservoir lekke eller vacumpe gi for lite? Virker som reservoir var tett for jeg hørte at det tømte seg når dro av slangene.  Det går jo en slange til fra vacummanifold og ned til motorfester, en lekkasje her vil vel også kunne hindre turbo å gi fullt trykk? 

 

Hvis jeg ikke finner noe galt på vacumsiden så får jeg vel lete etter steder hvor trykket forsvinner som f.eks sprekk i innsug e.l? 

 

Vacum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på noe. Har varme noe å si for motoren? Synes bilen drar dårlig opp til ca 2000 på alle gira. Forklarer bedre senere.

Fortsettelsen:

Merka dette først for et par uker siden. Bilen ville ikke gi mer fart med flat pedal i oppoverbakke i 4.gir. Nå sliter den med å dra under 2000 på alle gir, og før dere spør, jeg har ikke sjekka under panseret enda, i frykt for å ødelegge noe.

 

Den går pent, selv om det er så å si null drag under 2000 omdreininger, ingen ulyder og ingen varsellamper. Er det turboen det er noe gæli med? M51.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelsen:

Merka dette først for et par uker siden. Bilen ville ikke gi mer fart med flat pedal i oppoverbakke i 4.gir. Nå sliter den med å dra under 2000 på alle gir, og før dere spør, jeg har ikke sjekka under panseret enda, i frykt for å ødelegge noe.

 

Den går pent, selv om det er så å si null drag under 2000 omdreininger, ingen ulyder og ingen varsellamper. Er det turboen det er noe gæli med? M51.

Syns jeg har merket akkurat det samme i varmen som er nå, og føler det blir litt bedre på kvelden når det er litt kjøligere. Vi har akkurat samme motor ser jeg. 

 

Tenkte å se om det sitter mye dritt i intercooleren. 

 

Edit: Jeg har forresten en ødelagt LMM, så jeg har koblet den ut. Så den går ikke helt på full power. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg har merket akkurat det samme i varmen som er nå, og føler det blir litt bedre på kvelden når det er litt kjøligere. Vi har akkurat samme motor ser jeg. 

 

Tenkte å se om det sitter mye dritt i intercooleren. 

 

Edit: Jeg har forresten en ødelagt LMM, så jeg har koblet den ut. Så den går ikke helt på full power. 

Tenkte å kjøre innom det lokale verkstedet en dag og bestille time for diagnose. Men gåen LMM gir dårlig gassrespons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg har merket akkurat det samme i varmen som er nå, og føler det blir litt bedre på kvelden når det er litt kjøligere. Vi har akkurat samme motor ser jeg. 

 

Tenkte å se om det sitter mye dritt i intercooleren. 

 

Edit: Jeg har forresten en ødelagt LMM, så jeg har koblet den ut. Så den går ikke helt på full power. 

 

Nå vet ikke jeg om dette har noen sammenheng, men når far min sin TDS gikk varm (pga gåen termostat) så mistet han motoreffekt, var så vidt den klarte og dra opp bakker i 80 kmh osv. Men når tempen gikk ned gikk bilen normalt igjen.

 

Kanskje motoren rett og slett blir for varm? Bare et skudd i mørket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr HMSW jeg er klar over alt det der. Jeg vet også at oljevelger til feks castrol sier 0-30. Men jeg synes det er uklart om 10-40 går an nå i sommer og mot høst. Jeg har rikelig tilgang på 10-40 her jeg er nå.

Dessuten er ikke dette en olje diskusjon, det var enten ja eller nei spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den olja helst forbeholdt gamle biler da?

I følge castrol skal min motor ha 0w-30 vertfall((M57Tud2).

Det var det jeg var usikker på nemlig.

Sjekket i instruksjonsboken min å, men det står egentlig ikke noe annet enn ll98, ll01 eller ll04.

Jeg velger å drite i LL olje da jeg bytter mye oftere enn det.

På oljevelger til castrol står det noe mer om viskositet, i hvilke temperaturer man skal benytte hva. Jeg forstår det, men er usikker på om dette gjelder alle motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om dette har noen sammenheng, men når far min sin TDS gikk varm (pga gåen termostat) så mistet han motoreffekt, var så vidt den klarte og dra opp bakker i 80 kmh osv. Men når tempen gikk ned gikk bilen normalt igjen.

 

Kanskje motoren rett og slett blir for varm? Bare et skudd i mørket. :)

Bomskudd i såfall, har oppført seg helt fint etter jeg fylte tanken i dag, og har kjørt ca 10 mil uten å merke noe til det. Jeg tenkte kanskje det hadde noe med utetemp å gjøre, men nå er jeg ikke sikekr lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...