Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da prøvde jeg å stappe ei fille i innløpsrøret og da steg det med 20-30 mg/Hub.  Men det steg fra 430 til 455 og det med en helt ny LMM

 

Jeg forstår mindre og mindre med disse LMM`ene jeg har kjøpt.  Jeg kjøpte 2 stk. En Fra Koed og en fra Maf shop i Tyskland.  Begge skal være genuin Bosch med nummer 928400527 som skal være en direkte erstatning for den jeg hadde. 

 

Den jeg kjøpte fra Maf-Shop holdt 1 dag med middelmådige målinger før den sa takk for seg og det begynte å komme feilmeldinger i Inpa om kortslutning etc.

Den jeg kjøpte fra Koed begynte brukbart men nå faller målingene for hver dag og nå var den nede på 425-430 som er det samme som den gamle jeg skulle erstatte så den tar vel snart kveld den også. 

 

Jeg behandla de som glass når jeg monterte de og brukte til og med hansker men nå går det rett til skogs med begge 2.  Hva er det som skjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ville gjerne bedt om en tjeneste fra noen med M57 motor og mulighet for diagnose. Jeg skulle hatt 2 målinger på luftmengde på tomgang. Først ei helt ordinær måling og så ei hvor slangen fra veivhuset er dratt av.

Jeg sliter med lav luftmengde og prøver å finne ut av dette. For et par måneder siden bytta jeg veivhusfilter fra det blå rollo filteret til Vortex som bl.a E60 bruker. Jeg bytta ikke huset men kun filteret. Ser at husene har forskjellig delenummer men de ser helt like ut.

Uansett, hos meg mister 40-50 mg/Hub når jeg drar av slangen fra veivhuset så mao kommer det 50 mg/hub fra veivhuset. Hadde vært greit og sett om dette tallet er slik det skal være eller ikke.

Skal det være på varm motor?

Hvilken slange er det man skal dra av? Skjønte ikke helt hvilken du mener. :)

Hva heter det foresten der du leser av lufta? Soll air mass eller noe?

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke soll men act eller noe slik. Soll er den verdien Ecu ønsker så det er act air mass eller noe slik. Det jeg mente er å dra av den tynne slangen som går innpå den tykke slangen mellom turbo og LMM. Den tynne slangen må da blendes slik at den tykke ikke suger falsk luft.

 

Er ikke så farlig om motor er varm eller kald tror jeg, det viktigste er å få sammenligne med og uten veivhusventilasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke soll men act eller noe slik. Soll er den verdien Ecu ønsker så det er act air mass eller noe slik. Det jeg mente er å dra av den tynne slangen som går innpå den tykke slangen mellom turbo og LMM. Den tynne slangen må da blendes slik at den tykke ikke suger falsk luft.

 

Er ikke så farlig om motor er varm eller kald tror jeg, det viktigste er å få sammenligne med og uten veivhusventilasjonen. 

Med den tynne slangen så mener du den som går inn på luftfilterboksen i underkant? Der vil den jo få inn falskluft som du sier om den dras av.

Skal gå ut og sjekke med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer. Den kommer fra veivhusventilasjonen. Det er vel overtrykk der den står i luftfilterboksen så der kommer det eventuelt litt oljedamp ut så det er vel på slangen mellom LMM og turbo den må blendes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og sjekket, så her kommer resultatet i form av bilder. :)
 

 

 

Her er verdiene med slangen tilkoblet som normalt:

Normal verdien vandret litt opp og ned mellom 460-470 mg/hub (Ist-air-mass)

 

post-53083-0-56839000-1406495084_thumb.j

 

 

 

Her har jeg bare tatt av slangen, så den suger falsk luft:

 

post-53083-0-76718400-1406495082_thumb.j

 

 

 

Her er slangen blokkert (med fingrene, men tror nok det var tett):

Den bikket over 500 mg/hub inn i mellom (da kom det utropstegn bak)

 

post-53083-0-54001800-1406495080_thumb.j

 

 

 

Kjølevannet var ca 80 grader, rpm ved tomgang.   :)

 

 

 

Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegreier, tusen takk for hjelpen.  Du har hatt ei økning på ca 30mg når du fjerna veivhusventilasjonen og det ligna ganske mye på mine egne resultater. Supert, da gjenstår det bare å finne ut hva som spiser opp LMM på min bil eller hvorfor jeg ikke får opp luftmengden :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. :)

 

 

Er jo rart at dem skal bli dårlige, må jo enten være urenheter i lufta eller ujevn spenning, eller noe i den dur kanksje.. Eller så har du bare vår max uheldig og fått dårlige 2 ganger.. :) Er jo litt merkelig at den skal ødelegge dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er snodige greier. Begge de 2 jeg har kjøpt skal være genuin Bosch.  Får prøve igjen imorgen med kald bil :-)  Hvis ikke så bestiller jeg en Pierburg og tester den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pierburg har en litt annen karakteristikk såvidt jeg har forstått. De hadde vel et frynsete rykte tidligere og det var og er vel fremdeles Bosch som blir regna som kongen og som den som måler mest korrekt men jeg vanker litt på Engelske forum og der er det flere som foretrekker Pierburg pga at den har ei litt annen kurve enn Bosch. 

 

Det er flere men det er en som har fått mye skryt på våre biler som heter 722684090.  

 

Men jeg får først og fremst prøve å finne ut hva som er problemet med min bil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg en Pierburg MAF med sluttnr. 08.0 (vag tdi) etter å ha lest en del på engelske bmw forum, og konklusjonen min er at den originale sannsynligvis var helt i orden. :P Bilen går så å si akkurat likt som før, med unntak av ørlite mere røyk på høyt turtall/belastning.

 

Men i allefall, denne er bolt on så lenge bilen din ikke har air temp sensor i trykkrøret, på de bilene er det en annen kontakt til maf, som evt. må byttes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det er det jeg leste også at 08.0 er den som ligner mest på Bmw Bosch LMM i oppførsel. Men det er en som heter 07.0 som oppfører seg noe annerledes uten at jeg husker helt lenger men jeg tror den var noe tammere i bunn men veldig sint på topp opp til rødfelt. Denne var vel til Rover og Mercedes muligens? 

 

Men så finnes det en som heter 09.0 som er laget til Bmw og som er en erstatning for Bosch på både Bmw diesel og Bmw bensin . Nå vet jeg ikke karakteristikken på denne men det var flere som skrøt veldig av denne selv om den var dyrere enn de 2 andre. 

 

Jeg har det gamle stikket med 5 ledninger så denne 09.0 skal passe i min bil for den har temperatur føler i LMM.  Har bestilt en fra Tyskland så får vi se hvordan det oppleves :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Du får komme med en review om/når den tid kommer. :)

Ja jeg bestilte en fra Tyskland igår så får vi se hvordan den oppleves :smile:

 

Testa litt luftmengde idag tidlig og da var bilen ca 35 grader og temperaturen i garasjen var ca 25 grader. Leste da ca 490 mg/hub så det er jo et brukbart tall så denne LMM fra Koed er nok iorden. Etter at jeg hadde kjørt bilen opp til 80 grader leste jeg av igjen og fikk da 460+, altså omtrent det samme som du hadde ved 80 grader på din bil.  Kjørte så bilen skikkelig god og varm, ca 93 grader og temperaturen ute var ca 27 grader. Luftmengde hadde da falt til 430-440 mg/hub.  

 

Så det som altså skjer er at når utetemperaturen stiger godt opp på 20-tallett og motortemperaturen passerer 90 grader så blir den avleste luftmengden veldig lav. Jeg skifta termostat nå nylig fordi bilen ikke ble mer enn 80 grader men det ser ut til at ikke er noen fordel med 90 grader termostat i forhold til luftmengde ved lave turtall.  

 

Om det skal være slik vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...