Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

ÆRLIG TALT!!! Hva mener du folk her skal gjøre med den infoen du har kommet med? Ingen her er synske. Les første side, begynne å jobbe med det som står der. På med utstyr til å lese "liver data", noter, dann det et bilde, diskutere resultatene her så skal du se du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang forklaring kort på din bil, vanligvis når man har needle motion sensor feil, og denne er i orden (hvilket den ofte er) så er det et problem med innsp pumpa (vp44).

Jeg skal ikke påstå at ikke veivsensor kan gi needle motion feil, men jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål ang E39 min.. Har prøvd å sitte på tilpasset kn filter på bilen.. Men går mye dårligere. Noen andre som har erfaringer med det? Bilen er 520D 2001...

 

Som flere allerede har sagt her så er det bortkastet som trimmimg ihvertfall. Hvis det er et slikt kon filter som står i motorommet og suger varm luft så blir luftmengden mindre. Hvis det er et KN innsatsfilter så blir det helt likt. Litt annen lyd blir det jo.

 

Jeg testa et KN innsatsfilter opp imot et OEM luftfilter når jeg holdt på å bytta til forskjellige LMM men den avleste luftmengden var akkurat lik med de 2 luftfiltrene så et slikt KN gir ikke mer luft inn i motor.   Det er nok et åpnere filter men du får all tilgengelig luft inn gjennom Oem filteret også. Det eneste du får mer av med et KN filter er fluer og småstein og det ønsker du ikke inn i motoren (y)

 

At bilen derimot skal gå dårligere stemmer ikke så jeg vil tro du har klart å nappa av en vacuumslange eller ledningen til LMM eller veivsensor for å nevne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang forklaring kort på din bil, vanligvis når man har needle motion sensor feil, og denne er i orden (hvilket den ofte er) så er det et problem med innsp pumpa (vp44).

Jeg skal ikke påstå at ikke veivsensor kan gi needle motion feil, men jeg tror ikke det.

Risikerer at dette blir svindyrt da :( Bilen skulle inn til Bosch dieselelektroniske verksted men måtte utsette timen for jeg måtte reise offshore.

Men da finner di det vel ut der..

Men takk for svar! :) Vil aldri ha diesel igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei meg igjen her! Har kjørt pumpa i benk , var litt lite mengde og overtrykksventil som hang fast . Bilen var ok da vi hentet den , tomgangen var fin og nykka nesten ingenting iforhold til før ( den nykker forsatt ). Starta den idag når det regna så beggynte bilen og hoppe igjen (stygg tomgang). Så nå er jeg drit lei denne motoren så jeg har kjøpt motor med girkasse , kjørt 70 tusen km! Ny clutch , turbo ifra 330d og intercooler ifra 330d , og chip som gir 190hk og 410nm på hjula (ifølge han som selger dette). Dette motor med luft mengdemåler så jeg lurer på om jeg må bygge om ledningsnettet mitt siden jeg ikke har luftmengdemåler nå ? Vil alt av ledninger passe rett på ? Motoren jeg har kjøpt passer til 1999 , min bil er 1995. Jeg får med ledningsnettet til motoren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei meg igjen her! Har kjørt pumpa i benk , var litt lite mengde og overtrykksventil som hang fast . Bilen var ok da vi hentet den , tomgangen var fin og nykka nesten ingenting iforhold til før ( den nykker forsatt ). Starta den idag når det regna så beggynte bilen og hoppe igjen (stygg tomgang). Så nå er jeg drit lei denne motoren så jeg har kjøpt motor med girkasse , kjørt 70 tusen km! Ny clutch , turbo ifra 330d og intercooler ifra 330d , og chip som gir 190hk og 410nm på hjula (ifølge han som selger dette). Dette motor med luft mengdemåler så jeg lurer på om jeg må bygge om ledningsnettet mitt siden jeg ikke har luftmengdemåler nå ? Vil alt av ledninger passe rett på ? Motoren jeg har kjøpt passer til 1999 , min bil er 1995. Jeg får med ledningsnettet til motoren hans.

Omtrent like PnP som m57 motor vil eg tru.

Er to forskjellige systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere allerede har sagt her så er det bortkastet som trimmimg ihvertfall. Hvis det er et slikt kon filter som står i motorommet og suger varm luft så blir luftmengden mindre. Hvis det er et KN innsatsfilter så blir det helt likt. Litt annen lyd blir det jo.

Jeg testa et KN innsatsfilter opp imot et OEM luftfilter når jeg holdt på å bytta til forskjellige LMM men den avleste luftmengden var akkurat lik med de 2 luftfiltrene så et slikt KN gir ikke mer luft inn i motor. Det er nok et åpnere filter men du får all tilgengelig luft inn gjennom Oem filteret også. Det eneste du får mer av med et KN filter er fluer og småstein og det ønsker du ikke inn i motoren (y)

At bilen derimot skal gå dårligere stemmer ikke så jeg vil tro du har klart å nappa av en vacuumslange eller ledningen til LMM eller veivsensor for å nevne noe.

Ok, syns det var rart jeg også når jeg satt på er slikt filter. Har OEM filter nå. Å fortsetter å bruke det. Men om veivaensir eller lmm er gåen burde ikke det komme opp på diagnose? Tok diagnose hin dagen. Men viste ikke noe negativt der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere allerede har sagt her så er det bortkastet som trimmimg ihvertfall. Hvis det er et slikt kon filter som står i motorommet og suger varm luft så blir luftmengden mindre. Hvis det er et KN innsatsfilter så blir det helt likt. Litt annen lyd blir det jo.

Jeg testa et KN innsatsfilter opp imot et OEM luftfilter når jeg holdt på å bytta til forskjellige LMM men den avleste luftmengden var akkurat lik med de 2 luftfiltrene så et slikt KN gir ikke mer luft inn i motor. Det er nok et åpnere filter men du får all tilgengelig luft inn gjennom Oem filteret også. Det eneste du får mer av med et KN filter er fluer og småstein og det ønsker du ikke inn i motoren (y)

At bilen derimot skal gå dårligere stemmer ikke så jeg vil tro du har klart å nappa av en vacuumslange eller ledningen til LMM eller veivsensor for å nevne noe.

Ok, syns det var rart jeg også når jeg satt på er slikt filter. Har OEM filter nå. Å fortsetter å bruke det. Men om veivaensir eller lmm er gåen burde ikke det komme opp på diagnose? Tok diagnose hin dagen. Men viste ikke noe negativt der
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselvegard, før du begynner å kaste formler etter meg, så er grunnleggende systemforståelse, eller evnen til å lese (forrige side) fint å ha. Da ville du visst at "intake air temp" som blir referert til her, på e39 530d, gjelder temperaturen målt i MAF, altså lenge før den har gått gjennom noen turbo. Det er med andre ord KUN oppvarming av luftfilterhus som påvirker dette. ](*,)

 

Så jo, den faktoren som betyr mest her er nettopp heat soak.

 

 

 

 

Edit:

 

Hvorfor svarer jeg Dieselvegard og ahj så krasst her (ikke første gang) som egentlig er to likandes karer?

Jo fordi vurderingene før dere kommenterer er i beste fall dårlige. Jeg liker IKKE "verdensmestere" som virkelig tror at de må lære meg grunnleggende fysikk (dette sier nemlig noe om deres syn på meg). Jeg må til stadigheter høre på slik dritt, og blir lei. Hadde man endelig ytret meningen sin på en spørrende måte, og ikke så fantastisk skråsikker og belærende (!) så hadde man også fått et hyggelig svar, og dere ville da sett sammenhengen selv, og selv sett at kommentaren deres var malplassert, alt med en hyggelig, god, og omgjengelig tone.

 

 

 

 

Hold your horses son! :) Jeg kastet ikke formler etter deg!!

Det var ikke et angrep på deg, men når folk snakker om temperaturøkning i innsuget, tenker jeg innsugsmanifolden, og ikke røret før turboen. Der er det lite trykk å snakke om. Der det vel heller litt sug, så der kan du teoretisk klare å få lavere temperatur enn utetemperaturen.

 

Men da er vi enige da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål som jeg ikke helt vet hvor jeg rette det, så jeg håper at noen av dere har svar angående dette.

 

Jeg har planer om å sette min M51D25 i en annen bil, og i den forbindelse må noen ting endres.

 

*Svinghjul: Har ingen intensjoner om å beholde dobbelmassen med den svake clutchen, så her vil jeg bruke enkelmasse. Vet at de gamleste M21 ble levert med dette, men det virker jo håpløst å finne tak i. Jeg lurer da på om jeg kan bruke svinghjul fra M20, men hvordan blir det da med svinghjulsgiver? Noen tips? Evt. noen som har et bilde av baksiden på et svinghjul til denne motoren så jeg ser hva jeg har å gjøre?

 

*Girkasse: Har ikke muligheten til å matche utvekslingen i diffen som e36'n har i den andre bilen. Tenker da å bruke kasse fra M21D24, da denne har samme lutningen som M51 men 0,81:1 på femte gir. Evt. kasse fra M20 bensiner. Holder den til en chipet M51?

 

*Clutch: Her blir det montert -618 trykkplate og ny organisk lamell om jeg får løst svinghjulsproblemet.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert svart på dette uendelig ganger, men jeg orker rett å slett ikke å lese igjennom hele tråden.

Hva for slags "tuning-options" har du til en E39 530d 02 mod automat?

Ser det har vært snakk om diverse steg, hva er de forskjellige?

Ta det gjerne på PM med priser på de forskjellige stegene :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver akkurat samme spm her i denne tråden :) Bilen er en 03 525d e39.

 

 

De to siste gangene jeg har startet den så har den "jaget" litt på tomgang de 10-20 første sekundene etter oppstart. Det høres ut som den går helt rent, altså på alle sylyndrene men bare jager litt opp og ned på turtall, ikke mye men man merker det å det har den ALDRI gjort før uansett temperatur den har blitt startet i. Den starter også sykt lett, så ingen problem der. Drar også helt fint å går som den bestandig har gjort ellers, så altså kun de 10-20 første sekundene etter oppstart når kald.

 

Håper noen av dere kan ha peiling på hva som kan være orsaken?

 

 

Tok diagnose med INPA i sta å det er ingen feilkoder. Her er noen av måleverdiene (på tomgang) for dere med peiling

 

rate pre-injection 1.34

rail pressure 348.00

pre-supply pressure 3.82

rate main-injection 7.23

charge air-pressure 1010.00

 

Ser disse verdiene greie ut? Hvordan er det med evt. vakumlekasje på en diesel? har det kun med bremsene å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...