Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

For det første vibrerer motoren veldig mye på tomgang, dørene rister/vibrerer (uvanlig mye) når de er åpne. Turtall er ca 750 omdr. Hvis jeg rører gassen litt til si ca 800-850 omdr, da blir ristingen borte og den går mer "normalt" (og dørene slutter vibrere...).

-Hvis jeg slipper gassen igjen, da får bilen/motor et slags "nøkk". Altså hele motoren rister skikkelig før den begynner den vante tomgangristingen igjen. Virker som om turtallet dropper litt for lavt når jeg slipper gassen før den går litt opp igjen.

Når jeg kjører virker det også som om bilen ikke klarer helt å bestemme seg for riktig turtall rundt 1500 omdr, lurer på om det evt kan være et komunikasjonsproblem med kassa..? -Det kommer til tider "brummelyd", slik tung lyd i kupe'n man ikke vil høre. Altså litt slik som når det er hull i eksos.

Spent på svaret du får her. Det høres ut som lignende problem jeg har med min E60 530d. Har også slitt med dette og ingenting kommer opp på diagnose. Jeg byttet LMM på min her om dagen uten at det hjalp nevneverdig. At det er veldig ødeleggende for kjørefølelsen er det ingen tvil om, hadde vært utrolig godt å bli kvitt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til TRF (eller andre med kunnskap). Min e61 530dat LCI fra 2007 har av og til en pussig lyd ved gasspådrag: Jeg kan ligge pent i konstant hastighet, og så gi på middels mye (altså ikke kick-down). Da kommer det en lyd som best kan beskrives som knurring :shock: , og for meg høres det ut som lyden kommer fra midtkonsollen ett eller annet sted. Det er ingen problemer med bilens funksjoner eller kjøreevne, kun denne irriterende lyden. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

setromen, prøv det vanlige, oljeskift. Om ikke så prat med noen som har god greie på aut kasser. Det går også an å justere parametere i DIS for å guffe opp motoren litt under disse omstendigheter slik at dette ikke skjer.

vik93, chip er første og beste steg, etter dette blir det fort dyrt.

jonase46: dyser, turbo, veivhusvent, vibr demper

Arnefles, kort sagt så er dette ikke et uvanlig problem, og det er ikke alltid man finner årsaken. Kontroller alt ved innsp systemet (alle verdier). Dersom feilen viser seg "umulig" å finne innenfor fornuftige kostnader (hvilket skjer på disse) så vil jeg anbefale å få justert opp tomgangen noe. Gjøres enkelt gjennom DIS.

etaten, skal ordne det

e39-e60 usikker her, har det vært gjort noe større arbeid på bilen før? vil nesten anta at det noe som tar borti et sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er et vanlig problem ja... Du har nok rett i at det er noe i innsuget, høres slik ut. Er det vanlig at vibrasjonsdempere ryker og er det en dyr affære?

Var ikke klar over at jeg kunne justere opp tomgang, trodde den justerte seg ned igjen selv automatisk.

Hvordan justeres den, DIS-er det data?

Noen enkle grep jeg kan gjøre utenom luftfilter, dieselfilter og egr?

Tusden takk for svar!!

Jeg skal prøve å få tak i noen som kan ta en skikkelig diagnose for meg og evt justere opp tomgang litt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hie,

jeg mente ikke innusget, men innsprøtningssystemet, atlså pumpe, dyser osv. Dette må kontrolleres med ordetnlig tester og ordentlig ferdigheter. Så jeg ville begynt med en test (for indre lekkasje) av alle dyser.

DIS er bmws eget diagnoseprogram ja, og her kan man justere opp og ned tomgangen noe.

Så ikke så mye du kan gjøre selv nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen TRF :)

Et spørsmål: Kan lite strøm på batteriet føre til at BMW'er med automatgir girer 'feil', nykker og tuller seg? Har hatt det problemet på min 04 530D (e60), og blei byttet olje på girkassa på bmw verksted og problemet var borte den første uka - men kom tilbake. Så etter det har det egentlig berre blitt verre og verre ... Så idag tok eg og koblet til batterilader, og da viste det at batteriet var ca 30% ladet - ladet den 100%, og har køyrt bilen i 30 min nå, og den girer like glatt og fint som rumpa til Megan Fox ! :)

...men problemet kjem tilbake, garantert, det er nok noe som stjeler strøm. Eller kanskje eg køyrer for lite? Blir ofte 5 min køyring til jobb, parkert utenfor heile dagen, og 5 min køyring heim og parkere til neste dag.. Kan det tappe batteriet såpass mye, slik at automatkassa tuller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite strøm kan føre til automat kluss ja (og kluss med det meste). Men rart om dette skulle være noe problem når den lader. Har det vært bytta batteri uten å gå inn med tester for registere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet blei byttet i vinter, og registrert hos BMW verksted. Den lader ja. Men virker som om det er noe som trekker strøm når den står parkert? Og eg kjører lite til daglig...blir som sagt ofte 5 min køyring, parkere heile dagen, og 5 min køyring hjem igjen og parkere over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang e34 med 524td motoren, Kom denne motoren i e34 i det hele tatt med mekanisk dieselpumpe og t3 turboen?

Tenkte siden det stod her at i 88 kom disse m21d24 motorene med mindre turbo og elektronisk dieselpumpe, og e34 kom jo også i 88..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...