Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Terje da har jeg samma problemet igjen hvor tbilen min virker kjempe lat, ingen virkelig treKk kraft. Ligger jeg i svak oppoverbakke 3/4 gir på 80 90 er den nesten umulig å få den mer ifart. Bilen er sånn gradvis viser ingen feilmld på diagnose heller:( varierer litt noen ganger nÅr jeg svinger mister jeg mer kraft så tilbake "dårlig trekkraft" igjen men litt bedre enn når jeg svinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"badsha, må nesten feilsøke på din bil, ser for meg at det kan bli litt jobb."

Må lese av live verdier da antar jeg. MAF, matetrykk, map sensor, styring av turbo osv er ting jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier disse sidene.. men jeg har noen spørsmål uansett. Bror min har en e39 525tds 97 eller 98 mod som han har hat ut dyser og pumpe og overhalt dette på oppegård elektro diesel. skulle jo tro det blei bra da, men etter dette får han opp en masse rare feil melinger. får opp feil på EGR og diesel pumpe som går på "start of injection deveation" Mener det var feil kode 01, 06 10 (DDE 2.2 ECU) vi har selfølgelig brukt måle ur, god teknisk data og tester for å sjekke at alt ble riktig etter instalasjonen.. er det noen gode tips på dette??

feilkode på LMM og glødesystem + feiltenning.

jeg har lakt merke til på fleste som har elektrisk styring på pumpe må man inn med data for å grunnjuster tenning mest muligrett.

er bilen tung starta no eller veldig lett starta?

Hvor mye la du måle uret på tenning?

Kommer alle feilkodene tilbake når dem ble slettet?

det var feil på SOI, EGR og noe som het delivery control deveation (avvik). På lørdag fikk vi slettet alle feilene, men kom opp med engang etter en tur. så fikk vi slettet SOI og DCA, mens egr kom opp med engang. i dag blir alle borte..... men begynner å lurer litt på den den solenoiden som styrer EGR, om den kan værer litt syk også.. den slipper konstant igjennom vaccum til EGR ventil. Mistenker også MAF (LMM) leste av ca 718 mg/slag, innsprøyt mengde 33.55 mg/slag, lade trykk 2167 hPa. omregnet og trukket ifra atm trykk så blir det ca 1bar ladetrykk. dette var ved kick down opp en bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trykk høres ok ut, vakum til egr er det bare å blende. Du vil da på en god tester få opp en maf feil som ikke er noe bry seg om.

Delivery control deviation er mengdekontroll. Ettersom at du får både soi og dca ville jeg sjekka ledninger og kontakter.

33mg/slag er dog lite. dette tyder på at den går i nødprog, trolig som en følge av soi og dcd feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

badsha: litt usikker. regner med å være hjemme igjen ila et par uker.

ser forøvrig at jeg brukte dca og dcd om samme feil i forrige innlegg.

Man kan få vanvittig mange rare symptomer når maf er defekt, men det som går igjen er at effekten avviker fra normalt. Dette kan gjøre at motoren går i "erstatningsprogram" hvilket er et sted mellom 25 og 34mg/slag ca, avhengig av hvilken styreenhet du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for en fin tråd :D

Jeg har opplevd litt problemer med bilen min, og lurer på om du/dere har noen teorier. Jeg er bare helt fortvilet og klør meg i hodet.

Har en 01 E46 320D (m47d20) 136HK/280nm

Kjøpte den hos forhandler i Februar 2011.

I en måned kjørte jeg bilen minst 5 mil daglig, og koste meg på veien.

Var ikke sånn kjemperask fra 0-100, men når man holdt seg til fartsgrensen, ble det å cruise i turbodelen av registeret. Den kjekkeste delen var draget fra 80-110km/t og oppover, som det skal være på turbodiesel.

I slutten av mars (ca. 4 uker siden) byttet jeg fra 15" vinterdekk til 18" sommerdekk i lavprofil. Kjørte i 20min, tok inn på motorveien og bånnet gassen.

når jeg var rundt 70km/t havnet turtelleren 1cm innpå det røde området, så plutselig spratt turtelleren til 2500rpm (nesten som om den girte opp, men med flat pedal, og uten at draget fortsatte oppover). Så slapp jeg pedalen litt, slik at den girte opp i 5. gir, og kjørte inn i en tunnel.

så blinket jeg og la meg ut i venstre felt. hadde en fart på 70km/t pga. sinker.

gasset på, rundt 85-90km/t døde draget helt.

Så nå går bilen "raskt" opp til 80km/t (som normalt altså), mens 90++ tar hundre år.

Først trodde jeg at turboen røk, men jeg har det samme draget i farter som tilsvarer 1. , 2. , og 3. gir (når man drar litt på giret)

Håper det var en god beskrivelse av problemet og hvordan det oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

badsha: gåen egr er noe jeg ser alle fra andre merker prater om, men som jeg ikke har opplevd som et reelt problem på bmw. Saken er, at den normalt er stengt. Om den ikke åpner så gjør ikke det noe (muligens redusert effekt som følge av manglende eksos, for mye luft gjennom maf, og feil verdier fra lamda, men dette vil du kunne se på diagnose). Om den soter igjen får du derimot store problemer. Da er redusert effekt et sikkert symptom ja.

vegardk: bra ;)

jakobm5: feil tenning :P Prater du om "halvvarm" eller driftsvarm? dersom siste så er det normalt feil justert tenning. Dersom første kan de være tempføler. Har du svart røyk når den endelig starter? (om du kinner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...