Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

En kompis har en transporter t5 som har gått 280 000 km, med orginal dpf. Det har nå begynt og bli tett og han får opp feilkoder osv.

Denne har blitt kjørt så og si hele livet med campingvogn og tung last, rundt om i Norge. Så den har virkelig fått kjørt seg. Men syns det er litt sykt at det har holdt så lenge.. :P

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer en DPF? har hørt at noen sier 200k andre sier 100k. En av bilene i min familie har nå gått over 150k, er det da på tide å gjøre seg klar for en slik utgift på DPF? Bilen er en 320d N47 xDrive 2009. På vinteren blir den i snitt kjørt 400 km i uka.

Har en dpf som passer til din bil. Bilen den kom fra har gått 100 000. Skal få den billig hvis du er interessert.

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dpf som passer til din bil. Bilen den kom fra har gått 100 000. Skal få den billig hvis du er interessert.

Sent fra min SM-T535 via Tapatalk

Dette er ikke en kjøp og salg tråd. Bruk pm eller egnet tråd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere har jeg fått melding om partikkelfiltertrøbbel i iDrive. Prøvde først med en langtur til Sverige for å få regenerert det. Har lest så mye forskjellig om hvordan det bør gjøres at jeg prøvde meg på å ligge på drøyt 2500 rpm til sverige og kjørte som normalt hjem (6. gir og knapt 2000 rpm) for å ha prøvd begge deler. Når jeg kom hjem igjen dukket filtervarselet opp like fort. Søkte litt rundt på nettet på feilmeldingene jeg fikk opp (480A og 481A) og fant denne:

 

Firstly, here's what I've learned:
- Fault code 480A is caused by increased backpressure at DPF. Once this fault is logged, the DPF will NOT attempt regenerate. It will also abort any regen currently ongoing.
- Fault code 481A is caused by significantly increased backpressure. Once this is logged, the iDrive or OBC will log "Particle - -- Filter! Possible to continue journey..." This will reappear within 10 minutes of engine being switched on, provided 481A is present.
- Coolant temperature must be above 75'C for any regeneration to be attempted (this can be checked via OBC hidden menu)
- Exhaust temperature must be 200'C for any regeneration to be attempted (this cannot be checked via OBC)
- A speed of 40mph (in 5th) is sufficient for an active (self) regeneration.
- At 40mph, on a level road, fuel consumption will be significantly increased during regeneration (for example, from 50mpg before regen, to 30-35mpg during regen - as displayed on swing-meter)
- A DPF cleaner (additive) will help the DPF regenerate. It lowers the exhaust soot burn-off temperature from ~450'C to ~200'C, meaning the filter may begin to burn off soot even under normal driving conditions.
- A DPF cleaner (additive) will not solve a DPF warning on it's own. Once the cleaner has run through the system in a tank of fuel, the car must be able to regenerate. Otherwise you are back to square-one.
- The amount of fuel in the tank must be above a certain level. Some say 10ltrs, in my experience this was more like 40-50ltrs)

Here's what I did, this morning.
- Drove for 20 minutes at a normal pace, to warm the engine to >75'C
"Particle Filter!" warning appeared.
- On a quiet A-road, I began driving at a steady 40mph (cruise control set)
- Read fault codes;
480A, 481A present.
- Cleared codes
480A appeared within 10 seconds.
- Cleared codes
MPG dropped from 50 to 30 immediately.
- 480A appeared within 20 seconds
MPG returned to 50MPG immediately.
- Cleared codes
MPG dropped from 50 to 30 immediately.
480A appeared within 40 seconds
MPG returned to 50MPG immediately.
- Cleared codes
MPG dropped from 50 to 30 immediately.
480A did not reappear
After 15 minutes, MPG returned to 50+

- I drove for another 30 miles, and 480A did not appear. Fuel consumption has gone from an average of 35-40mpg (displayed on iDrive) to 54mpg.

 

 

Stemmer påstandene hans og hva tror dere om fremgangsmåten for å få regenerert?

Er det økte forbruket så tydelig som han påstår? Nesten dobling i forbruk ved rolig landeveiskjøring?

Gjorde selv et forsøk på dette i dag, men litt for mye trafikk gjorde at jeg ikke fikk holdt jevnt høy fart over tid.

Hos meg ser det ut til at 480A dukker opp omtrent med en gang den blir slettet, selv etter flere forsøk på å slette den mens jeg kjører og kjølevannstemperaturen ligger på 89-90 grader.

 

Edit: Dette ble en lang post med mange spørsmål, men jeg tror den kan være nyttig for flere som sliter med partikkelfilteret.

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2005 120d, dvs. M47 163hk. Har fungert knirkefritt siden jeg overtok den med 70.000km på telleren. Oljeforbruket har ligget på rundt 0.75 liter pr. 1000 mil. Den har nå gått over 210.000km og siden rundt 180.000km begynte oljeforbruket å øke. Nå er den oppe i rundt 1.5 liter pr. 1000 mil.

Dette er vel forsåvidt lavt oljeforbruk, men siden det har doblet seg lurer jeg på om det er tegn på at noe er galt og at det er noe jeg bør sjekke opp?

Har forresten fulgt alle servicer, og alt er gjort på BMW-verksted.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om firma som overhaler dyser? gjelder en BMW e46 320d 02 modell. Sliter med fjusking da bilen ikke er kald eller varm. F.eks hvis jeg har kjørt en god times tid og har driftstemperatur, også stopper jeg bilen for å gå i butikken. Når jeg da starter den så fjusker den de første 15 sekundene. Har en feilkode som er 4B90, "galleritrykkontroll" ved start. Etter mye googling samt snakket med noen mekanikere så mistenker dem at ene dysa lekker. Men har aldri hatt problemet med å starte bilen, virker bare som at jeg har litt lavt rail trykk til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare forsikre meg: Det kan komme banke/knakkelyder fra dyser som er dårlige?  Fikk noen brukte dyser av en jeg kjenner, fra en motor med relativt lav km. stand. Viste seg jo å være fra 525d, men prøvde likevel, de passet, og jeg hadde ikke noe bedre å gjøre. MEN, på andre dysa jeg prøvde (gikk på 5 sylindre med første dysa), så kom det bankelyder og motoren stoppa  :uh:  holdt på å få hjerteinfarkt, dro den ut igjen, motoren sviver lett på starteren hvertfall. Får ikke prøvd mer før ny dyse kommer fra koed.. 

Endret av Ådne95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om firma som overhaler dyser? gjelder en BMW e46 320d 02 modell. Sliter med fjusking da bilen ikke er kald eller varm. F.eks hvis jeg har kjørt en god times tid og har driftstemperatur, også stopper jeg bilen for å gå i butikken. Når jeg da starter den så fjusker den de første 15 sekundene. Har en feilkode som er 4B90, "galleritrykkontroll" ved start. Etter mye googling samt snakket med noen mekanikere så mistenker dem at ene dysa lekker. Men har aldri hatt problemet med å starte bilen, virker bare som at jeg har litt lavt rail trykk til tider.

testa returmengden på dysene? var slik jeg fant ut at jeg hadde en gåen dyse. Ca samme problemer som deg, lavt railtrykk og tungstartet på varm motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testa returmengden på dysene? var slik jeg fant ut at jeg hadde en gåen dyse. Ca samme problemer som deg, lavt railtrykk og tungstartet på varm motor :)

Har heldigvis en borsch sertifisert verksted 7km unna, noe jeg ikke syns er så ille til å bo på bygda. Snakket med ene mekanikeren der. Og han kunne kjøre en dyse test for meg. Også kunne vi bli enige om hvilke dyser som skulle bli sendt til overhaling. Mener han sa det kostet ca 1600kr pr dyse å overtale hos borsch. Noe som ikke er så ille, så sant det ikke er blodpris å demontere dem.

Ble også snakk om å blende egr ventilen mens jeg først hadde bilen der, mener å ha lest ett sted at jeg ikke får motorlampe på 02 modell. Var visst ikke før 04 ish, noen som kan bekrefte dette?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint på støtter, men må løsne alle eksosopphengene for å få potta fra hverandre, hvis det er samme eksos som på e90.

Da får jeg prøve meg. Tenker på dpf delete på plass nå og egr blending.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis en borsch sertifisert verksted 7km unna, noe jeg ikke syns er så ille til å bo på bygda. Snakket med ene mekanikeren der. Og han kunne kjøre en dyse test for meg. Også kunne vi bli enige om hvilke dyser som skulle bli sendt til overhaling. Mener han sa det kostet ca 1600kr pr dyse å overtale hos borsch. Noe som ikke er så ille, så sant det ikke er blodpris å demontere dem.

Ble også snakk om å blende egr ventilen mens jeg først hadde bilen der, mener å ha lest ett sted at jeg ikke får motorlampe på 02 modell. Var visst ikke før 04 ish, noen som kan bekrefte dette?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Det jeg har hørt, er at du ikke får motorlampe, men du kan få opp en feilkode på egr ved diagnose ;)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...