Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Regner med den feilkoden ikke påvirker ytelsen på bilen?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Det er det jeg ikke er helt sikker på, derfor jeg har avventa med å gjøre det på 530'n min [emoji14]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå kjøpt meg en vinterbil med M51D25. Det som er med den er at den er tungstartet på kald motor (må gløde flere ganger) og så er den tungstartet på en litt annen måte når den er varm. Da må man bare kinne litt lengre, men den kommer liksom uansett. Har lest at det er mye problemer med fødepumpen i tanken, og at det da blir problemer ved f.eks, halv tank. Det er ikke sånn på min, da den er lik uavhengig om den er nesten tom eller helt full. Har du noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå kjøpt meg en vinterbil med M51D25. Det som er med den er at den er tungstartet på kald motor (må gløde flere ganger) og så er den tungstartet på en litt annen måte når den er varm. Da må man bare kinne litt lengre, men den kommer liksom uansett. Har lest at det er mye problemer med fødepumpen i tanken, og at det da blir problemer ved f.eks, halv tank. Det er ikke sånn på min, da den er lik uavhengig om den er nesten tom eller helt full. Har du noen tips til meg?

Hvor langt har bilen din gått?

 

Hadde samme problem som deg, står litt om det lenger bak i tråden.

 

På min hadde registerkjedet strekt seg litt, noe som påvirker "inkeksjonstiminga". De fleste verksted har mulighet til å justere denne for å kompansere for strekt kjede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har bilen din gått?

 

Hadde samme problem som deg, står litt om det lenger bak i tråden.

 

På min hadde registerkjedet strekt seg litt, noe som påvirker "inkeksjonstiminga". De fleste verksted har mulighet til å justere denne for å kompansere for strekt kjede. 

Den har gått 290000, så er jo ikke umulig det er det. Hvordan finner jeg eventuelt ut det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ikke er helt sikker på, derfor jeg har avventa med å gjøre det på 530'n min [emoji14]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Denne feilmeldingen gjør ingenting med effekten på disse bilene :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått 290000, så er jo ikke umulig det er det. Hvordan finner jeg eventuelt ut det da?

Usikker på hvordan man lett kan finne det ut, uten å faktisk bruke et måleur og sjekke.

 

Men min hadde gått ca 260 000km da den var slik, så om din aldri har blitt justert før kan det jo tenkes at det er feilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kurant motor. Helt ok mtp forbruk, støy, og krefter.

Men det er en eldre R4 diesel så den er vel ikke akkurat harmonisk, men den gjør jobben.

Dieselpumpen er kjent for å havarere.

Jeg måtte skifte dieselpumpen, dynamo og vanlig service på min fra 202kkm tilogmed 289kkm.

Jeg plugget igjen egr og da ble det bedre, siden den var kokset igjen i innsuget da jeg mottok den.

Ingen oljeforbruk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er inntrykkene deres av M47d20? Grei motor? Med tanke på pålitelighet, utholdenhet, vedlikehold osv. Da snakk om 520d E39 sedan.

Foreløpig etter ca en måned med samme motor i 320d vil jeg si:

- Ikke noen racingmaskin, som 525d'en kjentes ut som (M57).

- Lavt forbruk, klarer 90+ mil på en tank i motsetning til 78+ Ca 0,55 på mila*

- Har ikke sett noe til oljeforbruk eller liknende, selv om jeg vet det er en lekkasje (skal se på det når D har tid en dag)

- Vi må bytte toppdekselpakning, som igjen kanskje har noe med lekkasjen å gjøre, men mangler verktøy ( han skal kjøpe dette, så blir ikke noe problem for deg eventuelt).

Men alt i alt kjennes den ganske sterk ut, vil ikke anbefale motoren til dragrace, men draget er jevnt og fint, og den går veldig pent (hører nesten ikke motoren under kjøring, selv om savnet av sekser er der) ;)

Altså, med mine kjørerutiner/mønstre* Jeg vet at 525d'en kunne ligge på 0,58 på langkjøring, enda ikke langkjørt 320'en med beregnet forbruk :P

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Vurderer veldig sterkt å gå over til 520D. Har ingen forventninger eller krav til at den skal være veldig rask eller sprek, vil bare ha en pålitelig motor som går billig og funker til hverdagslig bruk. Så da høres det ut som en veldig ålreit kandidat :) Har fortsatt tilgode å prøvekjøre en, men det tar jeg når min eventuelt er solgt og jeg har penger klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Vurderer veldig sterkt å gå over til 520D. Har ingen forventninger eller krav til at den skal være veldig rask eller sprek, vil bare ha en pålitelig motor som går billig og funker til hverdagslig bruk. Så da høres det ut som en veldig ålreit kandidat :) Har fortsatt tilgode å prøvekjøre en, men det tar jeg når min eventuelt er solgt og jeg har penger klart.

Hvis du først skal bytte så ville jeg prøvd å fått tak i R6 (525) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min svette e39 525d (01mod) med manuel har et blandet forbruk på ca 0,65-0,7 litt avhengi av hvor mye tomgang den får. å jeg kjører ikke sånn nevneverdig pent.

 

mulig 520d går billigere, men de to 520d jeg har vert med på har da vertfall gått det man kan kalle dårlig.... så jeg hadde aldri i verden vurdert e39 520d som bruksbil, ikke med ei ladd hagle mot bakhuet engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...