Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har enten jeg missforstått noe, eller du hehe.

 

Dersom du "tar bort EGR flow", vil du få feilkode på en bil som din. Du trenger altså ikke å blende noe EGR rør om du går for Standard eller Pro, men om du går for Standard så "må du" ta av vakumslangen på EGR ventilen ventilen din, så den ikke åpner. Feilkode vil du uansett få på en så ny bil med mindre vi også programmerer det hele bort for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har muligens ikke tatt det opp i tråden her før.

 

Styring av EGR og triggere for feilkoder på dette, styres utelukkende fra MAF og "target airflow" tabell i ecu. Det vil si at mens en 3,0d motor har godt og vel 500mg/slag på tomgang og varm motor med EGR deaktivert, har den kun 260-340mg/slag med luft når EGR er aktiv. Måten ecu da trigger feilkoder på er om du for eksempel har 500mg/slag luft på tomgang, så er dette utenfor speifisert område.

Så dersom du skal gjøre noe som helst med EGR (som man gjør med "Standard" kittet til EGR termostat), så spiller det ingen rolle om du også drar av vakumslangen for ECU sin del. Det er fraværet av egr flow som setter feilkoden.

Derfor er det en "ikke relevant" problemstilling hva man skal gjøre med selve EGR ventilen, ettersom at det er å dra av vakumslagen (man trenger altså ikke å lage noe som helst), eller aller helst å får ECU programmert.

 

NB! på biler med DPF vil feilkode på EGR hindre regen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Jeg har en M51 som har gått nærmere 300 000 km. Motoren har vært godt ivaretatt og oppleves som velfungerende fremdeles.

 

Denne motoren er ikke trimmet, og jeg heller vel mot å ikke trimme den grunnet kjørelengde. 

 

Så til spørsmålet mitt; hvor mange km kan denne motoren holde før den eventuelt må byttes eller overhales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har enten jeg missforstått noe, eller du hehe.

Dersom du "tar bort EGR flow", vil du få feilkode på en bil som din. Du trenger altså ikke å blende noe EGR rør om du går for Standard eller Pro, men om du går for Standard så "må du" ta av vakumslangen på EGR ventilen ventilen din, så den ikke åpner. Feilkode vil du uansett få på en så ny bil med mindre vi også programmerer det hele bort for deg.

Er dette et sett som passer på n47/n57? Eller det bare å programmere det bort? :) Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det normalt at turbotrykk og maf ligger på, på en e46 320d 136hk?

Ser når jeg kjører ligger turbotrykk på ca 0,9-1,0 men peaker oppi 1,2. Ser ut som den holder trykket forholdsvis jevnt.

Normale tall dette?

Her er video fra maf, ser ut som den ligger utforbi der den skal være? Stiger rimelig jevnt med turtallet da ser det ut til.

Bilen drar noe ujevnt, ikke alltid, men stort sett

Eneste motor relaterte feilkode er egr da den er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar ahj, nei, dette passer kun på m47/57 versjonene (inkludert tu og tu2).

 

Det går bra. Eneste for oss med de motorene er på deaktivere det. Kan hende jeg har misforstått litt, men vil ikke en bil med EGR bli fortere varm eller har jeg misforstått da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..jeg vet jeg har forklart dette ganske klart, men jeg finner ikke utav hvor akkurat nå :P

 

EGR er ikke til for at motoren skal varmes fortere, ei heller EGR kjøleren. Folk som opplever tydelig forskjell har normalt defekt EGR termostat. Jeg testa på min egen en vinter på Rena (kaldt), med brukt EGR termostat, og det utgjorde 1-2 minutter før tilsvarende temp var nådd under ellers like forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...