Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

hey, plages enda me min e34 m51d25.. den e fin når den er kald.. men me engang eg bynne å kjøre blir den varm.. å går ikke over 2000rpm.. vannpumpa gåen? 

fant ut ka som va feil.. tenkte eg sku dele så vis noen andre plages i framtiden.. så vet dem ka som e galt :P har sprikk i topp ved vannkanal... så alt kjøleveske forsvinn me engang man bynne å kjøre.. glede meg til å dele motor å se kossn det ser ut for å si det sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

For de som ikke vet, så var jeg så heldig og vinne konkuransen her på bimmers før jul. :)
Sånt skjer jo aldri meg, så det var stor stas! Jeg vant da en "EGR termostat erstatter" fra TRF Racing.

 

 

Montert og testet litt i dag!

Jeg hadde ikke forventet noe forskjell, da jeg vet det ikke er så lenge siden jeg bytta begge termostatene.
Sjekket loggboka mi når jeg kom hjem, og den var ny høsten 2014, ca på 270 000 km, nå har den gått 298 000 km sånn ca.

Så knapt 30000 km da. Jeg bytta også begge termostatene med en gang jeg kjøpte bilen i 2010, da den virkelig sleit med og få opp varmen. Så har bytta EGR termostat 2 ganger på 6 år. Sist jeg bytta fikk jeg plutselig problemer med og få varme igjen, da hadde den nok vært dårlig veldig lenge allerede.

Merket ikke så mye på tida det tok og varme opp motor, den var allerede ca 35 grader da jeg starta.
Får teste på helt kald motor i morgen. Ute temp var ca -3 grader når jeg tok en test tur.

 

Har fulgt med temp på motor den siste uka, for og se hvordan den oppfører seg. Vanligvis har den stoppet på ca 80-85 grader ved vanlig sentrumskjøring. Oppover lengre bakker osv har den komt opp i 90 grader, men på vei nedover igjen datt den fort ned til 80 grader. Alt etter hvor kaldt det var ute også da seff. Men på det jevne lå den nok på 85 grader tror jeg.

Som sagt hadde jeg ikke venta noe forskjell da termostaten ikke er så gammel. Men det var F*** meg en del forskjell likavel!

Det første jeg merket var at ved vanlig sentrumskjøring så gikk temperaturen opp til 87-88 grader og ble liggende der.

Oppover den lange bakken (over et fjell) steg den ganske fort opp til 90 grader. På vei ned sank den til 87 grader.

Med andre ord mye mer stabil temperatur! Så jeg er ikke i tvil på at termostaten allerede hadde blitt dårlig! Og det etter knapt 30000 km! Dette var også orginal bmw termostat.

Så det ble jaggu meg forskjell likavel! Gleder meg til og teste mer på kald motor i morgen! :D

 

 

Tok et par bilder, da det alltid er kjekt og se på  \:D/ (syns jeg selv hvertfall  8-[ )

 

 

Delene:

 

post-53083-0-77490400-1452977412_thumb.j

 

Plukker man av dekselet opp på motoren i front, samt vifta og dekselet rundt vifta

får du god plass og jobbe på.

 

Sånn ser det ut orginalt (for de som ikke har sett det selv)

 

post-53083-0-06201900-1452978086_thumb.j

 

 

Her er "hetta" montert, den glapp tilsynelatende lett på plass, men den skulle en del lenger inn.
Den var ganske trang, så med litt fett og en hammer fikk jeg banka den forskiktig inn på.
Da gikk det lett som en lek! :)

post-53083-0-48558200-1452978220_thumb.j

 

 

Her er den nedre proppa montert, den var enkel.

 

post-53083-0-72653600-1452978436_thumb.j

 

 

Her skal den tykke klumpen monteres. Jeg var i utgangspunktet ikke tenkt og montere den og fjerne hele kjøleren, for og minske arbeidet om jeg på et senere tidspunkt måtte montere tilbake pga. PKK elns. Men når jeg fikk av dekselet på motoren så det ut som det var en lekkasje inn på EGR fjerneren, som har gjort at den har blitt helt grisa til (se bilder lenger ned).
Så da bestemte jeg meg for og fjerne hele kjøleren likavel, men pga minusgrader og dritt så blir dette gjort til våren da jeg rett og slett ikke gidder og demontere det nå. :P

 

post-53083-0-36694000-1452978641_thumb.j

 

 

Her er da den tilgrisa EGR fjerneren (Også fra TRF), jeg trodde først at det var pakninga som var dårlig men lurer på om det kan være lekkasje der eksosen kommer inn på denne. Kan ikke helt skjønne hvor det ellers skulle komme fra.

 

post-53083-0-07143500-1452978915_thumb.j

 

post-53083-0-68277500-1452979086_thumb.j

 

 

Ekstra uttak for turbotrykksmåler osv.

 

post-53083-0-70474600-1452979113_thumb.j

 

 

Alt montert (utenom den som skal på eksosmanifold og fjerne hele kjøleren)

 

post-53083-0-77917800-1452979164_thumb.j

 

 

Alle deksel montert, det er vel bare den øverste hetta som er lett og se, men plager det deg er det bare og lakke den svart så

tenker jeg den forsvinner ut av syne. :)

 

post-53083-0-30787600-1452979227_thumb.j

 

post-53083-0-58886300-1452979224_thumb.j

 

 

Jeg har selvsagt swirl flaps fjerner også (Fra TRF seff.. :P )

 

post-53083-0-86627000-1452979452_thumb.j

 

 

 

Så da har jeg vel fått fjernet de fleste svakhetene fra M57D30.. Og kan sove litt bedre om natta. :)
Er ikke i tvil på at de fleste kjører rundt med gåen egr termostat nå! :P

 

Anbefales!  :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall si at etter ca 2 år og kanskje 20kkm, siden forrige termostat skifte. Så nådde ikke jeg 88 grader idag ved -7 grader.

Maks 85 grader og var ofte nede på 72-75 grader. Pakker ta disse egr termostater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke svare på desverre :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Begynte å tenkte st det var det. Skal vell klare 88-90 grader i oppover bakke med hastigheter på rundt 80-90? Jeg klarte kanskje 85 da. Og da hadde jeg kjørt i 30 min på de hastighetene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du noe på temperaturen da? Synker den mye i nedoverbakke osv? :)

nei ikke som jeg har merket, holder seg rimelig stabil på nåla hvertfall :P

jeg har papp plate mellom ac radiator og radioator på vinteren da xD

på sommeren merker jeg ingen ting :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke se på nåla, ikke på min hvertfall, den står rett opp fra ca 75 grader og godt over 90..så "rett opp" betyr en plass mellom 75-100 grader tror jeg.. :P Jeg sjekker i de "hemmelige" menyene i speedometeret, der jeg får lest av faktisk verdi. :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på hvilken bil det er snakk om. Men et større problem er at bilen ikke vil regenerere dersom det ligger inne feilkoder på EGR. Derfor er det viktig å programmere det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjelder min egen M57tu2.

 

Jeg tenker og har tenkt veldig lenge på å bestille ett program fra deg med steg 1 og en sånn boks, og samtidig ta bort EGR. Men jeg på jo ta alt samen samtidig, så da eter det på seg i kostnad. Men men, sånn er det å være husfar med barn og leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...