Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

er det noen standardsteder det pleier lekke olje på m57d30 ? (e39 530dat 99')

ser der er en ganske kraftig oljelekkasje foran på motor på delebilen her :P nok til at det blir en grei oljestrimmel under bilen om man kjører noen meter, ingen oljelampe så har trykk ivaffalls.

 

titta litt oppi der igår, men er olje "overalt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Doningen runder snart 300 000 km!
Er det noe spesielt jeg bør sjekke, evt bytte nå? Registerkjede og slikt for eksempel?

 

 

En annen ting er at jeg synes turbotrykket kommer litt brått rett etter 3000 rpm, vet dette var omsnakket 

her for en god stund siden og kunne skyldes mye dritt i vakum tanken på turbo, stemmer ikke det? :)

Da skal jeg i så fall bytte denne. :) Skal uansett koble på en analog trykkmåler og se hvordan det ser ut når jeg kjører. :)

 

Ønsker også og trimme den etter hvert, og da er det jo greit at vitale deler er i god stand. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.12.2015 at 21.57, tennbrikket skrev:

noen som vet om firma som overhaler dyser? gjelder en BMW e46 320d 02 modell. Sliter med fjusking da bilen ikke er kald eller varm. F.eks hvis jeg har kjørt en god times tid og har driftstemperatur, også stopper jeg bilen for å gå i butikken. Når jeg da starter den så fjusker den de første 15 sekundene. Har en feilkode som er 4B90, "galleritrykkontroll" ved start. Etter mye googling samt snakket med noen mekanikere så mistenker dem at ene dysa lekker. Men har aldri hatt problemet med å starte bilen, virker bare som at jeg har litt lavt rail trykk til tider.

Har nå fikset problemet, var defekt spenningsregulator som fikk bilen til å gå urent. Dynamoen var jo heller ikke mer enn 3 år gammel. Men Byttet dynamo nå idag, og det er en helt annen bil å kjøre. Går mye renere på tomgang, samt ingen tegn til fjusking eller blinking i kupelys. Var på ett sertifisert bosch verksted  i desember og de ville overhale alle dysene for x antall kr, for så å fikse spenningsfallet. Men fikk noen kloke hoder til å se på bilen, mens de byttet dieselfilter. Og da ble de meget sikre på at spenningsregulatoren tullet til hele bilen. Så tok en kjangs å byttet denne istad. Og må si det er som natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenker på å kjøpe meg en bil med M51D25 motor, men selger sier at den ikke starter etter å ha stått en vinter, det kommer diesel fram til pumpen men ikke lenger. Bilen er ombygd fra bensinmotor og har gått før.

Hva bør sjekkes, eller hva kan ha skjedd? Har da litt erfaring med disse motorene, men her stopper erfaringen min dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir mer og mer fokus og issues relatert til soting pga. "småkjøring" av dieselmotorer. Var oppmerksom på dette på min forrige bil med M57D25 (2003 E39 525d) hvor jeg monterte EGR bypass fra TRF og fjernet swirl flaps. Fikk ingen problemer med den, og solgte den for litt over ett år siden.

Kjøpte da en 2012 530d F11, og har siden hørt om problemer med soting/EGR-problemer på disse. Har slått meg litt til ro med at problemet neppe angår meg da jeg har O1-utgaven av n57d30, men da jeg hentet bilen etter service på Bavaria i går så gjorde de meg oppmerksom på at dette kunne være et problem. De sa jeg burde kjøre bilen litt "godt" og hadde også fylt på Tunap 984 dieselrens som de hadde erfart skulle hjelpe. Dette uten at det var indikasjoner på soting på min.

Er det noen som vet hvor utbredt dette problemet er på norske veier med N-motorene? Bør jeg vurdere EGR-blanking og finnes det i det hele tatt produkter tilgjengelig som er å anbefale? Holder det å kjøre bilen litt "godt" og unngå at den daffer på 1.200 omdreininger hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man prater om "soting" så prater man normalt om at innsugssystemet sotes igjen av EGR blandet med oljedamp fra veivhusventilasjon. Ellers er DPF som tettes også et kjent problem.

Det jeg finner svært fasinerende er hvordan noen mener at dieselrenst på tanken skal hjelpe på soting i innsugssytemet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bilen min en X3 E83 2006 mod, har siden jeg kjøpte den for 2 år siden hatt problemer stort sett hele tiden. nå i det siste har har jeg slitt med dårlig trekkraft og i perioder har bilen oppført seg kjempebra for så å gå i "nød" når jeg girer og slipper kløtsj føler jeg bilen vil fram men føler ett mottrykk når jeg prøver å gasse, har lenge tenkt at dette kan være luftmassemåler feil men da jeg ikke er mekaniker blir dette bare synsing.

2 dager etter bilkjøp for 2 år siden så måtte den inn på BMW å der fikk jeg vite at det var koksing. topp og innsug ble demontert og rengjort og montert igjen, så gikk bilen relativt greit fram til 2 uker etter garantien gikk ut så selvanntente dieselen, fikk stoppet den med engang og fikk ett annet verksted til å gå over den og blant annet sjekket turbo, ble oppdaget at det var 4,5 liter olje for mye på motor. bilen ble friskmeldt men i frykt for defekt dyser eller høytrykkspumpe ble dette plukket ut og sent til spesialistverksted men alle tester er innenfor godkjente verdier og ingen lekasjer på dyser eller pumpe. så måtte jeg en tur til bmw igjen noen måneder etterpå for å få tvunget igang regenerering av partikkelfilter da dette var tett. nå har det blitt mere tull igjen og vi fikk tatt en diagnose.

feilene fra denne diagnosen var:

4242 glødeplugg sylinder 4, avbrudd.

4521 ladetrykksregulering, reguleringsavvik negativ.

3FF0 Luftmassemåler, avvik for stort

4530 Ladetryksregulering, reguleringsavvik positiv.

447B Lambdasondeoksygenkonsentrasjon ved skyvedrift, Uplausibel oksygenkonsentrasjon.

4667 partikkelfiltersystem, antall regenereringer for høyt. 

(kun glødeplugg som har kommet som varig feil etter sletting av minne.)

helt fram til for 2 uker siden kunne jeg bare stoppe og starte bil igjen så gikk den som ett skudd i lengre perioder (1 måned på det meste) for så å gå dårlig igjen men nå hjelper det ikke å vri om på nøkkeln nå vil den ikke trekke i bakker. bilen starter uten problemer selv i 25 minus. og det kommer heller ikke fram noe motorlampe.

noen som har noen tips, kan dette rett å slett bare være luftmassemålerfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.2.2016 at 20.16, Gabz skrev:

Hva er deres inntrykk av M47d20 og M47 generelt? Vurderer en 2006 E90 318D manuell som har gått litt langt (262.000km) og vet ikke om jeg skal være skeptisk til så høy km, eller om de er pålitelige og greie..

Bump..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gabz skrev:

Bump..

E90 318d har M47TU2 motoren. Den er pålitelig og solid, uten noen større svakheter. Men som alltid med så gamle biler er vedlikehold alfa omega. Gjengangere mtp. feil finner du på første siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at senere dieselmotorer har motorfester med vacuumstyring som gir myk/hard demping avhenging av gasspådrag. Er det noen som vet om de blir myke eller harde om man mister vacuum? Har endel during i bilen rundt 1000rpm, og det kan minne om dårlige/slitte motorfester. Spørsmålet om dette bare kan skyldes manglende vacuum. Det er ingen feil på bilen ellers som skulle tilsi at jeg mangler vacuum. Takknemlig for svar :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i ISTA

Actuation of controlled damping mounts

In the basic setting, there is no vacuum at the control component od the mount. The bypass in the mount is closed. Hydraulic fluid flows back and forth through a ring channel between the upper and lower chambers in the mount. The mount acts like a conventional hydraulic bearing. The mount has hard damping.
If a vacuum is applied to the mount's control component, the bypass will open. The hydraulic fluid then flows back and forth between the chambers through a larger cross-sectional area. The mount has softer damping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...