Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Otis skrev:

Motornavnet er vel riktig nok, om man kan si det.

AC reima kan ikke slakkes eller strammes. Du kan enten klippe den av eller bruke feks ett tøystykke og kile mellom reimhjulet og dra reima av mens man tørner motor for hånd på veiva, med dertil egnet verktøy. For å få reima på igjen er jeg mer usikker, men det finnes verktøy for dette. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=flex+belt+installattion&_blrs=spell_check&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xflex+belt+installation+engine.TRS0&_nkw=flex+belt+installation+engine&_sacat=0

 

Takk Otis, har du noen ide hvor jeg kan finne bilde av bane på multireim,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I helga så begynte plutselig bilen min å gå merkelig. Bilen ville ikke opp i hastighet og det hørtes ut som jeg hadde fri-eksos et sted. Parkerte, åpnet panseret og ble møtt av en god del sot i motorrommet. Etter litt demontering så ser det ut som EGR kjøleren min har brent hull i plastslangen fra turbo og opp til LMM.
Bilen er en 2004 320d, med quickfix / TRF steg 1 og deaktivert EGR. EGR termostat ble byttet i August, hoved-termostaten er defekt. Jeg stusser på hvordan i all verden har EGR kjøleren blitt så varm? Delen som er ødelagt er grei nok men jeg ser for meg at det er en årsak til at det er svidd hull :shock:

20161113_131039.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Sindre.b skrev:

Hei,

I helga så begynte plutselig bilen min å gå merkelig. Bilen ville ikke opp i hastighet og det hørtes ut som jeg hadde fri-eksos et sted. Parkerte, åpnet panseret og ble møtt av en god del sot i motorrommet. Etter litt demontering så ser det ut som EGR kjøleren min har brent hull i plastslangen fra turbo og opp til LMM.
Bilen er en 2004 320d, med quickfix / TRF steg 1 og deaktivert EGR. EGR termostat ble byttet i August, hoved-termostaten er defekt. Jeg stusser på hvordan i all verden har EGR kjøleren blitt så varm? Delen som er ødelagt er grei nok men jeg ser for meg at det er en årsak til at det er svidd hull :shock:

20161113_131039.jpg

Jeg har nettopp bestilt TRF egr  standard kit. Har bypass ventil på fra før av. Da skal alt fjernes inn til eksos manifold. Men jeg syntes også det virker rart at den blir så varm. Skummelt egentlig. Dette har jeg aldri hørt noe snakk om når det gjelder å blende egr. Mange foreslår jo bare å nappe av vakumslangen å så er det godt nok. Hmm.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Det som skjer når dette har skjedd er jo at det er hull i EGR kjøler, så kommer jo eksosen ut den veien uansett hva som skjer med EGR ventilen. Er det åpent så er det åpent.
Mens når det ikke er hull i EGR kjøler så vil EGR kjøler kun få varme fra motoren, men ingenting går den veien.


Det er samme prinsippet for en skjøteledning, strømmen går jo ikke inn i ledningen og blir liggende der, når man ikke har koblet noe på i andre enden. Men med en gang man kobler noe på i andre enden går strømmen igjennom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Otis skrev:

Altså... Det som skjer når dette har skjedd er jo at det er hull i EGR kjøler, så kommer jo eksosen ut den veien uansett hva som skjer med EGR ventilen. Er det åpent så er det åpent.
Mens når det ikke er hull i EGR kjøler så vil EGR kjøler kun få varme fra motoren, men ingenting går den veien.


Det er samme prinsippet for en skjøteledning, strømmen går jo ikke inn i ledningen og blir liggende der, når man ikke har koblet noe på i andre enden. Men med en gang man kobler noe på i andre enden går strømmen igjennom der.

Da mener du i tilfelle hull på røret og ikke på selve kjøleren. Bildet som vises er jo rett utenfor eksos manifold?  før egr kjøleren.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Otis skrev:

Ja, om det er røret eller selve kjøler vet jeg ikke. Det klarer ikke jeg å se på bildet. Men hull er hull som de sier. Er det hull på noe så kan ting komme ut eller inn.

Men jeg ser det😎 

Tror du har rett hvertfall. På gummislangen ser det ut som det har blitt blåst hull fra varm eksos siden det er "bølger" rundt hullet.. 

hull er hull, sa brura å dreit i badekaret.. 

til Sindre; sjekk eksos røret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Friday, November 11, 2016 at 16.18, minim skrev:

har du  tilgang på diagnose utstyr? Hvor i landet holder du til, kanskje noen som kan hjelpe om du ikke har det. Vil tro det beste her er å først se etter feilkoder og dersom det ikke er noen så er det å kjøre mens man har en passasjer som kan følge med på verdier avlest og se om noe er unormalt. Er mye som kan påvirke DME mtp turtall. F.eks lading/ac har mulighet for å påvirke turtallet på noen modeller (ikke så kjent med din motor så vet ikke om det er slik der). 

Avleste feilkoder:LMM, sylinderballansering og glødeplugger. LMM byttet i sommer og glødeplugger i fjor uten å nullstille med diagnoseutstyr. Hadde lekk på påfyllingsventiler ac, men disse er byttet og fylt på gass. Er heller ingen forskjell om ac er på eller ikke. Batteri er ikke av de beste, så skal få byttet dette og nullstilt LMM, batteri, glødeplugger og tatt sylinderballansering. Og sjekke nivå girkasse. Hjelper ikke noe av dette, så står jeg ganske rådvill.

Endret av Trefellern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok idag og fikk frem motortemp på min e61 530d. Låg på rundt 70 grader på flatmark, steg til 94 i oppoverbakker. Før den gikk ned mot 70 igjen når stigningen var over.

Rekner med dette er for lavt? 

 

Bilen har Trf performance steg 2, partikkfilter er fjernet og egr er kodet bort. Men ikke erstattet EGR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig termostat kanskje? Jeg har merket at min detter ned fra "kl. 12" uten last, når jeg eksempelvis står på tomgang nå som det er minusgrader. Jeg skal faktisk bytte termostat, men det er mest fordi jeg tar det samtidig som vannpumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti koksa dyser på m47d20 (136hk)

Aldri sett dette på gamaldags rotorpumpe diesel før. Noen spesiell fremgangsmåte på dette? 

Eller er det bare å kåle og slite til man har dem ute og få gjort det fint og reint og sette sammen igjen? 

Mistenker dette er grunnen til et turbohavari, da akkurat det var hovedgrunnen til turbohavri på gamlejobben (peugeot) 

Der hadde vi ofte ned bunnpanna og gjorde rein sila og rensa eller bytta oljetur røret til turboen. 

 

Og hva er letteste veien å få ut turboen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg lure virkelig på noe.

Jeg var ute og kjørte i går og under kjøringen så smalt det noe sykt framme på bilen.det føltes ut som om jeg kjørte på noe stort.for det var en veldig høy smell. jeg gikk ut av bilen for og se hva det var og om det var noe skade på bilen.etter og ha studert en stund virket alt ok og jeg kunne ikke se noe i veien så jeg kjørte videre. men i dag når jeg skulle kjøre så var bilen sykt sprek akuratt som om jeg hadde fått øve 50 hk mere. bilen drar som bare det. nå klør jeg meg i hodet og vet ikke hva som har skjedd. lure virkelig på om noen kan gi meg noen svar hva som har skjedd. bilen bruker en del mere diesel men vet ikke om det er på grunn av meg eller etter det som skjedde. hmm kan noen svare meg. før noen år siden var bilen chipet (ecu) men det ble "sletta" trur jeg ved feil og bilen var treig siden det. men ettet det smelle så er bilen sprekere nestten nå en før.har også lagt merke til at nå når jeg slår av bilen så kommer det altid en liten smell etter noen sekunder under panseret . den var der før også bare at den er mye høyere smell nå. vet ikke om det er fra viften eller turbo eller hva. men høres ut som det kommer fra radiatoren eller der en plass. håper på svar. vist noen vet hva som har skjedd.

Det er snakk om en bmw 320 td 2002 mod compact

Endret av Enes Veljacic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...