Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Med mindre det da er noe defekt så høres det ut som pumpa ikke er kalibrert riktig. Du kan prøve (men les litt om det her inne først) å flytte lokket på pumpa 1/15mm eller noe sånt bakover.

Takk for tipset. Ikke mye som skal til da altså, det betyr vel at en slik overhaling ikke bør gjøres av hvem som helst. Var vel ikke akkurat et autorisert Bosch verksted som hadde overhalt min heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fjernet EGR termostat, skiftet hovedtermostat. Men temperaturen kommer fortsatt ikke oppi mer enn 70-75 grader ved normal kjøring.

Kjente engang til på varmeveksler, var lunk i slangen midt på radiator passasjerside ved 70 grader.. Er det da varmeveksler som  må skiftes?
Hva er egentlig dette :P ? Deletegning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

@Skulebollen

Jeg ba deg jo om å sjekke den! Men ja, det er varmeveksler. 

Hehe ja og trodde jeg gjorde det :P sto i mørket med panseret oppe og kjente på alt på venstresiden men må jo ha klart og unngå den da.. 

Du hadde skiftet denne på din? Er det mye jobb? Og har du evt. Ett delenr. :)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer:

Starter ikke uten motorvarmer.

Glødeplugger og gløderelé er byttet samt dieselfilter.

Får opp 13.3 volt på tomgang.  Nytt batteri.

Kan jordingsfeil forårsake disse feilene?

Egr og swirlflaps er fjernet til opplysning. 

Railtrykk ca 35 kpa eller hva det var.

Kjør diagnose før jeg selger dritten bort. Takk

20170125_112832.jpg

20170125_112747.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Hehe ja og trodde jeg gjorde det :P sto i mørket med panseret oppe og kjente på alt på venstresiden men må jo ha klart og unngå den da.. 

Du hadde skiftet denne på din? Er det mye jobb? Og har du evt. Ett delenr. :)? 

Delenummer er 17217803830. Men jeg kjøpte min fra ebay.

Kurant jobb, men man må være under bilen hele tiden. Og den ene skruen er drit å få av og på fra varmeveksler. Må også av med forsterkningsplate til chassis for å løsne oljerør til girkassen. Mistet vel ca 2-4dl olje fra girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Otis skrev:

@tonyku Høres ut som for høy indre lekkasje på dysene, iom at du får varsel for lavt galleritrykk, og den ikke vil starte på kald motor. Men det kan jo hende at du har feil på noe annet også da.

Så en lekkasje test på dyser må til for å konstatere.

Denne testen har jeg sett så ingen forklaring trengs der.

Men viss det ikke er dyser. Har da?

Den oppfører seg jo normalt ellers. Går som ett uvær. Starter lett når det er plussgrader selv om den har stått en uke eller to.

 

FB_IMG_1485167107316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Otis skrev:

Delenummer er 17217803830. Men jeg kjøpte min fra ebay.

Kurant jobb, men man må være under bilen hele tiden. Og den ene skruen er drit å få av og på fra varmeveksler. Må også av med forsterkningsplate til chassis for å løsne oljerør til girkassen. Mistet vel ca 2-4dl olje fra girkassen.

Takker så mye! Etterfylte du olje på kassen? Skulle tro ett par dl mindre går fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tonyku skrev:

Så en lekkasje test på dyser må til for å konstatere.

Denne testen har jeg sett så ingen forklaring trengs der.

Men viss det ikke er dyser. Har da?

Den oppfører seg jo normalt ellers. Går som ett uvær. Starter lett når det er plussgrader selv om den har stått en uke eller to.

 

FB_IMG_1485167107316.jpg

Mener å ha lest at går en forbindelse fra dynamo og til glødereleet. Om dette bare var svada er jeg usikker på, men du kan Google å se om du finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig på måtte kinne litt hvis bilen har stått rolig i 1-2 uker?  Fattern hadde flytta bilen i går, og den hadde stått i garasje, uten varme. Ikke blitt brukt på 2 uker nå, sa han måtte kinne litt for å få start, men fikk livet i den. Har ikke feilkoder på "engine" i Inpa i det hele tatt, glødepluggene er hvert fall 5 år og 80 000km gamle, ikke at det trenger å ha noe å si. Er E46 common rail det gjelder. Dieselfilter er også 1 år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.1.2017 at 12.54, tennbrikket skrev:

er det vanlig på måtte kinne litt hvis bilen har stått rolig i 1-2 uker?  Fattern hadde flytta bilen i går, og den hadde stått i garasje, uten varme. Ikke blitt brukt på 2 uker nå, sa han måtte kinne litt for å få start, men fikk livet i den. Har ikke feilkoder på "engine" i Inpa i det hele tatt, glødepluggene er hvert fall 5 år og 80 000km gamle, ikke at det trenger å ha noe å si. Er E46 common rail det gjelder. Dieselfilter er også 1 år gammelt.

Update i dag. Skulle på airbag aksjon med e46en, hadde time kl 12, og bruker ca 45min bort. Tenkte å reise å være i god tid, så jeg gikk bort for å starte bilen 10:45. Kinnet først litt uten å få start. Glødet ett par ganger til, og prøvde på nytt. Kinnet bare fortsatt. Fant fram motorvarmer og batterilader og koblet til dette. Ringe BMW for å si at jeg kanskje ble forsinket, grunnet problemer. Fikk noen tips, og det ene var å la nøkkelen stå i hakk 2 i 1 minutt, siden det skulle rense systemet for luft. Prøvde å starte på nytt, men kinnet fortsatt bare. Kinnet da tom batteriet for strøm, uten å få start. Fattern kom bort med arbeidsbilen og koblet til startkabler, prøvde så å starte den da, og den fyrte. Ringte BMW å sa at jeg rakk timen allikevel, når jeg kom bort dit så snakket jeg litt med en mekaniker/kundeservice av noe slag, han sa at han trodde det var en dårlig dyse, som gjorde at jeg ikke fikk bygget opp nok trykk til å starte, men hvis jeg koblet til startkabler så fikk "systemet" og pompene i bilen en ekstra boost som gjorde at jeg fikk bygd nok trykk for å starte. Ble anbefalt da å kjøpe noe dyserens, jeg forklarte selv at jeg hadde brukt dette og at det funket bra på gangen, og at jeg hadde elektronisk lest av dysene. Fikk bare beskjed om å kjøpe dyserens.

 

Har enda ikke fått målt livedata, da jeg ikke har fått tilgang til bilen på ett par uker får nå. Skal se hva jeg får gjort med INPA i løpet av helgen, men som nevnt tidligere, ingen feil på "engine". Da jeg prøver å starte den, så er det  jævlig nærme å fyre. Har stoppet og kjørt bilen i dag, og det er ingen tegn til noe som helst problemer når den er varm. Motoren drar fint og har veldig fin gange til å ha gått såpass langt. 

 

Hva tenker dere? er det en pumpe som holder på å ta kvelden? eller er det en dyse? Litt vanskelig å svare på over Internett kanskje, men. 

 

"På CR motorene er hovedpumpa helt avhengig av ordentlig mating. Du kan få merkelige start og effekt problemer om pumpa i tanken går i stykker. Sjekkes enkelt ved at når bilen ikke starter, få noen til å kinne mens du gir pumpa et kakk. Se om ikke pumpa starter da. Er jo også lov å bruke ørene, man skal kunne høre den. Pumpa under bilen (gjelder ikke e46) mater mye "

Bilen startet veldig fint nå istad, etter å ha stått over natta. Har heller ikke noe effekt problemer. Ser det står at man skal kunne høre pumpa (gjelder ikke e46) Jeg hører ei pumpe da jeg har nøkkelen på steg 2 som vanlig, men er det vanskeligere å bygge opp trykk ved kald motor enn med varm?

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en 2000 e39 (facelift) med M57d25 motor. Er turboen fra m57d30 bolt on på min motor? Blir det noe særlig effektøkning av bare det? Eller er det noe mer jeg bør ta med? Er jo en tung bil med automat,så syntes det trengs mer krefter. Har sett du skriver: 1:turbo 2:dyser 3: pumpe. Hva med ic og eksos? Også sikkert noe programering da. Lurte på rundt 230-240hk. 450nm. Er det lett,eller blir det mye "problemer". Syntes jeg leste att automatkassa var samme som i m57d30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...