Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, TRF skrev:

Jeg sier ikke at den ikke burde gå. Jeg sier at den ikke går med 4 bar railtrykk. 

Skjønner. Hvis du er helt sikker på det, så syntes jeg det er rart at bilen i det hele tatt starter jeg og. Som sagt så var det bare dråper som kom ut når jeg bytta trykkregulatoren på railen. og jeg kan skru av dysene uten å lette på diesel trykket først, kommer fortsatt bare dråper ut. Ikke noe overtrykk.

Hmm.. jeg står fast. Kan det være at det er mye luft i systemet eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg leser hva du skriver, Men ville det ikke ligget overtrykk i railen hvis trykket ligger på 250 bar når bilen går? Eller jevner trykket seg ut når man stopper motoren? 

La oss si at det er riktig trykk på railen da.. hvorfor tikker dysene (spesiellt den nest fremmerste), og hvorfor strupes motoren når jeg gir gass? Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe galt med dysene, men jeg tenker de bare ikke får nok diesel? Da tenker jeg mengde regulatoren kan være synderen??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komprimere gass veldig mye, væsker får du nærmest ikke komprimert i det hele tatt. Hvis du har dieseltrykk på 250 bar i railen, stopper motoren og "åpner" railsystemet så er det ikke slik at 1-200mL med diesel som skulle ligge der blir til 500mL under 1 atmosfæretrykk og sprute overalt. Det blir ca. samme volum og du får da kun et par dråper ut, thats it. Prøver du med motoren gående når pumpen lager trykk, da blir det andre boller. Anbefales ikke, så det må du ikke finne på.

Hør på mannen som har skrevet over du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører, og jeg skal få lest av verdiene når jeg kommer hjem fra ferien jeg reiser på i Morgen. Jeg prøver ikke å være kverulant, men jeg bare mener at 250 bar burde jeg merket. Jeg har prøvd alt mulig rart av feilsøking på denne bilen nå, til og med løsnet på rørene til dysene for å se om det kom noe diesel, og det fosset ikke akkurat ut diesel når jeg prøvde å starte. (Jeg så en YouTube video, som jeg i etterkant skjønner at var idiotisk)

Det er uansett kjempe bra nyheter om det ikke er diesel trykket som er problemet. Jeg kommer tilbake med fersk måling så fort jeg har muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Det @E.C. sier om væske er riktig. Ikke "litt riktig", men riktig. Videre så står det naturligvis ikke trykk i rail når motor ikke går.
  • Du har ikke prøvd alt mulig av feilsøking. Da må du lese mer i denne tråden. Deretter må du jobbe systematisk om noen skal kunne hjelpe deg over nett.  
  • Ingen har sagt at det "ikke er dieseltrykket" som er problemet. Jeg har sagt at det ikke er railtrykk du ser på når du åpenbart trodde du så på dette. Dette for å gjøre deg obs på dette, så du kan fortsette med faktisk å sjekke riktige parametere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, slapp av her nå da..

-Jeg mente ikke bokstavelig at jeg har gjort all av feilsøking som er mulig å gjøre. Men jeg har prøvd mye forskjellig, hvis det er enklere å forstå.

-jeg har prøvd å gå så systematisk til verks som jeg klarer, men i mangel på god info om hvilke sensorer, regulatorer osv påvirker systemet så er det ikke veldig lett. Jeg prøvde å laste ned manual på nett, men det eneste jeg fant var en fake manual som jeg betalte 200 kroner for. Derfor prøver jeg å spør på dette forumet om hva mer jeg kan sjekke for å feilsøke.

Glem antakelsen min om at det ikke er mer enn 4 bar trykk på railen! Jeg leste galleritrykk: 4 bar(+/- litt avhengig av turtall) med Delphi. Jeg trodde også dette måtte være forran høytrykkspumpa før jeg googla hva galleritrykk er for noe. Men jeg skjønner det enten er feilmåling eller feil måling(feil sensor).

Jeg forstår at det ikke er noen vits å prate mer om dette før jeg har sjekket med diagnose verktøy på nytt, så jeg kommer tilbake seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok etter å ha lest her og googlet meg grønn ,kaster jeg inn håndkleet og må ha hjelp her på en rekke ting .

Jeg starter med det første ,gjelder en 92 mod 525tds Automat:

-Byttet ventilhus på girkasse da dette var ødelagt ,fylte olje osv og girene ser nå ut til å virke.

Men bil er meget slapp /dau.

Byttet dieselfilter og ny diesel ,merket fort at bil gikk renere  allikevel slapp.

Har testet følgende :

Girkassen tror jeg ikke er i nødmodus ,da den girer og tror ikke konverter heller tuller.

Kan gire den manuelt uten problem ,og det kunne enn visst ikke med en girkasse i nødmodus,så den tror jeg at jeg utelukkes.

Men noen tanker,

Kan ett dårlig batteri være synder her ?

Tenkte på lite strøm til komponenter i motor sånn at den går i nødmodus.

En annen ting er at jeg hører turbo jobbe og vil så gjerne.

Alt av eksos er pilråttent og eksos kommer ut flexirør,har dette noe og si?

Den svetter /lekker ved innerste dieseldyse mot torpedovegg /mulig returslange ,er dette feil som kan bidra med at bil er slapp?

Tilslutt,dette er en såkallt "Barnfind e34" som har stått i mange år og kan sikkert hende at ved mer bruk så funker den.

Allikevel er den såpass dau at jeg føler den må bruke ei uke på å komme opp i fart.

Alt ialt sikkert en bagatell alt sammen ,men jeg symes synd på min kjære datter som vil så gjerne ta bil i bruk snart.

Skal feilsøke mer idag rundt turbo/slanger osv for lekkasjer.

Så kom gjerne med innspill og send gjerne pm eller hva dere velger,for vi i huset vil ha denne gobilen opp igjen på vei:).

For gud å gøy det er med den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper noen kan dytte meg i riktig retning til å komme frem til et svar på hvorfor en kamerat sin E39 525D kaster av seg en "Check Injection system" under fullt pådrag ut på motorveien feks. Jeg har kobla på Inpa og får feilkode på railtrykksensor.
Jeg tok en kjapp sjekk på analogverdi på sensoren og den leste mellom 350-400bar på tomgang. Dette virket for meg helt normalt. Jeg har litt vondt for å tro at det er noe galt med railtrykksensor. Kan sensoren feks. lese feil ved et høyt trykk og gå utover høy/lav-skalering og dermed få motorstyringen til å avgi en feilkode?

Jeg hadde ikke tid der og da til å se nærere på det. Så det ble med det. Commonrail diesel er helt ukjent for meg.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva viser Inpa av matetrykk og railtrykk ved fullt pådrag?  Matetrykk bør ikke falle mye under 3.5 bar, går den ned mot 3.0 bar så blir den en feil,  railtrykk skal klare opp mot 1350 bar ved fullt pådrag men det er ikke sikkert den går så høyt. 

Hvis matetrykket er lavt ved full pedal så er pumpa under førersete første mistenkte

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Fikk opp dette gule motor ikonet for ei stund siden. Scanneren påstår det er LMM og Intake air sensoren. Byttet både LMM og den andre sensoren tidligere i sommer. Via displayet fikk jeg CC-ID 31 som er increased emissions. 

Har vanskeligheter for å tro at det er LMM'en siden den akkurat er byttet. Har derfor prøvd å slette feilkoden flere ganger men den kommer alltid tilbake. Bilen som er en tunet 120d m47 motor uten dpf fungerer helt fint og går som ett skudd. 

Men irriterende med den feilkoden som popper opp hele tiden. Noen som har noen mening om dette?

IMG_20180823_163219_HDR.jpg

IMG_20180823_163228_HDR.jpg

IMG_20180823_163234_HDR.jpg

IMG_20180823_163410_HDR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, jeg undres om jeg ikke har noen problemer med effekten. Var ute med en kamerat i går som har en nokså lik bil. Han har e46 320dat med TRF steg 1, og jeg har e46 320dat med TRF steg 2. Var egentlig kun ute for å teste ut senkesettet. Han fikk prøve bilen min, og syns den gikk nokså rart i forhold til hans egen bil. Jeg fikk da overbrakt nøklene til bilen hans og vi testet litt, og den drar uten tvil mye bedre. Min ryker også veldig mye svart i forhold. Hadde torque tilkoblet og jeg får turbotrykket som jeg skal ha. Hvorvidt man kan stole 100% på torque er en annen ting, men er det jeg har å gå utifra. Kan ramse opp litt ting som har blitt gjort.

Luftfilter er under ett år gammelt, og gått 15k km ish.

Trykkreguleringsventilen på HT pumpa er byttet.

Dyser er testet:ok

Sitter og ser på større HT pumpe om dagen. Kryr jo av hogde e60,e61 525D noe som er bra for min del da det kan virke som HT pumpe kanskje er moden for utskiftning. En random nødmodus ved stillestående akselerasjon hvis man trår pedalen helt til gulvet. Dog skjedde dette ikke i dag på de 3 akselerasjonene som ble tatt i går.

Angående feilkoder så er det ikke stort som dukker opp annet enn rail pressure delivery controlled.

 

En annen ting jeg kan nevne er at bilen kan hoste litt ved første oppstart hvis den har lite på tanken. Hvis jeg "gløder" den to ganger så starter den helt fint. Eller hvis jeg har fulltank, så går den helt reint ved oppstart. Har lest førstesiden av dieseltråden ett par ganger, og har funnet ett par avsnitt som kan virke interessante.

 

"På CR motorene er hovedpumpa helt avhengig av ordentlig mating. Du kan få merkelige start og effekt problemer om pumpa i tanken går i stykker. Sjekkes enkelt ved at når bilen ikke starter, få noen til å kinne mens du gir pumpa et kakk. Se om ikke pumpa starter da. Er jo også lov å bruke ørene, man skal kunne høre den. Pumpa under bilen (gjelder ikke e46) mater mye"

Spørsmål 1) Er det sånn at E46 ikke har pumpa under bilen? Eller er det noe annet med pumpa i tanken. ( kan fort være jeg som er helt blåst på kveldingen og ikke klarer å lese og forstå ordentlig)

"

"Så over til bilen min drar dårlig:
Ofte skyldes dette defekt lmm. Er ikke så mye du kan gjøre her selv. Denne må måles ut (nytter ikke å bare lese feilminnet.) Det er sjelden at dette skyldes dårlig turbo. Den gir normalt det ladetrykket den skal til den går i biter."

 Spørsmål 2) Dette er vell sikkert noe jeg burde undersøke, dog er dette noe dere ville ha anbefalt og startet med?

 

"Svart røyk, ikke farlig i det hele tatt. Svart røyk skyldes forbrent diesel med noe mangel på luft. Dette er IKKE et problem, spesielt ikke på eldre biler. En må ikke tenke på blandingsforhold som på bensin. En diesel har ikke vondt av litt mer diesel enn luft. Dersom den begynner å røyke unormalt mye sort må du gjøre noe. Normalt skyldes dette at den får mindre luft. Så sjekk innsuget, og filter. 
Dersom man faktisk mangler ladetrykk, skyldes dette ofte defekte vakumslanger som går fra under innsuget (på vakumrør til bkf) til turbo. Dette gjør at VNT mekanismen ikke får jobbe. Euro 4 og nyere har dog elektrisk drevet vnt."

 

Svart røyk har jeg meget mye av, hvert fall sammenlignet bilen nevnt ovenfor. Kan vell sikkert være lurt og gå over alle vakumslanger først som sist. Regner med at det kanskje kan være noen mørkne der etter 16 år på veien.

 

Prøver og gjøre litt research før jeg eventuelt setter den bort på verksted da jeg ikke er så veldig kapabel til feilsøking og skruing. Beklager hvis innlegget ble rotete og uforståelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser Torque både forventa og faktisk ladetrykk eller bare faktisk?  Vil uansett anbefale å få kobla opp et skikkelig diagnoseprogram som kan lese live data mens du kjører, Inpa er fint til dette. Da viser den forventa verdier og faktiske verdier så kan du lete etter avvik her. Da er det railtrykk og ladetrykk i første omgang som er interessant.  Når det gjelder matepumpe så trodde jeg at R4 motorene bare hadde en mens R6 motorene har både i tanken og under bilen.  

16 år gamle vacuumslanger er sikkert et lurt sted å begynne, du vil også se i Inpa om faktisk ladetrykk er lavere enn forventa

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...