Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, F25x3 skrev:

Ok, kan jo være aktuelt med 201 kontra 163 hk for den summen, spesielt når bmw går god for det. Andre tunere har lovnader om 230hk for halve prisen, men etter å ha lest litt i førsteposten og fått tips fra forumet er jeg nokså skeptisk.

11kW er vel 15hk?

Power Kit er en moderat trimming med tanke på max effekt og dreiemoment, men kjørbarheten er det i alle fall ingen ting å si på på 30d. Greit å ha garanti og godkjenning i vognkortet også, selv om det ikke er veldig viktig.

Har sett på tyske fora at et par karer har bremset sine 530d med Power Kit til 10-20 hester mer enn oppgitt fra BMW, så det kan hende man får litt mer enn det man betaler for. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 16.16, TRF skrev:

Har du byttet øvre pakning som vi prata om på telefon?

O-ringen til selve pumpeelementet / rotorhode kan byttes uten å demontere dette helt. Men man gjør lurt i å unngå at pumpa står på full slaglengde.

Beklager sent svar her ,men alt skal nå byttes om 1,5 uke.

Fått med en kamerat som har gjort dette før heldigvis og han sa det du skrev .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fjaseartikkel. Mange motorer fra samme periode (annet enn bmw) sliter med register. De fleste har også CP4, så det er liksom ikke noe spesielt der heller. BMW miljøet er dog et helt annet enn de fleste andre merker, og feil kommer tydelig frem for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Siden du har peiling på bmw diesel så lurte jeg på om du kunne svart meg. Driver å tenker på å fjerne egr ventil og kjøler og lurte på om du hadde blende sett til den, bilen de gjelder er en 2004 E87 118d 122hk motor kode m47t2. 

Er det noen kjente svakheter på denne motoren? Har forstått det slik at denne ikkje har swirl flaps

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF

Ok. I og me den må om programmeres hva vil de komme på om en tar om programmeringa og chiper den samtidig? Og hva henter dere ut av den motoren? Og siste spørsmål😄 Er det en forhandler i nærheten av ålesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en e61 pre lci 525d 2004 mod som har begynt å trekke dårlig når den blir varm. Feilkoden som kommer er Boost pressure Control.

bilen virker normal frem til den blir varm, men etter det så går den veldig dårlig.  ingen problem å holde 80 km/t, men mangler drag fra 2000-> stopper på 4000 rpm.

fant først en vacumslange som var defekt, Så kom det blåselyd fra en innsugsslange (Sprekt) Byttet denne, men samme fortsatt. Så ser jeg nå at eksosmanifolden er sprekt flere plasser. Skal bestille inn denne, men kan det vær årsaken til at bilen går i nødmodus? Eller har jeg en defekt vnt/turbo i tillegg?  
kan nevnes at bilen har godt 218 000 km

mottrykk i dpf er på 5-10, motortemp ligger på 85-90

 

Endret av kapteinh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kapteinh skrev:

eksosmanifolden er sprekt flere plasser. Skal bestille inn denne, men kan det vær årsaken til at bilen går i nødmodus?

Ja naturligvis hvis lekkasjen er stor nok.

9 minutter siden, kapteinh skrev:

mottrykk i dpf er på 5-10

dette sier ingenting. 5-10 hva og under hvilke forhold? Tomgang er uinteressant, full belastning og gjennom registeret er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TRF skrev:

Ja naturligvis hvis lekkasjen er stor nok.

dette sier ingenting. 5-10 hva og under hvilke forhold? Tomgang er uinteressant, full belastning og gjennom registeret er interessant.

Hva tenker du om at det skjer først når den blir varm? 20 min kjøring i 80 km/t
Skal få målt trykket på nytt, men mener det lå på 5 på tomgang og opp til 10 på maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kapteinh skrev:

Hva tenker du om at det skjer først når den blir varm? 20 min kjøring i 80 km/t
Skal få målt trykket på nytt, men mener det lå på 5 på tomgang og opp til 10 på maks.

metall utvider seg når det blir varmt som også gjør at sprekkene på manifold spriker mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Flataas skrev:

Noen som har erfaringer med catch can på M57? Har funnet PCV plate hos Whitbread (https://whitbreadperformance.com/products/m57-pcv-plate)

Vurderer også diesel filter / vann separator kit fra ATM (https://www.atmspeedshop.com/products/r2-diesel2)

Jeg hadde planer om catch can på min 530Dat TRF steg 4 men det ble aldri noe av, det det derimot ble noe av var åpen ånding og resultatet for motor er jo det samme, jeg plugga igjen slangen som går med oljedamp fra veivhuset tilbake til innsug, deretter la jeg en ny slange med veivhusdampen ut under bilen.  Resultatet ble at turbo og intercooler var helt rene for oljesøl i tillegg til at luftmengde inn til innsug økte endel, så varm oljedamp ble erstattet med ren kald luft. Jeg målte over 600 mg/hub på tomgang med kald motor . Det er veldig mye og resulterer i en motor med veldig god gassrespons og mer effekt. Så jeg sier kjør på, det har kun fordeler :) 

Den brune slangen pustet oljedampen ut under bilen, den svarte originale er plugget igjen, på det andre bildet ser du luftmengde på 613mg/hub, det er veldig høyt, det får du ikke uten å fjerne både ånding og Egr

fcfc768bb2720bf1fd7640d7d3249728.thumb.jpg.02893b51e6c50b1f4c8ef5a96fc190c8.jpg

 

pierburg.thumb.jpg.61008c36a305b169247aae1376899c26.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...