Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, F25x3 skrev:

Kjapt spørsmål: jeg hadde en service på oljefilter og olje i februar, kvittering sier 109500km og nå er bilen kjørt 124000km. Det får jeg ikke til å stemme i det hele tatt. Bilen sier neste oljebytte er om 17000km eller november 2021. Er bmw intervall 31000km på olje? Tror uansett jeg skal ta et bytte.

 

std intervall på bmw er 30 000. ikkje uvanlig att kilometer på kvittering ikkje alltid er helt korrekt.

jeg bruker 15 k km som absolutt maks på olja, men dette er jo opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ved langkjøring siste helg fikk jeg opp varsel "Engine fault, reduced power, full engine power no longer available."
Kom opp ved fult pådrag og forsvant ved rolig kjøring, bil var ganske daff.

Kom hjem og tok diagnose samt slettet koder. Bil gikk da fint og feilkoder kom ikke opp igjen, har ikke hatt samme problem siden.

Feilkoder som lå inne på DME/DDE
4755 Boost pressure actuator, position control
4530 Charge-air pressure control,control deviation.

Kan også opplyse at tidligere eier har hatt bil inne hos bmw ++1år siden hvor de smurte om aktuator på turbo da denne var treg.
Mistenker da at jeg nå har fått samme problem hvor aktuator på turbo har begynt å henge / bli treg.

Lurer da på evt fremgangsmåte hvis eller mest sannsynlig når denne feilen kommer opp igjen. Om det da er mulig å ta ut turbo sammen med aktuator å rense og smøre opp aktuator og stag på noen måte? eller om hele Turboenhet må byttes?

Bil det er snakk om er en 2011 E91 LCI 320XD med n47D02C motor. Kmstand 140000km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DustyBimmer said:

Hei,

Ved langkjøring siste helg fikk jeg opp varsel "Engine fault, reduced power, full engine power no longer available."
Kom opp ved fult pådrag og forsvant ved rolig kjøring, bil var ganske daff.

Kom hjem og tok diagnose samt slettet koder. Bil gikk da fint og feilkoder kom ikke opp igjen, har ikke hatt samme problem siden.

Feilkoder som lå inne på DME/DDE
4755 Boost pressure actuator, position control
4530 Charge-air pressure control,control deviation.

Kan også opplyse at tidligere eier har hatt bil inne hos bmw ++1år siden hvor de smurte om aktuator på turbo da denne var treg.
Mistenker da at jeg nå har fått samme problem hvor aktuator på turbo har begynt å henge / bli treg.

Lurer da på evt fremgangsmåte hvis eller mest sannsynlig når denne feilen kommer opp igjen. Om det da er mulig å ta ut turbo sammen med aktuator å rense og smøre opp aktuator og stag på noen måte? eller om hele Turboenhet må byttes?

Bil det er snakk om er en 2011 E91 LCI 320XD med n47D02C motor. Kmstand 140000km.

 

Dette er vel det typiske problemet med elektrisk vnt-mekanikk som sotes. Overrasket over at BMW-verksted har "smurt" det opp. Jeg diskuterte problemet nylig med en kompis som driver et uavhengig verksted, og de pleide se seg om etter erstatnings-turbo i slike tilfeller. Gjerne brukt, men da en som er kjørt relativt lite (<50k). I følge han så kunne man oppnå greit resultat med å rengjøre, men det er tidkrevende og derfor ikke noe de gjorde som verksted (1000 kr/timen osv.) Brukt turbo med lav km-stand var ofte å finne til 4-6000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok siden jeg skrev jeg hadde en m57 som har gått problemfritt på forrige side, så har bilen nå slått seg vrang.

 

jeg kjørte hjemmefra. (Med forholdsvis lite diesel).  Etter 3 min kjøring kom glødelampe og DDE på.bilen trakk nå dårlig.  Jeg kjørte en kilometer og stoppet på en bensinstasjon.  Motoren ristet voldsomt og det røk MYE av bilen.  Etter et par min på tomgang stoppet den, og siden vil den ikke starte.

 

første jeg prøvde var å fylle diesel.  har nå halv tank. jeg koblet av returen fra dysene, og ingenting kommer interiør når jeg kjinner.  Prøvde også å løsne ene koblingen fra dysa (med stor forsiktighet og verneutstyr). Og kjinnet.  Kommer ikke diesel.  Koblet så av utgangen på diesel-filteret, og her kommer det sekvensvis diesel og luft.

 

koblet på min i carsoft v2.  Det ligger feilkode 09f6 «rail Pressfire monitoring on start» og 1260 «pre-supply Pressfire monitoring». Pg noen andre feilkoder som gløding, som jeg ikke trur er relevant.

 

 

Jeg leser av pre Pressure til 1 bar.  Når jeg kobler av sensoren på filteret står det 4,4 bar.   Action rail pressure leser jeg av til 0 bar

 

Er dette dødsdommen på bilen min eller er det tilsvart (til en levelig penge) 

 

feilen på luftmengdemåler kom etter jeg prøvde å starte uten trukkslange på innsug tilkoblet. Så greit ut i innsug/slange mtp olje og koks)   Slettet den koden og den kom ikke tilbake

BEA67469-D0A3-4E87-A975-7242604321BF.thumb.jpeg.42077b0050f7fb6eabf17096fbdab601.jpeg76C791FC-FB73-44B1-A3D4-EECED28196DA.thumb.jpeg.a7f665ba58c69ea57f48a7315a19eb33.jpeg76C791FC-FB73-44B1-A3D4-EECED28196DA.thumb.jpeg.a7f665ba58c69ea57f48a7315a19eb33.jpeg5939AC25-32F0-406C-9354-79988A624FA9.thumb.jpeg.f95769701c72a8c160846e2e8efca321.jpegDD62F9DA-92F0-4A52-99A5-942CEF46DE82.thumb.jpeg.50f5480fea52dcf2b15b2db38ff80891.jpeg9CE9854C-1923-48FA-99E8-8F87D6EFC3B5.thumb.jpeg.e16afadb2005afed808c8299c21f0214.jpeg

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

høres veldig ut som en av de 2 pompene har gjort sitt.

kommer du under 3 bar matetrykk så er det lite som skal til for at bilen stopper.

matepumpene du mener?   jeg ser i delekatalogen at det står 2 i tanken, og en under bilen.

jeg tok ut baksetet, og "forseglingen"  på gummien var ikke brutt, så ingen har vært nedi der før.

 

men hvordan vet jeg hvilke av de som er ferdig?  jeg ser de koster litt, så blir dyrt å prøve seg fram

 

den under bilen hører jeg, den i tanken greier jeg ikke å høre når jeg slår på tenningen. det burde jeg kanskje gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Robin L skrev:

flott, da er det nok noe der.  er det slikt at det er den på høyre side som er "hovedpumpe" ?   sikringer er for så vidt sjekket ok. 

du har kun 4 pumper som rører diesel i e39, løftepompe i tank, webasto pumpe under bil, matepumpe under bil og til slutt høytrykkspompa

den kan gå med defekt pompe i tank om du har over 15 liter, men går du først tørr er den vond å få igang

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

du har kun 4 pumper som rører diesel i e39, løftepompe i tank, webasto pumpe under bil, matepumpe under bil og til slutt høytrykkspompa

den kan gå med defekt pompe i tank om du har over 15 liter, men går du først tørr er den vond å få igang

 

okei, takk.  jeg har aldri opplev problemer med å ha lite diesel før. men jeg fyller som regel full tank, så det er sjeldent jeg kjører tanken helt ned.    skal prøve å koble av røret inn på pumpen under bilen i morgen, og se om det kommer diesel fra tanken 

 

kan kanskje tenkes at pumpen under setet er sliten og, iom at den kun leverer 1 bar 

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Robin L skrev:

 

okei, takk.  jeg har aldri opplev problemer med å ha lite diesel før. men jeg fyller som regel full tank, så det er sjeldent jeg kjører tanken helt ned.    skal prøve å koble av røret inn på pumpen under bilen i morgen, og se om det kommer diesel fra tanken 

 

kan kanskje tenkes at pumpen under setet er sliten og, iom at den kun leverer 1 bar 

den under sete må jo jobbe overtid når tankpompa takker for seg så ikke umulig

lå på 2,5-3,2 bar fortrykk med defekt pompe i tank

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...