Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, osteper skrev:

Hei, kjøpte meg nylig en 525D xDrive E61 2009 modell, denne har 3Litern (M57D30TÜ2) Forrige eier har staket ut DPF og remappet til angivelig 265-270hk.

La merke til når den stod på tomgang i dag, at den har en svak ulyd, kan minne "chainslap", et slakt kjede som blir kastet att og fram. Er dette en svakhet på disse motorene? Høres isåfall ut som en dyr affære. Trodde dette var "skuddsikre" motorer. 🤔

Siste generasjon av M57 (altså M57N2/M57T2) har hatt noen tilfeller av at kjedet ryker dessverre, men det er ikke like utbredt som på N47/N57.

Ikke skyt meg om jeg tar feil, men om vi tenker på samme lyd, kan ikke dårlige reimhjul lage en lignende lyd som kjederasling? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daniel. skrev:

Siste generasjon av M57 (altså M57N2/M57T2) har hatt noen tilfeller av at kjedet ryker dessverre, men det er ikke like utbredt som på N47/N57.

Ikke skyt meg om jeg tar feil, men om vi tenker på samme lyd, kan ikke dårlige reimhjul lage en lignende lyd som kjederasling? 🤔

Æsjda, det var jeg ikke klar over. Satser på at det er noe annet, som f.eks reimhjul som du nevner, men høres stygt ut som det kan være kjedet. Kan ta en kjapp videosnutt av det i morgen, og legge ut her! 

 

Hva snakker vi om i pris/antall timer på å fikse noe slikt tro? Mye jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videosnutt med tipping over nett vil ikke gi deg noen svar. Vil se det med et to-kanals oscilloskop om du måler på kam- og veivsensor samtidig, referansene vil flytte litt fram og tilbake på seg i forhold til hverandre om det er slakk i kjedet. I alle fall mulig å se på N47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, osteper skrev:

Hva snakker vi om i pris/antall timer på å fikse noe slikt tro? Mye jobb? 

Vet ikke. Men bør i hvertfall være litt mindre jobb enn på N-motorene i og med at kjedet er på "riktig" side av motoren her :)

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Videosnutt med tipping over nett vil ikke gi deg noen svar. Vil se det med et to-kanals oscilloskop om du måler på kam- og veivsensor samtidig, referansene vil flytte litt fram og tilbake på seg i forhold til hverandre om det er slakk i kjedet. I alle fall mulig å se på N47. 

Takk for godt tips, har oscilloskop tilgjengelig, så dette skal jeg prøve i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kvasi skrev:

Mulig det er nevnt i tråden men jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å lese gjennom 371 sider for å finne det ut, så:
Noen som har meninger/erfaringer mtp åpent/konfilter på diesel? Har en toliter firer som går ganske godt og har allerde grom innsugslyd gjennom original luftfilter.
Jada vet at olje fra K&N ikke nødvendigvis er bra for MAF og at åpne filter henter varme fra motorrom hvis man ikke gjør det riktig.
Men, hvis original luftfilterboks potensielt er en begrensning og enda kulere lyd kan oppnåes med en annen løsning er jeg all in.

Sakset fra hjemmesiden til K/N

  • Guaranteed to increase horsepower
  • Designed to improve throttle response and engine sound

hpi prøvde vell dette grundig på sin gamle 530dat e39 og kom vell fram til at motoren ikke fikk noe mer luft gjennom MAF. det var vell kn innsats filter til orginal boks.

eneste du oppnår er mer støy.

har en bror som absolutt skulle ha åpent filter på sin n47... den ble tilbakesatt til orginalt filter nå pga salg og bilen går mye penere og bedre på alle måter.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt problem med min m57.

i dag resettes jeg feilkoder og kjørte en tur.  Etter 2 km kom motorlampa på og bilen ristet og røk fælt igjen.  Stoppet da og starter på nytt -alt tilsynelatende ok igjen.  Kjørte et par mil uten problemer 

 

jeg fikk ikke lest av live data da den fusket.  Neste tur skal jeg koble i diagnoseaparatet før jeg starter turen.  Skal prøve å få ordnet meg med slanger å få sjekket returen på dysene over helgen

 

98567C44-F5AA-426D-B6A2-B7993045D021.thumb.jpeg.d06c5b8ccf7304c879552a458bd92c1d.jpeg62548EFB-F04D-4A0D-BF18-1B511E969F26.thumb.jpeg.105d4e3626329743e6cda1be17f49267.jpegB6086039-179A-4B3A-80D4-6618A8224D1C.thumb.jpeg.4671e450af9bd1e0c5905bb16b164bff.jpegE9586717-5AC9-46C1-A639-AB6DD90CEC94.thumb.jpeg.06341d9070d8df4e271a5a9d041d86d8.jpeg

 

 

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@F25x3 Det høres ut som en god plan det.

Jeg fikk hvertfall godkjent min E61 med rust, selv med egen utførte servicer. Dog så var også mine fordonskontroll/vehicle check, utført av BMW selv. De var litt kritisk først, men så dokumenterte jeg alt, og da gikk det i orden.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...