Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Blir å ta av innsug i morgen for å sjekke pluggene, ser ut som de skal være mellom 0.5-2.5 ohm. Noen som har erfaring her, og som kan si noe om hvordan man kan sjekke om det er "releet" som er gåent eller faktisk pluggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, togga skrev:

Blir å ta av innsug i morgen for å sjekke pluggene, ser ut som de skal være mellom 0.5-2.5 ohm. Noen som har erfaring her, og som kan si noe om hvordan man kan sjekke om det er "releet" som er gåent eller faktisk pluggene?

Du har trukket rett konklusjon.

Testen er vel enklest å måle strømtrekk over sikring, når gløding skal finne sted. Går det strøm der, så blir det spenningsfall.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Absolutt ikke. Testet av meg i -22. Starter lett, men går litt røft i 5-10 sekunder. 

Okei! da skal jeg bytte gløderele. Men jeg ser på GS at det er to gløderele? 

regnr. BR30623 om man må skrive inn det

https://gsbildeler.no/etk_delekatalog-elektrisk-61_4626

https://gsbildeler.no/etk_delekatalog-motorelektrisk-12_2291

Endret av ChrisP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Otis said:

Du har trukket rett konklusjon.

Testen er vel enklest å måle strømtrekk over sikring, når gløding skal finne sted. Går det strøm der, så blir det spenningsfall.

Takk for svar, Otis. Glødeplugg #5 og 6 er brudd i, de andre fire måler i området 0.5-0.7 ohm. ISTA+ rapporterer fremdeles feil på alle 6 plugger. Er det rimelig å anta at glødereleet er gåent? Bilen gløder ikke på noen av pluggene. Hvilken sikring er det eventuelt snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, togga skrev:

Takk for svar, Otis. Glødeplugg #5 og 6 er brudd i, de andre fire måler i området 0.5-0.7 ohm. ISTA+ rapporterer fremdeles feil på alle 6 plugger. Er det rimelig å anta at glødereleet er gåent? Bilen gløder ikke på noen av pluggene. Hvilken sikring er det eventuelt snakk om?

Det var en annen person her inne på forumet som skrev noe om at det var montert feil type glødeplugger på hans bil, av et verksted. Så han fikk en annen type/produsent og da var det i orden. Det var visstnok noe med at de glødepluggene som først var montert, ikke kunne "leses" av bilen på rett måte, slik jeg forstod det. Og når det var slik, så kunne ikke bilen starte gløding, da den ikke trodde det var noe i andre enden av kabel.
Om jeg forstod dette korrekt. Husker dog ikke hvor dette ble skrevet, men det er bare noen dager siden.

Når det gjelder at ingen av pluggene gløder, så kan du jo sjekke sikringer. Og det er sikring F02, som er montert i motorrommet, i DDE boksen under luftinntaket til passasjer. Det er 20A sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Otis said:

Det var en annen person her inne på forumet som skrev noe om at det var montert feil type glødeplugger på hans bil, av et verksted. Så han fikk en annen type/produsent og da var det i orden. Det var visstnok noe med at de glødepluggene som først var montert, ikke kunne "leses" av bilen på rett måte, slik jeg forstod det. Og når det var slik, så kunne ikke bilen starte gløding, da den ikke trodde det var noe i andre enden av kabel.
Om jeg forstod dette korrekt. Husker dog ikke hvor dette ble skrevet, men det er bare noen dager siden.

Når det gjelder at ingen av pluggene gløder, så kan du jo sjekke sikringer. Og det er sikring F02, som er montert i motorrommet, i DDE boksen under luftinntaket til passasjer. Det er 20A sikring.

Jeg sjekket nettopp F02 i motorrom, den var ok. Sjekket også 87 bak i trunken, som jeg fant kunne være relatert, men den var ikke montert og skal nok ikke være der på denne bilen.

Blir nok å bestille alle 6 nye plugger samt gløderele. Bør det være Beru eller Febi? Skruvat selger NGK til nesten halve prisen, er ikke de ok? NGK var jo de beste på tennplugger i gamle dager 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Otis said:

@togga Jeg hadde kjøpt det billigste, det skal jo være like bra uansett merke. Og NGK er vel ikke noe dårlig i så måte.

Når det er sagt, så er det nok mange som sverger til Beru, da jeg tror de er OE leverandør.

Jeg pleier å holde meg til OEM leverandører, men i dette tilfellet har jeg vel så god tro på NGK (de er kanskje OEM for alt jeg vet også..) 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her med M57TU som har startet opp i -15 eller lavere nylig? Min er helt "ok" fram til -5/-10 et sted. Åpner døra, inn med nøkkel, tråkke på clutch, trykke på startknapp. Enten fyrer den rett opp eller så gløder den 1-2 sek og fyrer rett opp. Når det er rundt -15 så gjør jeg samme prosedyren, men når bilen fyrer opp etter gløding (2-3 sek) så går turtallet opp til 1500-2000 rpm før det faller rett ned og motoren stopper. Trykker bare knappen en gang til, bilen gløder 2-3 sek, starter opp igjen med høyt turtall, men denne gangen dør den ikke ut. 

Glødepluggene sjekket i sommer, ok. Det faktumet at den fyrer ganske lett opp selv i -15 tyder ikke helt på at det er noe med gløding, men rart at den dør ut den første gangen.

Burde jeg bare gløde mer? Trykke startknappen en ekstra tur før clutchen er inne? Noen tanker? Hva gjør dere i denne temperaturen? Sist feilkodene ble sjekket så var det kun ett på varmeelementet på dieselfilteret. Kan ikke se at det er relevant, all den tid bilen starter på 2. forsøk rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...