Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

På 24.1.2021 den 22.30, Otis skrev:

@F25x3 Jeg er ikke sikker altså. Men det er selvsagt lurt å få et trent øre og øye til å lytte/se nærmere på det.

Mekaniker var 100% sikker i sin sak. Slakk i registerkjede. Så da blir det en tur til verksted for utbedring. Litt lei av x3 nå ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen opplevd et dieselfilter som blir tett i kulda som gjør at man ikke får start? Det har vært snakk om filtre som har blitt fulle av "gele" en gang i tiden og det er jo ikke umulig at noe vann samles i filteret over tid og fryser. Jeg har målt en del diverse på bilen her og har mer eller mindre triangulert meg fram til at det er drivstofforsyningen. Bilen drar i gang, men kutter rimelig nøyaktig 3.2 sek etter at starteren først drar i gang, da stopper den tvert. Ingen feilkoder på dette, men har en feilkode på varmeelementet på dieselfilteret. I går var det 5 forsøk og den døde etter 3 sek. hver gang. Blåste da litt med varmepistol på dieselrøret under panseret og på filterområdet under bilen, da kom den. I dag startet jeg med varmepistol under bilen (blåste gjennom hullet rundt Webasto-potta) og da startet den på 2. forsøk. Filter med varmeelement er nå bestilt, men det ser ut til å bli varmere i løpet av uka, så jeg får vel ikke testet før neste vinter. M57N 2.5L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel blir tilsatt parafin for å fungere når det er veldig kaldt, om man kjører "sommerdiesel" om vinteren og det blir veldig kaldt kan det bli en slags voks i filteret, innblanding av biodiesel blir også mistenkt men da går det vel mer på diesel som har vært lagret ei stund. 

https://www.tu.no/artikler/industri-i-kaldt-vaer-ble-filtrene-tettet-av-et-voksaktig-stoff-og-bilene-mistet-motorkraften/222810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over sommer-, høst- og vinterdiesel som vi har i Norge. Det er garantert vinterdiesel på tanken, da den har kjørt et par tanker siden desember. Filter uten varme tenkte jeg burde gå fint i ned mot -20, men kanskje det blir dårlig stemning om filteret er noe gammelt og varmen ikke funker. Det med biodiesel ser ut til å gå igjen noen ganger, men blir aldri helt bevist virker det som. Hvis det skyldes drivstoffet så vil jeg tro at flere kanskje har opplevd det i vinter nå som det har vært så kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2021 den 12.21, F25x3 skrev:

Mekaniker var 100% sikker i sin sak. Slakk i registerkjede. Så da blir det en tur til verksted for utbedring. Litt lei av x3 nå ;)

 

Og verksted nummer 2 var helt sikker i sin sak: ingen problemer med registerkjede. Jaja, så ble det ingen reparasjon eller utlegg på meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Har en 2005 modell e53 3.0d x5. Bilen er chippa og har fungert fint de 1000km jeg har kjørt den (nylig kjøpt). Gått 259.000 nå. Var på verksted for bytte av forstilling og eksosmanifoild nå nylig. Første prøvetur etter verkstedbesøk fikk jeg dekktrykkslampe og nivåreg feilmelding. Viste seg og være feilmontert arm på en nivåsensor. Fikk satt den rett igjen og sletta feilkoder, så fungerte den fint igjen. Men under kjøring dagen etter begynte den plutselig og fjuske på tomgang. Prøvde og gi gass, men ville ikke opp på turtall. Fikk den til 3500, men den «kutta» hele tiden. Stoppa av seg selv på tomgang. Starta fint med en gang etterpå, men lugga under kjøring de første 300m. Dette ble bra igjen, så etter ca 5 mil begynte den og lugge under kjøring, og døde nesten helt ut. Så kom DCS/4x4 inaktiv feilmld, samt nivåreg feilmld. Har ikke hatt noe feilmeldinger  når den begynte og lugge første gangen. Prøvde og gi skikkelig gass etter første gangen den lugga, og la merke til en lyd rett etter 3k rpm, se filmen.  Noe formening om hva som kan være galt?

ble bytta en vakumslange under manifoildbytte, men veit ikke hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Trenger hjelp fra dere som har peiling på diesel, jeg er nylig konvertert 😅 Egentlig aldri likt dieselbiler, men har nå både E39 530D og E46 330D :P

Beklager hvis noe av dette allerede finnes i tråden men var litt mange sider å lese igjennom for å finne det samme.

Dette gjelder en 2003 E46 330D  204hk (M57D30TU) Regnr PA18475. Godt innkjørt, 435000km and still going strong'ish.. :P

(Den er forresten tunet, har gått med tuning i 8+ år. Dyno papirer på 280hk i motor. Ellers så er det pipercross innsatsfilter og større intercooler. Orginal turbo afaik.)

Tror jeg har problemer med dyser eller noe sånt. Motor går veldig ujevnt når den er kald, og er ikke noe power under 2000 rpm. Ryker en del og stinker diesel av eksos.

Når motorn er varm gå den greit, men en del vibrasjon ved pådrag under 2000 rpm i 4/5/6 gir.

(Har en gåen glødeplugg på #5, skal byttes.)

Feilkoder:

4252 Glow plug cylinder 5

4753 Internal control unit 12

4293 Internal control unit 16

P1278 Smooth running controller - Correction amount too high

P1279 Smooth running controller - Correction amount too low

4390 (1246) Charge air temperature sensor

3FF0 (3263) air mass meter

 

Bilder fra inpa dysekorrekson:

Kald motor tomgang

1635902920_tomgangkaldmotor.thumb.PNG.47764d92f95d5ab74a74d65f97d0ac47.PNG

 

Varm motor

2006431515_tomgangvarmmotor.thumb.PNG.ab55facc7f91bb05406c9a0dc8b60d12.PNG

 

Skjermopptak fra inpa ved kjøring:

 

 

Endret av Amarios
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Amarios skrev:

Heisann!

Trenger hjelp fra dere som har peiling på diesel, jeg er nylig konvertert 😅 Egentlig aldri likt dieselbiler, men har nå både E39 530D og E46 330D :P

Beklager hvis noe av dette allerede finnes i tråden men var litt mange sider å lese igjennom for å finne det samme.

Dette gjelder en 2003 E46 330D  204hk (M57D30TU) Regnr PA18475. Godt innkjørt, 435000km and still going strong'ish.. :P

(Den er forresten tunet, har gått med tuning i 8+ år. Dyno papirer på 280hk i motor. Ellers så er det pipercross innsatsfilter og større intercooler. Orginal turbo afaik.)

Tror jeg har problemer med dyser eller noe sånt. Motor går veldig ujevnt når den er kald, og er ikke noe power under 2000 rpm. Ryker en del og stinker diesel av eksos.

Når motorn er varm gå den greit, men en del vibrasjon ved pådrag under 2000 rpm i 4/5/6 gir.

(Har en gåen glødeplugg på #5, skal byttes.)

Feilkoder:

4252 Glow plug cylinder 5

4753 Internal control unit 12

4293 Internal control unit 16

P1278 Smooth running controller - Correction amount too high

P1279 Smooth running controller - Correction amount too low

4390 (1246) Charge air temperature sensor

3FF0 (3263) air mass meter

Første og siste bør du jo bytte. Blir nok bedre da

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en 2011 316d E91 med TRF steg 2. Dvs. fjernet DPF (og katalysator). Skal nå på EU-kontroll og har fått beskjed om at DPF må på for å få den godkjent. Hva skjer om jeg monterer DPF og kjører bilen på EU-kontroll? Vil jeg få feilkoder? Vil noe ta skade? isåfall hva? Går ut i fra t jeg reduserer risikoen for en evnt skade hvis jeg kjører ekstra forsiktig, lite turtall og pådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på PKK og allerede fått en mangel på dette? Første forsøk er å kjøre som det er, min E39 har gått gjennom med downpipe begge gangene jeg har vært på PKK. I verste fall må du på med DPF og dra på etterkontroll. Jobben med å sette på DPF blir den samme og etterkontroll koster 200 kr, så ikke et stort tap vs. tiden man potensielt bruker på å skru ting av og på unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...