Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

finst det noe grafer på ladetrykk på en "frisk" m57d30 i e39? sliter med at min ryker veldig svart med hardt pådrag. Ved vanlig kjøring så fungerer bilen bedre enn noen gang. 

- Ingen relevante feilkoder. nye vakumslanger, nye ladetrykkslanger, ny brukt tett IC, nytt grenrør etc, downpipe uten katt, ny org bmw ladetrykksregulator. usikker på tuning, og tetninger på innsug har eg ikkje bytta enda. 

- vakumsystem mener jeg er ok. Har brukt å testa det ved å ta av slangen nede v akkumulator v turbo og suge der med munnen, men nå er det så pass tett at jeg får vakumsugelyd ved demontering 5 min etter motor er stoppa. Opplevde i starten at bilen slet med vakum, men da var den vesentlig seigere enn nå. 

- ladder maks 1,3 bar. Dette gjentar seg. ladder fra ca 2000 rpm. Prøvd å leita etter graf over turbotrykk man kan forvente gjennom registeret på en frisk bil, men blir drukna i alle slags tunere som vil legge fram sine programmer mtp effekt. Bilen skal ha uorg map, men lurer veldig på å bare sette på org map. Ingvaldsen testa litt for noen uker siden, og mente vnt ikke er helt frisk. eg er egentlig enig, og kommer nok til å invistere i en garret GT2260V litt på gøy uansett. Har derimot kjørt bilen med defekt vakum, og da var jo den som en gammal totakter, så litt liv i vntn er jo det. 

- Bygde om til manuell i vinter, tror kanskje problemstillinga har blitt ett "luksusproblem" derfra da automatkassa sang på sitt siste og slura en del som klart gjorde livet litt enklere for en gammal m57. Nå må jo den nesten bare svare for seg. 

noen tips eller råd? er det bare å få på org tuning og ta det derfra? Bilen gikk i mange år som rånebil hos div eiere, hadde ikke blitt forundra om noen hadde forveksla vnt med wastegate og blitt klåfingra. Er det mulig å måle noe her om noen har tukla? 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig 2021-status på kjedeproblemer på N-motorer og cp4-pumpe? Må man på B47 om man skal ha en vettug firer eller er N47T ansett som veldig usannsynlig å oppleve registerras på? Hva med de ulike N57-variantene og kjedeproblemer? Har cp4 blitt "bedre" i senere revisjoner/år? Kjøper evt folk maskinskadeforsikring og bil med lavere km-stand for å sikre seg noe pålitelig? Jeg har to biler med M57 og de har gått 245k og 335k. Der kunne ikke jeg brydd meg mindre om kmstand, men når jeg vurderer noe som starter på N så blir jeg skeptisk med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 18.6.2021 den 18.20, E.C. skrev:

Hva er egentlig 2021-status på kjedeproblemer på N-motorer og cp4-pumpe? Må man på B47 om man skal ha en vettug firer eller er N47T ansett som veldig usannsynlig å oppleve registerras på? Hva med de ulike N57-variantene og kjedeproblemer? Har cp4 blitt "bedre" i senere revisjoner/år? Kjøper evt folk maskinskadeforsikring og bil med lavere km-stand for å sikre seg noe pålitelig? Jeg har to biler med M57 og de har gått 245k og 335k. Der kunne ikke jeg brydd meg mindre om kmstand, men når jeg vurderer noe som starter på N så blir jeg skeptisk med en gang.

Skal inn å skifte register på en N47T neste uke. Ikke havari, men slakk i kjedet og må skiftes. Det er vel lengere mellom "T" varianten når det gjelder register problemer, men problemet forsvant aldri helt. B47 motoren skal ikke være plaget med dette i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2021 den 18.20, E.C. skrev:

Hva er egentlig 2021-status på kjedeproblemer på N-motorer og cp4-pumpe? Må man på B47 om man skal ha en vettug firer eller er N47T ansett som veldig usannsynlig å oppleve registerras på? Hva med de ulike N57-variantene og kjedeproblemer? Har cp4 blitt "bedre" i senere revisjoner/år? Kjøper evt folk maskinskadeforsikring og bil med lavere km-stand for å sikre seg noe pålitelig? Jeg har to biler med M57 og de har gått 245k og 335k. Der kunne ikke jeg brydd meg mindre om kmstand, men når jeg vurderer noe som starter på N så blir jeg skeptisk med en gang.

Må nok forvente deg bytte av kjede på N57 før eller siden også. I hvertfall fra 200.000km og oppover.

Har vært noe snakk om at de nå i nyere tid (2019) har oppdatert CP4 pumpen. 🤔

Er visst satt i to skruer som ikke var på de eldre utgavene men konkret hva de gjør vet jeg ikke, og om problemet faktisk er fikset skulle jeg gjerne likt å vite selv :P Heller mot å kjøpe N57 bil selv nå.

Spoiler

123186552_10157195923745518_3709386810527791757_n.thumb.jpg.584f0612fdb381b38de7cddb94761cae.jpg123496801_10157195924420518_5002877368126462863_n.thumb.jpg.885b0f9ad14b08941082f6a4a2503914.jpg186464241_10157599317945518_4620076651191252708_n.jpg.bbdfadedbe57b2d5d5cbdf3ed4aa43a7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Regner med det er DPF på en 11/2006 520d med M47TU2?
Endestussen peker rett ut, og såvidt jeg har forstått betyr det at den har DPF, mens de som peker ned er uten DPF?

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har merket at en del E8x/E9x fra samme tid med samme motor har S200A Diesel Particle Filter i utstyrslisten, men jeg kan ikke se dette på noen E60/61, blant annet min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gjøre oppslag på regnr hos SVV? Biler med DPF betaler mindre i årsavgift, så disse opplysningen er registrert. Ettersom sånn ca. ingen har ettermontert DPF på sine gamle dieselbiler kan du anta at de som er registrert er fra babrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Kan du ikke gjøre oppslag på regnr hos SVV? Biler med DPF betaler mindre i årsavgift, så disse opplysningen er registrert. Ettersom sånn ca. ingen har ettermontert DPF på sine gamle dieselbiler kan du anta at de som er registrert er fra babrikk.

Står oppført med partikkelfilter der ja.
Regner med det er riktig selv om de til tider kan rote med opplysninger der. :)

Lurer dog på hvorfor det er oppført i utstyrslisten på E8x/E9x men ikke E6x 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei og god kveld. 
Kjøpte en 3-serie (ny for meg) på fredag og fikk Quickfix til å optimalisere den i dag.
Dette ble gjort:
TRF Stage 2 M47/M47n2/N47 
TRF EGR Deaktivering - 
TRF EGR Termostat kit 
Montering EGR Termostat kit
Jeg lot min gamle mor på 73 år kjøre bilen i kveld og hun smilte og syns det var gøy!
Draget fra alle turtall oppleves som er helt rått i forhold til hvordan bilen var,
spesielt lavt turtall og i mellomregisteret.
Anbefales! 
 

 

Endret av John_Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, zeicko skrev:

n57 blende egr. gjøres det via software eller må jeg ha blendeplate ?

Skal du fysisk blende bort EGR må du også kode bort EGR. Du kan også kode den bort uten å fysisk gjøre inngrep.
Hva som er best skal jeg ikke svare på, det får andre gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjennern skrev:

Skal du fysisk blende bort EGR må du også kode bort EGR. Du kan også kode den bort uten å fysisk gjøre inngrep.
Hva som er best skal jeg ikke svare på, det får andre gjøre :)

skal montere downpipe, å kode bort egr, så hvis man slipper blendeplate på egr så er det for min del enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. men nei. Jeg tror til og med jeg pent vil be om at den ikke deles her. Artikkelen er skrevet samarbeid med "en av de flinke i usa" -- og inneholder grove feil. Dette ser jeg igjen støtt og stadig blant kunder som skal ha de mer spesielle oppsettene våre. De har lest på amerikanske forum etc, og fått noen rare ideer. Det er helt utrolig å få "guru" status men ikke forstå hvordan r2s fungerer. På tross av at det er godt dokumentert fra bmw, og ikke minst krever det bare helt grunnleggende forståelse av fysikk for å se at det ikke fungerer som disse "guruene" har tenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...