Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jo, eller m57n2 (m57tu2) er alu blokk. Forøvrig den letteste diesel 6er blokka de har lagd (38kg). Amerikanerne har ikke hatt m57 og m57n, og skjønner derfor ikke helt dette med "generasjoner av m57"  - som også er grunnen til at de "ikker er sikre men tror alle amerikanske m57 er levert med alu blokk og topp". (tenke seg til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Flere enn meg som har vært så uheldig at turboen deres har spist et blad ifra denne?

Nylig kjøpt meg 04 530d og oppdaget dette når jeg sjekket lageret på turboen.

Den satt i snorkelen ifra luftfilteret og ned til turbo. Har fjernet den må men turbinen min har noen sår 😪

IMG_20210920_171145.jpg

IMG_20210920_171204.jpg

Untitled1.jpg.64227cbaf47913e564f935ebeb0fdab3.jpg

Untitled.jpg.2c7bb983021a2bbc6be3c03dac7bbfb2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
10 timer siden, Maverick2002 skrev:

"Periodisk eksoskontroll" om et par måneder i følge iDrive. Gjelder G31.

Hva er dette? Finner ingenting om jeg googler, hverken på norsk eller engelsk.. Kan dette vente noen måneder til jeg f.eks skal inn til oljeskift?

Er ikke relevant for oss her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, jeg vurderer å kjøpe bil med B47 motoren (2016 mod). Vet dere om det har dukket opp noen problemer med den motoren foreløpig? Prøver å lese meg opp, men har ikke funnet noe negativt enda.

Jeg får den til omtrent samme pris som en 3 år eldre bil som har gått 30.000 mindre. Begge er awd, den gamle har automat, den nye manuell, så det er nok derfor prisen er ganske lik. Jeg tenker det er lurt å gå for den nyeste, selv om registeret skulle være skiftet på den gamle? De har gått 100/130k.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, 525TDSA said:

Hei, jeg vurderer å kjøpe bil med B47 motoren (2016 mod). Vet dere om det har dukket opp noen problemer med den motoren foreløpig? Prøver å lese meg opp, men har ikke funnet noe negativt enda.

Jeg får den til omtrent samme pris som en 3 år eldre bil som har gått 30.000 lengre. Begge er awd, den gamle har automat, den nye manuell, så det er nok derfor prisen er ganske lik. Jeg tenker det er lurt å gå for den nyeste, selv om registeret skulle være skiftet på den gamle? De har gått 100/130k.

Det har ikke dukket opp noe særlig på B47 etter hva jeg har fått med meg - dog har noen opplevd turbohavari på under/rundt 100k km. Vi har en 420xd med B47 190hk (03-2015 modell) og har kjørt den fra gode 30 000 km til 112 000 km som den nå har gått, på 4 år. Fulgt servicer og tatt mellomskift på olje hver 15000km ca. Utrolig spenstig, sprek og fleksibel motor til å være 2-liter, men ingen nytelse å høre på. Fikk byttet EGR kjøler på recall, og EGR-ventil på garanti (denne gikk tett som førte til at bil fusket og gikk til slutt i nødmodus). Ellers ingen problemer. Nå har B47 fått noen år på baken, men det ser ikke ut som at denne lider av de samme registerkjedeproblemene som N47.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/9/2021 at 2:31 PM, papertiger said:

Det har ikke dukket opp noe særlig på B47 etter hva jeg har fått med meg - dog har noen opplevd turbohavari på under/rundt 100k km. Vi har en 420xd med B47 190hk (03-2015 modell) og har kjørt den fra gode 30 000 km til 112 000 km som den nå har gått, på 4 år. Fulgt servicer og tatt mellomskift på olje hver 15000km ca. Utrolig spenstig, sprek og fleksibel motor til å være 2-liter, men ingen nytelse å høre på. Fikk byttet EGR kjøler på recall, og EGR-ventil på garanti (denne gikk tett som førte til at bil fusket og gikk til slutt i nødmodus). Ellers ingen problemer. Nå har B47 fått noen år på baken, men det ser ikke ut som at denne lider av de samme registerkjedeproblemene som N47.

Er det noe å gjøre for å forebygge at EGR ventilen feiler eller soter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, 525TDSA said:

Er det noe å gjøre for å forebygge at EGR ventilen feiler eller soter?

Unngå bykjøring er kanskje mitt beste svar. Fjerne den i sin helhet er kanskje nest beste svar. Ellers går det jo an å ta den ut å rense den selv. Ellers er ikke ny EGR-ventil verdens dyreste investering dersom du kjøper fra Eurodel eller noe.
I vår heim går det mest i turer på rundt 15-20 minutter om gangen, og av og til langturer på 2-3 timer. De hjelper, men i bunn og grunn er bykjøring ikke dieselmotorens beste venn.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...