Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vi lager én FINN for alle skjermer, mens den gamle versjonen skal fases ut. Test ut nye FINN og gi oss tilbakemelding!

 

 

Den nye versjonen er vel mobilversjon på alle plattformer, om jeg forstod det riktig. 

Nederst på forsiden er det en link med "til gamle finn," dersom du vil bytte plattform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkerte E34en på utsiden av jobb i dag morges, så kom vaktmesteren bort "Er ikke mange igjen av de bilene der". Dessverre sa jeg og sa at derfor er det litt morsomt å holde denne i gang å bruke den, fikk beskjed om at jeg måtte ta godt vare på den. Var en gammel drømmebil for mange det der mente han på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan erik. Jeg målte x5en med 3liter bensin til bergen i forrige uke. Med 19toms, skiboks (drar opp forbruket 0,1-0,2) ble fasiten med bensinmengde delt på tripteller 1,4 inkludert noen timers tomgangkjøring. Ineffektiv automat, 2,2tonn bil, pemanent firhjulstrekk samt tunge hjul er ingen forbruksvennlig kombo. Med tilhenger blir det selvsagt enda verre da bilen egentlig burde hatt mer moment under 3000omdr bare for sin egen del.

En 3gen pajero 3,2did skal klare seg med 0,8-0,9 uten last og rwd hvis den slipper å klatre så mye.

Rekordene mine på en dag er bergen-krsand-oslo-moss (110mil) og tur/retur bergen-oslo (98mil). Har vært tur/retur bergen-sandefjord også, men da kjørte en kompis et par timer.

er gen 2 2.5tdi jeg har, billig bil, ga 7500kr (+delebil til 6k med hel girkasse da den hadde bare 4gir den som sto i) så skal lete lenge etter en billigere bil å dra henger med tror jeg hehe :P

 

skulle dog gjerne hatt bmw istedet, men gidder ikke bruke så mye på bruksbil :P og er vet å finne noe med mer enn 2 tonn hengervekt til ok penge

men x5 3.0d hadde vært fint for meg da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "enklere" rock, synes dem swinger litt, så bruker å spille opp med litt Blue Öyster Cult i festligere lag :)

 

I'm Burnin For You

 

Don't Fear (The Reaper)

 

Ellers har jeg fått litt sansen for å glo på litt konserter i stua hjemme på eget anlegg. Et enkelt julegaveønske er derfor David Gilmour - Live in Gdansk og Remember That Night på Bluray/DVD

 

Her spilles Echoes, fremført av bla. David Gilmour og Keyboardisten Richard Wright, som er originale Pink Floyd medlemmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg poster dette i off topic så vel som barnesete tråden, men.

 

Er det noen her som relativt kjapt (har en bil på hånd) kunne målt bredden mellom dørene innvendig bak i en e53? Evt om noen (som deg Fredrik) som er flinke med original spec å finne dette oppgitt?

 

Det jeg i realiteten lurer på er om jeg får bedre plass (LES: bedre total bredde mellom dørene bak, og gjerne større bredde mellom isofix) i en e53 x5 vs E61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkerte E34en på utsiden av jobb i dag morges, så kom vaktmesteren bort "Er ikke mange igjen av de bilene der". Dessverre sa jeg og sa at derfor er det litt morsomt å holde denne i gang å bruke den, fikk beskjed om at jeg måtte ta godt vare på den. Var en gammel drømmebil for mange det der mente han på :)

Spørs om han hadde et svakt øyeblikk og trodde det var en e30! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om han hadde et svakt øyeblikk og trodde det var en e30! :)

For ett utrent øye kan nok en E34 lett forveksles med en E30 ja. Selv om størrelsen burde avsløre at det er en 5-serie, hyggelig å få tilbakemelding uansett :) Litt av gleden ved å ha gammel BMW, mange folk har ett forhold til dem på en eller annen måte. I dette tilfellet en gammel drømmebil ifra årene de var nye og dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF. Fra armlene til armlene bak er det 136cm. Denne avstanden er gjevn fra fra håndtaket og bak, selvom det tilsynelatende ser ut som om håndtaket gjør plassen smalere. Fra armlene til ytterste kant av isofiks er det 13cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Kunne du gjort meg en tjeneste og målt mellom isofixene i midten? Altså avstanden fra de to midterste festene? Fra senter til senter på selve festene. Dette vil da gi tilgjengelig plass mellom, og gi en grei indikasjon på hvor mye bedre plassen er.

 

Til info for andre så måler jeg ca 135cm på både e61 og e39....... Noe bedre på e61 lengre "bak" på døra, men likevel.

 

mere edit:

 

Siden du har e53. Er DSC standard på disse? Ser det ikke i utstyrslita.. Ser heller ikke noe om isofix, men det ser vitterlig ut som den har det på et av bildene, er dette noe som er standard?

Andre ting jeg burde være obs på ved kjøp av rimelig x5?

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dsc på vår. Jeg vil anta det er standard. At det var isofix oppdaget jeg med en tilfeldighet da jeg skulle montere barnesetet for første gang.. Jeg vil tro det også er standard. Jeg mener det var et tilvalg på e39preface og ble standard på e39facelift. Det er ikke merket på noen måte som er mer normalt i dag, men to plastdeksler i bunn av seteryggen.

Jeg målte før jeg var på tur med hunden og skrev det ikke ned. Ble litt usikker nå når jeg skulle huske. 37,5cm om jeg husker rett fra innside til innside av isofixfestene. I tillegg bygger jo baser og stoler litt ekstra, så det er nok ikke plass til en i midten, selv uten stol eller pute om isofixen skal brukes.

Bare vær obs på hvor lite bagasjeplass det er. Emmaljunga vognen vi har (største på markedet?) står i press mot bakruten når den bare er nedslått. Da kan jeg presse inn en halvfull bag på siden og noen bæreposer mellom vogn og baklem. Ellers blir sittestillingen for passasjersetet noe rett i ryggen med babystol. Dobbelvogn tviler jeg på passer.

Ellers har e53 mange småfeil som kan bli dyr i lengden, men fordelen er at den er enkelt satt sammen. Teknisk er den svært lik e38 og e39 noe du sikkert er klar over.

Det mest kjente for m54b30 i e53 er girkassen. Siden bmw mente de ikke trengte oljebytte i tillegg til at de er noe svak, havarerer de etterhvert hvis ikke de flushes. Biler som har gått mye med tyngre tilhenger bør du styre unna. M54 kjenner du sikkert til av potensielle problemer, men jeg nevner likevel vanos, tett oljeånding, oljeforbruk og smålekkasjer/svetting. Radiator har ekspansjonstank i plast på siden. Disse er svak for å sprekke. Vannpumpa kan havarere. Reelt bensinforbruk er nok minst 1,1 men for vår del med en god blanding av turer i lokalområde og langkjøring er nok fasiten 1,4.

Vår har gått 30 000 siden vi kjøpte. I dag 212xxx km. Sålangt har jeg byttet to låsekasser (2000kr stk) et dårhåndtak (1200) begge deler kjente feil og kan ikke smøres eller fikses da de kan åpned. Ruta på førerdøren ville ikke opp igjen i sommer noen dager og lagde en knekkelyd i forsøket. Den lager fremdeles et kneppelyd av og til når vinduet lukkes. Visstnok et kjent problem, hvor ruta ikke går opp til slutt. Alt er overkommelig å fikse med youtube og tolmodighet. Ellers måtte jeg bytte en lenkearm til stabstaget bak, begge øvre bærearmer bak og styreledd i forhindelse med eukontrollen. Bilen bruker mye bremser. Siden det er en gammel automat, står den alltid og jager- noe bremsene selvsagt må holde igjen. Rett før vi kjøpte var alt av skiver og klosser byttet. Jeg har allerede byttet klosser fremme en gang. De var litt skeivslitt, men likevel. Nå merker jeg svak vibrering når jeg bremser, men har ikke fått sjekket hva grunnen er. Kalippere henger seg opp, noe som skaper en enorm vibrering og ødelegger selvsagt bremsene hvis ikke problemet rettes med en gang. På vår ble kalipperne byttet før vi kjøpte, men det burde være mulig å overhale disse.

Ellers er ville jeg vært oppmerksom på rust. Innsiden og nedsiden av dørene ruster i falsen. På baklemmen kan du løfte et plastikkdeksel over henslene for å se etter rust på baklemmen. Siden det er en suv (eller sav som bmw mener det er) er det sannsynlig at har vært brukt på grusveier med tilsvarende sandblåsing nederst på dørene og eventuell rustdannelse om lakken har sluppet.

Test også alle elektriske funksjoner. Ikke glem webastoen om bilen din har dette. De elektriske setene i bilen vår har fått byttet hvertfall en elmotor, og det har jeg inntrykk av at er vanlig.

dekk til denne bilen er heller ikke billig da de må tåle ekstra tyngde i tillegg til at de ofte er store.

Kompressoren til luftbelgene og/eller luftbelgene kan være et problem.

Ellers er bilen litt i overkant stiv med sportsunderstell etter min smak, men det er en fantastisk bil og av alle de jeg har prøvd er det den beste på langkjøring under norske forhold i denne prisklassen. Jeg ville imidlertid sett litt på mb ml270cdi facelift om budsjettet ditt tillater det. Den er nok litt mykere i fjæringen og litt lettere for deg å få litt mer krefter i. Det står vel en om606 i disse om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...