Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det å føre en ekspansiv finanspolitikk i dårlige tider har dessverre gått av moten på sjefsgangene og i regjeringskorridorene. Nå er det ansettelsstopp og ulike sparereformer (les: sparking av medarbeidere bortsett fra sentrale ledelsesfunksjoner) som gjelder. Ansvaret sendes videre til myndighetene som dessverre fører den samme nyliberalistiske økonomiske politikken. Resultatet er massearbeidsledighet, ødelagte karrierer og i værste fall liv. Som belønning får ledelsen og politikerne stadig større økonomiske gratialer og tilbud om stillinger i internasjonale firmaer og organisasjoner.

 

Management på amerikansk... iallefall jmf. tradisjonell lære. President Obama har imidlertid med hell ført en ekspansiv politikk så langt det lar seg gjøre i USA og dette er jo et tankekors. Angela Merkel dikterte en kontraktiv finanspolitikk for Tyskland/EU og førte spesielt Sydeuropa ut i fattigdom og armod. Tyskland ble rikt og de sydeuropeiske funksjonærene kunne jo bare pakke snippen å reise nordover.

 

Billig arbeidskraft er alltid attraktivt for noen. Det ser vi ikke minst med den regulære folkevandringen til Tyskland fra Midtøsten, men nå innføres det ansettelsestopp og ulike sparereformer i en rekke tyske firmaer og byer (bl.a Volkswagens hjemby Wolfsburg) pga. VW skandalen og folk lurer på hvem som skal betale regningen.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvor jobber dere Dal-z og awt?

Jobber på ankerhåndteringsfartøy i Nordsjøen med stor "F" på siden. :) Er litt spent på hvordan det blir fremover, føler meg sikker på at det blir flere båter i opplag og dertil mer kamp om jobbene, så jobber så mye jeg kan for tiden, selv om det blir mye tid borte. Er heldigvis ung, barneløs og singel, så er veldig fleksibel sånn sett. 

Jobber du offshore du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er spent på er utviklingen av boligmarkedet på vestlandet og spesielt stavanger i tiden fremover. Før arbeidsmarkedet ble vanskelig var stavanger noe av det dyreste i norge som en konsekvens av mange med relativt høy inntekt i området. De jeg kjenner med "kun" fagbrev og jobber offshore tjener 600 i året. I andre bransjer skal man ha en ganske høy mellomlederstilling, alternativt lengre erfaring for en sånn inntekt- ikke være 20år. Når man er vant til å ha 30+ utbetalt i måneden, og halvparten i utgifter til huslån er overgangen stor når dagpengene ikke gir mer enn knappe 20 utbetalt ved maks sats. Når i tillegg prisene for å leie i stavanger er halvert tror jeg det er mange som er engstelig for om de kan beholde huset og eventuell gjeld når huset er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har definitivt stagnert endel. Vi var veldig interesserte i et hus i nærheten i vår/sommer (som det "heldigvis" ikke ble noe av med tanke på min situasjon nå), nå er huset tatt av finn.no og fortsatt usolgt. Selv om dette var et relativt kostbart hus med tanke på beliggenhet er det ingen tvil om at nedgangen innen oljesektoren har spilt en rolle her.

Selgerene begynte å bygge nytt hus med engang det kom for salg, men byggingen har stoppet helt opp, og slik vil det nok forbli en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på ankerhåndteringsfartøy i Nordsjøen med stor "F" på siden. :) Er litt spent på hvordan det blir fremover, føler meg sikker på at det blir flere båter i opplag og dertil mer kamp om jobbene, så jobber så mye jeg kan for tiden, selv om det blir mye tid borte. Er heldigvis ung, barneløs og singel, så er veldig fleksibel sånn sett. 

Jobber du offshore du også?

 

Jobber hos Wärtsilä som har litt utstyr på båter rundtom, men lite på Farstad sine tror jeg. Vi merker nedgangen hos oss også med nedbemmaninger, men mest på kontoret. Jeg er ute og farter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det vil bli flere borgerkriger i Europa etter hvert. Når man blander en så hatsk og krigersk ideologi med den strake motsetningen - utdannede, opplyste og produktive europeere med god moral vil det bli trøbbel.   Det som kjennetegner islam er at de lager krig uansett hvor de er, og de tar den med seg dit de drar. De driver allerede med mini-borgerkriger i Stockholm og Malmø, snart er det våres tur. Jeg håper Putin og Russland redder oss når vi står i stormen.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at vesten later til å "hate sitt eget opphav" om dagen. Folk ser ikke ut til å skjønne at vesten ser ut som den gjør nettopp på grunn av opphavet vårt. Som et eksempel undres jeg til stadighet over at folk provoserer og engasjerer seg mer over at de fikk Jehovas vitne på døra for 3 år siden (de går riktgnok når man sier at man ikke er interessert) enn at Daesh selger mindreårige som sexslaver, dreper mennesker kun på grunnlag av religion osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reiser fra land full av krig og elendighet å krever at de landene de kommer til tilpasser seg og blir mer likt det de flyktet fra. Hvor er logikken?

 

Ekstremt mange ser ut til å ville ha Sharia lover og islamsk styre, til tross for at det virker å ofte være de som er roten til veldig mye av forferdeligheten i de landene.

 

Det som virker litt snålt, at utrolig mange av de så er først ute med å kalle noen rasist uten "gyldig" grunn, og forsvare det ene og det andre er Norske jenter i sånn typ 15-21 alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bry deg om hva naive jenter mener om innvandringspolitikk. De fleste lever i en narsissistisk og materialistisk boble der de er mer opptatt av å være "snille og hjelpsomme" (egentlig ren egoisme) istedenfor å se på sin egen fremtid. Etnisk norske jenter opplever mobbing fra muslimer pga klesstil, matvaner, hud/hårfarge og at de rett og slett er norske hunkjønn. Med tiden utviklinger det seg til overgrep og voldtekter, som er en god og lang tradisjon i Islam. Kvinner flest vet ikke hva de vil ha eller hva som er best for dem.... 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før har flyktingene fra Syria og midtøsten generelt kommet til Tyskland før de religiøse problemene blomstrer opp igjen. Nissen følger uten tvil med på lasset... [-X

 

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8069308/Tysk+politi%3A+Lad+ikke+kristne+og+muslimske+asylans%C3%B8gere+bo+sammen+/

 

Jyllandsposten er i likhet med Bergens Tidende i Norge en regional storavis her i Danmark (Århusregionen... som er Danmarks nest største byområde med ca. 1,5 millioner innbyggere).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...