Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Selv har jeg kjøpt og betalt tre telefoner i mitt liv(resten arvet jeg da jeg var en god del yngre). Har ikke hatt et feilslag på noen av dem. Jeg kjøpte en brukt iPhone 5 for to år siden var det vel, kjøpte den fordi jeg var litt lei Android sitt brukergrensesnitt og App-støtte. I mellomtiden har mine næreste venner hatt både 3 og 4 iPhoner fordi de klarer å ødelegge dem :P

 

Jeg kommer nok til å beholde iPhone 5 så lenge den støttes av nye oppdateringer som stadig vekk renner inn :) 5 og 5s er robuste, en helt perfekt størrelse og profilen gjør den merkverdig stiv og fin i konstruksjonen :)

 

Jeg har dog min telefon nummer to enda, en Ericsson GH688 med kalkulator, mulighet for lagring av 20 SMSer og MODEM! En kan også vippe på en infrarød modul på undersiden så den kan kommunisere med datidens "iPad" en Psion med hele 8MB lagring, stylus, svart-hvitt skjerm og grønn bakgrunnsbelysning. Slukte strøm gjorde den også(Psion altså, Ericssonen klarte vel 1,5 uke med det store batteriet)  :P Min første var en Ascom NMT-900(Nordisk mobiltelefonsystem)

 

Ericsson GH688

 

ericsson_gh688_1000_1.jpg

 

 

Psion Serie 5

 

PRODPIC-5300.jpg

 

Når man tenker litt på det, så har utviklingen gått i en rasende fart.. Var ikke lenge siden jeg satt på gutterommet med en helt ny Compaq Presario med den første Pentium prosessoren på 133MHz og 32MB RAM :P Lagringen var helt rå, hele 1GB. Dette var vel i 1993/94 en gang, og da hadde vi brebåndslinje hjem på 13Mbit/s på kabel-TV nett som et prøveprosjekt(Televerket leverte vel den gang 26K eller 56K linje). Floppydisker var fremdeles det hotte når det gjaldt enkel lagring med 1,44 MB datalagrings kapasitet. Det ble laget spesielle disketter for Windows 95, disse var formatert noe større og hele OS'et ble levert på 14 disketter.

 

For nostalgien sin skyld, så laget jeg en virtuell maskin på Macen for noen måneder siden og la inn Win95, måtte inn med alle 14 diskettene og det er ganske rart hvordan ting var før når man begynner å rote rundt i det OSet :P

 

Går man enda lenger tilbake, så har jeg en Compaq laptop, tjukk som et et-binds leksikon med blå/hvit skjerm og Windows 3.11, den funker faktisk enda :P Før dette så var det vel DOS som gjaldt fullt og helt og lagring på magnetbånd :P

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kjøpt telefon i utlandet for å evt spare noen kroner. Hvorfor bytte ut den fantastiske 5 års reklamasjonsretten med en 1 års begrenset garanti(som Apple gir)? :) spesielt om du har planer om å ha telefonen en stund.

I tillegg har faktisk veldig få telefoner world wide garanti. I Apples tilfelle må telefonen leveres på service i det landet den er kjøpt i. På Samsung er det egne "Nordic"-modeller. Har skapt nye hodebry der jeg jobbet før når vi prøvde oss på gråimport for å spare noen kroner. Backfire'a noe jævlig når kundene skulle ha service på telefonene. :)

 

Jeg er ikke uenig, men siden 2008 har vi (jeg og fruen) hatt fem iPhoner, to iPoder, fire MacBooker, en iMac, en Mac Mini, tre iPader, en Airport Extreme samt en Apple TV. (Det høres sikkert ut som om jeg er superfanboy, men jeg er faktisk ikke det. :)) Jeg har enda tilgode å ha problemer med noe av dette, så da tar jeg rett og slett sjansen. :)

 

Jeg har heller aldri klart å ødelegge en mobil siden jeg fikk min første i 1999.

 

Vi ble riktignok berørt av dårlig batteri på begge våre iPhone 5 (som var kjøpt i Norge), men jeg syntes prosessen med å få byttet batteri var såpass tungvindt at jeg endte opp med å betale for bytte på et lokalt mobilverksted heller.

 

To av iPadene, Mac Minien og Airport Extremen er forøvrig kjøpt i utlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge å betale for å få utbedret en alvorlig feil fordi prosessen er for tungvint er vel absolutt å ha problemer med et produkt?

 

Tror ikke jeg skal snakke høyt om hvor mange av mine mobiler som har blitt ødelagt, men har ofte ikke vært min feil... Fikk faktisk nettopp helt ny Sony mobil, uten diskusjon, da den plutselig sluttet å være vanntett. Synes de ryddet opp på en ordentlig og grei måte. Eneste jeg savner er å kunne levere de på et lokalt verksted for slikt, slik som Samsung har i Bergen.

 

Min far sin første GSM-mobil var en GH388, og det var en revolusjon når det kom til størrelse og funksjoner i forhold til tidligere NMT-telefoner. Den hadde han i mange år, uten at den egentlig fremstod som særlig gammeldags. Min første telefon var en annen Ericsson med ganske likt utseende som 688. Gode minner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarheten på mobiler nå kan ikke sammenlignes med gamle..

 

Nokia 5110, f.eks, var "umulig" å ta knekken på.. :P Ellers så var min første telefon en Ericsson GA628, knakande god telefon. Philips Diga var en gjenganger i min vennekrets.

 

Har hatt en del Nokia telefoner opp igjennom, som 1611 (den med SMS funksjon ;) ), 8110 (Matrix-telefonen var det vel).. Ikke minst var det stort når 3210 kom. Første telefon uten antenne..

 

Ellers har jeg hatt en HTC smartmobil, Desire, som jeg var meget fornøyd med, men har gått over til LG mobil. Har hatt 2 Optimus 2x, Optimus 4x HD og nå G2. Vurderer G4.

 

Kunne også tenkt meg å prøvd Meizu MX4 Ubuntu Edition.. Tja.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig, men siden 2008 har vi (jeg og fruen) hatt fem iPhoner, to iPoder, fire MacBooker, en iMac, en Mac Mini, tre iPader, en Airport Extreme samt en Apple TV. (Det høres sikkert ut som om jeg er superfanboy, men jeg er faktisk ikke det. :)) Jeg har enda tilgode å ha problemer med noe av dette, så da tar jeg rett og slett sjansen. :)

Jeg har heller aldri klart å ødelegge en mobil siden jeg fikk min første i 1999.

Vi ble riktignok berørt av dårlig batteri på begge våre iPhone 5 (som var kjøpt i Norge), men jeg syntes prosessen med å få byttet batteri var såpass tungvindt at jeg endte opp med å betale for bytte på et lokalt mobilverksted heller.

To av iPadene, Mac Minien og Airport Extremen er forøvrig kjøpt i utlandet. :)

Har jobbet i mobilbransjen i godt over 5 år (siden iPhone 3Gs gjorde sitt inntog i Norge) og i motsetning til hva mange sier så har iPhone EKSTREMT lite produksjonsfeil pr solgte enhet! Ja det blir en del, men så selges det så latterlig mange av dem. Andre merker er mye mer utsatt. Jeg hentet for et år tilbake statistikk fra verkstedet vårt (som nesten alle mobilforhandlere i Norge bruker) og lærte følgende:

- iPhone har lite feil pr solgte enhet sammenlignet med de åpenbare konkurrentene

- folk knuser ikke iPhone-skjermer oftere enn de knuser andre telefoner (denne påstanden hører jeg ofte)

- Nei, iPhone blir ikke levert med fuktskade fra fabrikk (:P) og er ikke utsatt for det oftere enn andre modeller som ikke er vanntette.

I tillegg er jeg storfan av serviceordningen til Apple. Når man får feil med feks høyttaler så får man fabrikkny telefon fra verkstedet (nei det er ikke en refurbished unit), som gjør sjansen for andre feil som følge av slurvete tekniker nærmest ikke-eksisterende.

Unntaket det siste året er ting som batteri og kamera som de faktisk bytter. Men ellers får man ny enhet.

Nå høres jeg også ut som en fanboy. Men jeg ser på det fra en selgers perspektiv. Den er lettsolgt, lite feil og lett å bruke. En selgers drøm. I tillegg er kvaliteten på appene til iPhone overlegen.

Klart det finnes mange andre gode alternativer på markedet. Jeg liker at Samsung har byttet plasten med aluminium og glass :) løfter inntrykket veldig.

I tillegg digger jeg Nexus-modellene med stock Android som for øvrig er svært pent. Skjønner ikke at Sony/Samsung skal tulle med det.

Og litt tilbake til garantispørsmålet: ja det er lite feil på Apple produkter generelt, men sykt kjipt å bare spare noen kroner OM du får det. Nå har Mac worldwide warranty så det går bra første året.

Personlig har jeg pdd ikke måttet levere inn noen av mine telefoner på service. Men med jobben min har jeg ikke telefonene veldig lenge. Men de siste par årene har det gått i iPhone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk knuser skjermen på iPhone oftere enn andre telefoner vet jeg ikke..

 

Men en kan ikke nekte for at de knuser lett. På min jobb er det mange med iPhone. Og det er ikke langt unna sannheten at omtrent halvparten av de har knust skjerm. At dette ikke kommer i en statistikk kan vel ha med å gjøre at de funker fordi om. De leverer ikke inn en telefon med knust skjerm så lenge den funker og det går å lese hva som står på skjermen. 

 

Veldig mange jeg kjenner reparerer telefonene selv også. mytrendyphone og ebay er to plasser du får tak i det du trenger til en rimelig pris. Dette gjelder også andre telefoner selvfølgelig. 

 

Poenget var, statistikk sier ikke alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge å betale for å få utbedret en alvorlig feil fordi prosessen er for tungvint er vel absolutt å ha problemer med et produkt?

Jo, forsåvidt, men nå var dette også en frivillig aksjon, og telefonen fungerte fortsatt helt fint. Jeg kom tilfeldigvis over et verksted som kunne gjøre dette på fem minutter her jeg bor til en helt grei pris, så da var det enklere enn å sende den noe sted, eller kjøre til der jeg kjøpte den (slik at de evt. kunne sendt den videre). Kall det gjerne latskap. :)

Og litt tilbake til garantispørsmålet: ja det er lite feil på Apple produkter generelt, men sykt kjipt å bare spare noen kroner OM du får det. Nå har Mac worldwide warranty så det går bra første året.

Jeg liker stort sett å handle i Norge, men nå var en kamerat av meg i Paris på ferie, og når han likevel skulle handle selv så hev jeg meg på. Her hjemme er det normalt relativt lang ventetid på nye iPhoner, og da er det jo litt ekstra morsomt å få den før den i det hele tatt kommer til salgs her hjemme. :)

Når det er sagt så hadde jeg nok aldri kjøpt den her hjemme til det den koster nå, det er rett og slett for dyrt. Jeg synes også 1500,- er betydelig mer enn "noen kroner". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig at jeg hadde vært tilsvarende lat om det gjalt min mobil. Venter for tiden på å få tilbake min Pinell Go, som er en mye brukt reisevenn, fra batteribytte, og det er kjedelig nok.

 

Er det så mye å spare på iPhone i utlandet? Generelt sett er elektronikk så billig i Norge at det ofte ikke lønner seg å handle i utlandet. Spesielt ikke når man tar med norsk reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt iphone og skal aldri ha det. Men har hatt 5 androidtelefoner, og kan konkludere med: enten er jeg en bavian, eller er de like lette å ødelegge som iphoner. Første drukna, andre mista jeg i bakken fra en viss høyde, tredje funker enda (samsung s3), men sluuuker batteri, den 4. hadde jeg to ganger på rep første tida, i løpet av et halvt år eller noe. Så tenkte jeg å prøve Sony,hadde z3 compact i en halv uke før den også slutta å virke (andre telefonen min med feil ved lading).

Samsung er lettere å bruke enn Sony synes jeg, sikkert fordi jeg kan S4'en inn og ut. Har satt alt av apper og systemoppdateringer til å ikke starte før jeg gjør det

Synes det er mye bloatware på Samsung (noe mindre på sony), har prøvd å roote den ene Samsungen,men fikk der av en eller annen grunn ikke til. Vet ikke hvordan dette er på epleprodukter, men regner med der er noe av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig at jeg hadde vært tilsvarende lat om det gjalt min mobil. Venter for tiden på å få tilbake min Pinell Go, som er en mye brukt reisevenn, fra batteribytte, og det er kjedelig nok.

 

Er det så mye å spare på iPhone i utlandet? Generelt sett er elektronikk så billig i Norge at det ofte ikke lønner seg å handle i utlandet. Spesielt ikke når man tar med norsk reklamasjonsrett.

 

Foreldrene mine har også en slik som må sendes inn, og selv om produsentene tilrettelegger så godt de kan så er det litt styr. Akkurat i det tilfellet tror jeg likevel det er greit å gjøre det. :)

 

Mnja, prisen er i utgangspunket noen hundrelapper lavere, noe som i mine øyne ikke er nok når det kommer til reklamasjonsretten. I dette tilfellet har kameraten min fått den franske momsen tilbakebetalt, og så lenge man slipper å fortolle den ved innreise til Norge (man skal være ganske uheldig om man må det) så blir det en god sum i forskjell, og da mener jeg det blir verdt det.

 

Synes det er mye bloatware på Samsung (noe mindre på sony), har prøvd å roote den ene Samsungen,men fikk der av en eller annen grunn ikke til. Vet ikke hvordan dette er på epleprodukter, men regner med der er noe av det samme.

 

Jeg forstod absolutt ingenting av det du skrev (joda, jeg gjorde det, men det er ikke en aktuell problemstilling), så nei, det er ikke noe av det samme på epleprodukter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange jeg kjenner reparerer telefonene selv også. mytrendyphone og ebay er to plasser du får tak i det du trenger til en rimelig pris. Dette gjelder også andre telefoner selvfølgelig.

Poenget var, statistikk sier ikke alt ;)

Som du sier gjør nok eiere av alle modeller reparasjoner selv / får uautoriserte til å reparere telefonen. Tror den biten går opp i opp over tid.

Men du har helt rett. Jeg fanger kun opp de som faktisk kommer innom og sender telefonen inn.

At iPhone knuser lett? Kanskje. Det er noe med en aluminiumsramme som presses inn på et glass som står i spenn. Kan bare gå en vei. Men det gjelder like mye for andre alu-konstruksjoner. HTC MX, Samsung S6, Edge osv. Sammenlignet med disse tror jeg ikke den knuses lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min iPhone nr 3 og kjøpte macbook pro 13,3" i vår samt at jeg har Airport Extreme. Angående Airport, så har jeg før både hatt D-Link og ASUS routere. ASUSen betalte jeg ca. 2000,- for, men den datt mye ut akkurat slik som D-Link. Fikk inn Airporten for snart 1,5 år siden, ikke et eneste problem, stabil og enkel. Samt med Airport-appen på tlf er det superenkelt å gjøre endringer!

Jeg har hatt HTC og Samsung S3 også, sistnevnte tok kveld etter en måned, HTCn var tung å bruke, men tålte mye, fornøyd med den igrunn. Den varte i nesten to år før vi en bedugget natt fant ut at å kjøre handlevogn nedover bakklandet i Trondheim var morsomt. Traff fortauskant og stupte frem og landet på telefonen... Da skiftet jeg til iPhone 5, nå har jeg 6, den skal få vare i noen år til :)

Med andre ord holder jeg meg til Apple, men selvfølgelig er de bra sær på godt og vondt.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisitat fikk jeg ikke til på telefon(sorrreyyy)

Synes det er mye bloatware på Samsung (noe mindre på sony), har prøvd å roote den ene Samsungen,men fikk der av en eller annen grunn ikke til. Vet ikke hvordan dette er på epleprodukter, men regner med der er noe av det samme.

"Ingen" bloatware på iPhone. Klart det er noen apper som jeg bruker svært lite og kunne tenkt meg å slette. Feks iBooks, kompass og Musikk (bruker kun Spotify) men det er ikke krise.

Rooting (eller jailbreak som det heter på iOS) er en smal sak på iPhone. Men det har ikke vært nødvendig for meg. Har gjort det et par ganger men fjerner det som regel etter en stund.

Fun fact: Samsung Galaxy S5 ble levert med 85 ferdiginstallerte apper i sør korea. Der har du bloatware :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

 

Tidligere var det nok til at simkortet brukte samme nettet også, men usikkert på hvordan det er nå.

 

...men er du sikker på at telefonen faktisk er operatørlåst? Nesten ingen telefoner er det lengre, selv om man kjøper med abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...