Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Når man allerede har brukt 40000 på et anlegg, er ikke 1500 mer enn 3,7%. Bruker du 100kr på strømkabel til et anlegg som koster 1500kr utgjør strømkabelen 15%..

Dessuten gir kabelen mer lydkvalitet for pengene enn en tilsvarende dyrere dac, forsterker, kilde eller høyttalere.

syns du et anlegg til 1500 er megabra er det fint for deg- men hi-fi interesse har du ikke. På lik linje med de som ikke forstår gleden bakhjulstrekk gir, neppe faller i kategorien bilinteressert.

Jeg og de fleste andre som hører forskjell er enig i at en ordentlig kabel er verdt prisen. Spør på av-forum hva de synes og be om en ordentlig demonstrasjon av et 100000++kroners anlegg på hifiklubben

 

 

Kjøper man et anlegg til 1500 kroner, så er gjerne strømkabelen inkludert. Da er det ingen grunn til å kjøpe en strømkabel separat for 100 kroner. 

 

At noen påstår at de hører forskjell er egentlig ikke så veldig interessant. Inntil dette er bevist med en blindtest av forskjellige strømkabler, blir dette bare overtro og placebo.

 

Noe som kan være verdt å tenke over er hvor langt strømmen din har gått før den kommer ut av veggen din. Å bruke flere tusen kroner på den siste meteren blir da noe merkelig. Disse pengene kan heller brukes på musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke sammenligne kjøring i m3 og dyre hifi-kabler. Hvems som helst vil merke forskjell om de sitter i en m3 eller en 316 med en gang gassen er i bånn. Når det gjelder hifi-kabler så er det som regel bare de "audiofile" som påstår å merke forskjell, helt til en blindtest står for tur.

Jeg har det de fleste vil si alt for dyrt oppsett med hodetelefoner, men jeg velger ikke å påstå å høre ikke målbare forskjeller på kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste helga ombord før det er hjem på fri på onsdag :) Turen nå går fra Austevoll og nedover til Lindesnes for å hente ei last oppdrettslaks! :)

Begynner på sjette helga om bord her nå. Gode to uker til juleferie! Hvor jobber du, brønnbåt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det ikke går an å høre forskjell på kabler er å ta litt hardt i. Men etter hvert som kablene blir dyrere og dyrere blir forskjellene mindre og mindre, og til slutt så små at det ikke er mulig å høre forskjell lenger.

Så er spørsmålet hvor grensen går for hva som er hørbart. Og der er min erfaring at en som er interessert i lyd og bruker mye tid på å lytte bevisst vil oppdage mindre forskjeller enn en som ikke er interessert i det hele tatt.

Selv var jeg veldig hifiinteressert da jeg var student og hørte forskjell på to aktuelle signalkabler i blindtest. Men dette var bare kabler til noen få hundrelapper. Jeg prøvde også å høre forskjell på kabler i titusenkronersklassen uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at høyttalere av kjent merke er bedre enn no-name i alle fall :) Her i huset har jeg noen tykke røde Dali kabler til høyttalere og da vet jeg i alle fall at det ikke er kablene det står på vis det skulle høres feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt følger det med kabel til 1500kroners anlegget, men poenget mitt var å forklare at strømkabelen koster under 4% av totalsummen av anlegget selvom den koster 1500. Hvis jeg har den formeningen om at den øker lydkvaliteten mer enn 4%, er det en "fornuftig" investering. Selvsagt ingenting jeg legger merke til i det daglige, men jeg merket forskjell da jeg byttet. Og jeg byttet frem og tilbake før jeg konkluderte meg at jeg hørte forskjell. og nå vet jeg nettopp dette. Sammenligningen med m3 var for å sette eksempelet i et perspektiv de fleste her inne har et forhold til. Om du holder gjevn fart, merker du fremdeles på en 318 og m3..

Jeg er hvertfall tilfreds med både anlegget og kabler, så får andre være fornøyd med det de har, om det er biltemakabel eller egen trafo (for det finnes de som har egen trafo for å ha kontroll på strømmen)

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på sjette helga om bord her nå. Gode to uker til juleferie! Hvor jobber du, brønnbåt?

Såpass ja! Er du ombord 8 uker da? Må da bli drygt i lengden! Jeg er på brønnbåt ja. Jobber på en båt som heter Seigrunn. Vært fullt kjør denne turen. Avlusing å frakt av slaktefisk. Men ukene går fort i det minste. Ser frem til 3 uker fri nå!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvertfall tilfreds med både anlegget og kabler, så får andre være fornøyd med det de har, om det er biltemakabel eller egen trafo (for det finnes de som har egen trafo for å ha kontroll på strømmen)

Jaja, en dag så kjøper vel jeg en strømkabel til noen tusenlapper å prøver, har faktisk solgt de dyre kablene jeg en gang kjøpte.. Jeg hørte praktisk talt ingen forskjell.

Det er jo kjekt å ha en fancy strømkabel om man hører forskjell, men jeg har fremdeles ikke opplevd dette, og heller ikke kunnet måle det.

Egen trafo sier du? Hva skulle det være godt for? 1:1 trafo eller hva er dette? Om det er en 1:1 trafo inne i bildet så er det for å galvanisk skille jord fra hverandre og har i og for seg lite å gjøre med å holde kontroll på strømmen.. Hvordan holder man kontroll på strømmen egentlig? ;) Jeg gjør det enkelt, kjører uten jord(jord og lyd er noe tull) og kabler med stort nok tverrsnitt.

Der har vi jo karene mine jo! :)

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafo bruker en ikke for å skille jord fra jord.

Jord er det viktigste du har til å lede støy vekk fra der du ikke vil ha det. Får du støy ved å bruke jord tilkobling har du enten feil i stereoen din eller feil i det elektriske anlegget.

Grunnen til å bruke trafo er at du da eventulet kan skille deg galvanisk fra strømnettet og på den måten redusere en del støy, som feks støy fra alle strømforsyninger. Overharmoniske strømmer (thd) aka harmonic distortion

Eventuelt koblingsstøy fra nettet i form av over underspenninger blir også redusert men ikke borte.

Jeg syntes dette er ganske morsomt egentlig.

Det blir litt som å si at en hører forskjell fra hvilken stikk i huset en bruker avhengig av hvem som er nærmest sikringsskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke navnet i farten og gidder ikke å dra frem tvbenken for å sjekke.

Det er kabel mellom reciever og stikkontakt vi snakker om ja. Høyttalerkabler faller selvsagt innunder det samme. Streamer du fra spotify skal det godt gjøres å høre spesiell forskjell, men med høyoppløste filer blir det straks noe annet.

Uansett en evig diskusjon hvor vi ikke blir enig, men jeg syns det virker rart at dere har så sterke meninger om dette, ettersom de fleste av dere tilsynelatende ikke har prøvd med/uten skikkelig strømkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja! Er du ombord 8 uker da? Må da bli drygt i lengden! Jeg er på brønnbåt ja. Jobber på en båt som heter Seigrunn. Vært fullt kjør denne turen. Avlusing å frakt av slaktefisk. Men ukene går fort i det minste. Ser frem til 3 uker fri nå!

Jepps, er ikke noe problem så lenge en er innstilt på det! Lærer å nyte fritida og lever ganske fint når en først har fri da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som sier dere hører forskjell på åssen type strømkabel som går fra stikk til forsterker,

billig løsning for å utelukke hele problemet, permanent kople forsterker til strømnettet, da har man "ingen" kabel å høre forskjell på.

hvis de 2 siste meterne virkelig har så mye å si da når strømmen har gått x antall mil fra kraftverket til kontakt di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...