Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har alltid vært fasinert over de som brukes ekstreme summer på kabler i anlegg. Det kabler gjør er jo egentlig å koble sammen to komponenter, og som oftest brukes det nok ikke kabel til si 1000,- pr meter hverken i veggen eller inn til huset. Høyttaler kabler blir litt det samme, det kablene gjør er jo å overføre strøm (med unntak av f.eks optiske kabler da men) og det som skal kunne påvirke det er motstand og forstyrrelser til kabelen. Er samtidig svært få komponenter som bruker såpass dyre kabler internt som mange bruker mellom de. Selvfølgelig kan man si at pga lengden på kabelen osv så vil det påvirke det mer, men jeg tror det spiller mye større rolle hvor lange kabler man trekker samt hvordan de legges og akustikken i rommet. Hvis man mener at det er støy fra strømnettet må beste løsning på dette være en online UPS f.eks som kobler anlegget fra strømnettet og som leverer en 100% ren sinuskurve ut på andre siden, dette vil samtidig beskytte mot napp i strømnettet osv og sikrer komponentene. Noe dyrere enn bare en dyr strømkabel, men vil sikre at det er helt fritt for støy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere snakket varmt om SVS sine subwoofere. Jeg kjøpte en brukt SVS PB13 Ultra denne uken.   :)

Lik som denne, men annen forsterker.

Subben veier ca 70kg og er på størrelse med et greit kaffebord. Har bare fått inn i overkant av 2 timer med kalibrering sålangt. Såvidt begynt med lytting. Ingen tvil om at dette er en kraftsak som går dypt.  :)

Siden jeg fortsatt har en SVS PC12 NSD på lån og min Energy 12" sub så skal jeg med tiden prøve å integrere alle sammen ved hjelp av MiniDSP, UMIK-1 og REW.

Rommet alt dette skal testets i er under 14m2. Overkill? Absolutt!  :headbang: Gøy? Absolutt! :)

 

Må si at en god (/kalibrert) målemikrofon kombinert med REW er genialt! Ihvertfall for min del.

 

Jeg har fortsatt en kompis sin Emotiva XPA-2 forsterker på lån, men koblet den av og satte den bort til den blir hentet. Den hadde ikke noe mer å tilføye til høytalerene mine enn det recieveren min klarer, så da slipper jeg å tenke på at mer effekt hadde gjort noe for de.

Greit å få testet hva som i praksis gjør utslag og hva som ikke gjør det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan ha sin egen fasit, ingenting er bedre enn det, men til tross for å ha et stereoanlegg til en nypris på 69 000kr(par med høyttalere, effektforsterkere, preamp), så kan jeg ikke si at det frister å betale 50kr metern for kabel en gang.. Jeg er svært kritisk til hva Hifi-pushere sier, og Hifi-entusiaster uten stor peiling på fysikken i dette er svært ukritiske og kjøper det fordi det blir anbefalt. Leser dette på Hifisentralen hver dag, det synsing om skjerming, fletting, god avstand mellom ledere, væskefylte signalkabler, gummiskiver lagt rundt alle signalkablene bakpå forsterker slik at de ikke ligger mot hverandre uten "demping" osv.

 

Folk biter på og kjøper kabler til 25000kr meteren på det verste.. Man kan spørre seg om det virkelig er verdt det..

Jeg kunne sikkert begynne å produsere høyttalerkabel til en drøy meterpris jeg.. Bare pakke biltema 4mm2 inn i en flott svart strekkstrømpe avsluttet i hver ende i en gummiert Y, krympestrømper og lodde på bananer eller spader med fancy logo på krympestrømpene. Og mens alle der inne sitter og synser om dyre kabler og greier, så klarer jeg meg greit med det jeg har. Vi er på det nivået at det er uenighet om, om termineringene skal skrutermineres eller loddes, og det stadig meninger om hva som er best av det også.

 

Av en eller annen grunn så er det få som tør å gjøre blindtester.. Mest sannsynlig blir dem gjort, men ikke offentliggjort grunnet et feil resultat.

 

Mitt nyeste innkjøp i mitt partyhøyttaler-arsenal er et par Cerwin Vega 1515.. Når man får dem til 1/3 av markedsprisen, så måtte jeg nesten bare slå til... Henter dem ila. neste uke :) Det skal settes opp i rommet her, sammen med to par DC15 og to par DC12, på med hørselvern, så skal man se hvordan det kjennes på kroppen. Så legges DC15-parene ut for salg.. Har jeg endelig fått tak i 1515 etter så mange års venting på det riktige kjøpet, så har jeg fått det jeg vil ha :)

post-50093-0-71145000-1448664651_thumb.j

 

 

Innimellom så føler jeg at jeg heller bør starte en blogg...  ](*,)

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...BMW Value Service. Kunne det ha vært noe for E34en tro, er en del år siden den har fått Inspeksjon 1 eller 2 nå. Har jo fått vanlig service og vedlikehold men den kunne kanskje trengt en grundig gjennomgang av merkeverksted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...BMW Value Service. Kunne det ha vært noe for E34en tro, er en del år siden den har fått Inspeksjon 1 eller 2 nå. Har jo fått vanlig service og vedlikehold men den kunne kanskje trengt en grundig gjennomgang av merkeverksted ;)

 

De fleste eldre BMWer står jo ikke på listen på bmw.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør kanskje dumt nå, men jeg er (veldig) langt fra en mekaniker.

 

1-serien begynte å gå veldig dårlig i går, sånn plutselig, så jeg prøvde meg litt på feilsøking.

 

Det første jeg gjorde var å sjekke coilene (disse er kjent for å være litt så som så), og merket fort at den ikke gikk på sylinder #1 (ihvertfall #1 for meg), jeg byttet så om på to coiler, for å se om problemet flyttet seg, noe det ikke gjorde. Da gjenstår det (i mitt hode) noe før coilen, tennpluggen, eller noe som har med drivstofftilførselen å gjøre. Sistnevnte tviler jeg litt igrunn på, da den går fint på de andre sylinderene, men jeg har heller ingen kjennskap til hvordan noe slikt fungerer.

 

Likevel, tennpluggpipen min passet dessverre ikke, så jeg fikk ikke sjekket så mye mer der, men er det sannsynlig at en tennplugg går fra ok til helt defekt sånn plutselig?

 

Bilen er kjørt 160K km, og jeg aner ikke om de har blitt byttet.

 

Måtte noen dager på jobb, men fikk kjøpt meg tennpluggpipe som passet i går, og bytte av tennplugger mellom to sylindre gjorde ingen forskjell. Tok så og gjorde det samme med dysene (disse skal egentlig kodes til hver sylinder, men for en kjapp test tviler jeg det er noe problem), og da flyttet problemet seg.

 

Ser ikke for meg det er noe annet å gjøre enn å bare bestille ny med en gang her. Jeg ser det finnes en del av disse på eBay til en brøkdel av prisen, men det er vel kanskje ikke rett sted å spare penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det ikke bare er enklest/best å handle på Koed. Er gratis frakt der denne helgen også. :)

 

Ser at man egentlig må bytte pakning på den ene jeg har tatt ut som skal brukes videre også, så får vel gjøre et forsøk på det. Man må egentlig ha spesielverktøy for å bytte denne pakningen, men satser på det går an å jukse til noe.

 

374202_x800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...