Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

som du sikkert ser så finner du ikke kartet jeg publiserte på google linken, med det nøyaktige søket jeg brukte før jeg fant det. måtte finne igjen det gamle spørsmålet mitt i denne tråden, hvor jeg fikk et skikkelig svar

Endret av Einarsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dsc på vår. Jeg vil anta det er standard. At det var isofix oppdaget jeg med en tilfeldighet da jeg skulle montere barnesetet for første gang.. Jeg vil tro det også er standard. Jeg mener det var et tilvalg på e39preface og ble standard på e39facelift. Det er ikke merket på noen måte som er mer normalt i dag, men to plastdeksler i bunn av seteryggen.

Jeg målte før jeg var på tur med hunden og skrev det ikke ned. Ble litt usikker nå når jeg skulle huske. 37,5cm om jeg husker rett fra innside til innside av isofixfestene. I tillegg bygger jo baser og stoler litt ekstra, så det er nok ikke plass til en i midten, selv uten stol eller pute om isofixen skal brukes.

Bare vær obs på hvor lite bagasjeplass det er. Emmaljunga vognen vi har (største på markedet?) står i press mot bakruten når den bare er nedslått. Da kan jeg presse inn en halvfull bag på siden og noen bæreposer mellom vogn og baklem. Ellers blir sittestillingen for passasjersetet noe rett i ryggen med babystol. Dobbelvogn tviler jeg på passer.

Ellers har e53 mange småfeil som kan bli dyr i lengden, men fordelen er at den er enkelt satt sammen. Teknisk er den svært lik e38 og e39 noe du sikkert er klar over.

Det mest kjente for m54b30 i e53 er girkassen. Siden bmw mente de ikke trengte oljebytte i tillegg til at de er noe svak, havarerer de etterhvert hvis ikke de flushes. Biler som har gått mye med tyngre tilhenger bør du styre unna. M54 kjenner du sikkert til av potensielle problemer, men jeg nevner likevel vanos, tett oljeånding, oljeforbruk og smålekkasjer/svetting. Radiator har ekspansjonstank i plast på siden. Disse er svak for å sprekke. Vannpumpa kan havarere. Reelt bensinforbruk er nok minst 1,1 men for vår del med en god blanding av turer i lokalområde og langkjøring er nok fasiten 1,4.

Vår har gått 30 000 siden vi kjøpte. I dag 212xxx km. Sålangt har jeg byttet to låsekasser (2000kr stk) et dårhåndtak (1200) begge deler kjente feil og kan ikke smøres eller fikses da de kan åpned. Ruta på førerdøren ville ikke opp igjen i sommer noen dager og lagde en knekkelyd i forsøket. Den lager fremdeles et kneppelyd av og til når vinduet lukkes. Visstnok et kjent problem, hvor ruta ikke går opp til slutt. Alt er overkommelig å fikse med youtube og tolmodighet. Ellers måtte jeg bytte en lenkearm til stabstaget bak, begge øvre bærearmer bak og styreledd i forhindelse med eukontrollen. Bilen bruker mye bremser. Siden det er en gammel automat, står den alltid og jager- noe bremsene selvsagt må holde igjen. Rett før vi kjøpte var alt av skiver og klosser byttet. Jeg har allerede byttet klosser fremme en gang. De var litt skeivslitt, men likevel. Nå merker jeg svak vibrering når jeg bremser, men har ikke fått sjekket hva grunnen er. Kalippere henger seg opp, noe som skaper en enorm vibrering og ødelegger selvsagt bremsene hvis ikke problemet rettes med en gang. På vår ble kalipperne byttet før vi kjøpte, men det burde være mulig å overhale disse.

Ellers er ville jeg vært oppmerksom på rust. Innsiden og nedsiden av dørene ruster i falsen. På baklemmen kan du løfte et plastikkdeksel over henslene for å se etter rust på baklemmen. Siden det er en suv (eller sav som bmw mener det er) er det sannsynlig at har vært brukt på grusveier med tilsvarende sandblåsing nederst på dørene og eventuell rustdannelse om lakken har sluppet.

Test også alle elektriske funksjoner. Ikke glem webastoen om bilen din har dette. De elektriske setene i bilen vår har fått byttet hvertfall en elmotor, og det har jeg inntrykk av at er vanlig.

dekk til denne bilen er heller ikke billig da de må tåle ekstra tyngde i tillegg til at de ofte er store.

Kompressoren til luftbelgene og/eller luftbelgene kan være et problem.

Ellers er bilen litt i overkant stiv med sportsunderstell etter min smak, men det er en fantastisk bil og av alle de jeg har prøvd er det den beste på langkjøring under norske forhold i denne prisklassen. Jeg ville imidlertid sett litt på mb ml270cdi facelift om budsjettet ditt tillater det. Den er nok litt mykere i fjæringen og litt lettere for deg å få litt mer krefter i. Det står vel en om606 i disse om jeg ikke tar feil.

 

Takk for svar!

 

Ang plass:

I forhold til mål fra iso og ut til dører lå det an til ca 8cm totalt mer plass mellom setene i x5 i forhold til dine mål oppimot dører, men ikke det du målte mellom isofix. Jeg målte i e61 (i mellomste sete, fra senter til senter av de innerste isofix festene) 42,3cm. Kunne du verifisert tallet du fikk om du har anledning ila dagen?

 

Ellers så har jeg jo skurdd på disse for flere år siden, så er relativt godt kjent med låsekasser, aut kasser, foringer etc. Jeg var dog ikke klar over det du nevnte med å løfte på plasten på luka bak, og generelt hva slags utstyr som er standard/ikke standard og hva man bør se etter, eller andre "brukerrelaterte" erfaringer, som eks DSC og isofix, eller som du nevner med svært lite plass i bagasjerommet, elmotorer til seter.

Bilen jeg ser på er en 3,0d og dette er jo da i mitt hode en perfekt motor :)

 

Det blir å bytte ut (og dermed betale en noe/en del ekstra) min e39 530da M sport 2001. Dette hadde jeg egentlig ikke tentk i det hele tatt, men ser ut som det kan bli tvingende nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom isofix festene på høyre og venstre side er det 43cm. Fra senter til senter er det 45cm.

3,0d er nok et mer passende motoralternativ, men ikke mye snillere på forbruket. Etter min forståelse er den praktiske forskjellen mellom e39 530dat og e53 egentlig kun bakkeklaring og firhjulstrekk i tillegg til X5en's ulemper sammenlignet med e39. Dårlig svingradius, oversikt i trange omgivelser/parkering og den høye bakkeklaringen krever at man må redusere farten i rundkjøringer osv hvis passasjerene ikke skal bli kvalm. Dørene på bilen er store og gjør at man foretrekker minst en ledig parkeringsplass på en side av bilen. Spesielt om unger skal inn/ut. Baklemmen gjør at man må løfte og/eller skyve alt som skal in 30-40cm ekstra. En real ulempe syns jeg. Alternativt løfte alt over kanten. Reservehjulet ligger i bagasjerommet og gjør løftehøyden høy. For å være dailydriver er inn/utløfting av barn og barnevogn tungt sammenlignet med feks e39, hvis ikke man er en høy person. Hvis kona/samboer skal bruke bilen også- la henne få teste bilen og inn/utløfting av vogn, barn og varer selv. Også parkering kan være krevende. Jeg foretrekker å rygge inn i parkeringsplassene, men pga barnevogn som skal inn/ut, må jeg ha snuten inn. Om parkeringsplassen er trang, krever det ofte flere vendinger med små klaringer før bilen står rett. Parkeringsanlegget på Ullevål sykehus (hvor takhøyden gjør at man heller ikke kan kjøre ned) og Ahus+Storo kjøpesenter er gode eksempler. Bagasjeplassen gjør at vi av og til må ha skiboks på. Da er bilen nærmere 2,40 høy vil jeg tippe, og går ikke inn i garasjene våre og flere parkeringshus. Derfor tar jeg den av og på etter bruk. Noe tungvindt.. X5 har heller ikke rails og jeg vil tro du derfor trenger de orginale (og sikkert ikke billige) takbøylene hvis du skal ha noe på taket. Stigtrinn er veldig kjekt og ha når skiboksen skal pakkes. Dette er ikke standard. Om bilen har slitt bremseklossene i stykker, vil bremsene avgi stålstøv som brenner seg fast i stigtrinnene og ruster. Noe kan fjernes med IronX, men merker vil det alltid være.

Ellers var det et par ting jeg glemte i går. Pass på at bilen har parkeringssensorer framme også, og at de virker. Sensorene er en svakhet på e53 og koster rundt 1000lappen pr stykk. For at sensorene fremme skal være aktiv, må pdc være skrudd på. Enten med bryter i bilen, ellers må den settes i revers før drive igjen. Jeg vil tro utett pakning og følgende lekkasje i takluken kan være et problem i e53 som i e39.

Bilen krever også jekk med spesielt høy løftehøyde hvis du ikke har bukk eller orginaljekk.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Kunne tenkt meg Audi's smartphone integrering i BMW.. Så jo meget lett ut. Alt på telefonen rett inn på skjermen. Og fungerer med bilens betjening.

Både iOS og Android støtte.

Er dette noe som er i nyere BMW?

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke det, men man kan vel få til noe lignende med en løsning fra Dension(?) Mener på det er en tråd om dette her inne et sted også.

 

Ja, det var en tråd om et produkt som skulle gjøre dette på en måte, kom vel ikke frem til om det fungerte optimalt eller ikke. Eneste som er med en slik løsning er jo en ekstra duppedings som må ligge/monteres en plass inni bilen.. ;)

 

Hadde uansett vært flott med noe slikt, da hadde den snap-in adapteren blitt brukt òg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for min del ser jeg igrunn ikke så mye behov for noe slikt. Det er ikke så mye av dette som kan (bør) benyttes om man kjører uansett, og så lenge jeg har "nøkkelinformasjon" (sanginfo, kjørecomputer, navigasjon mm.) er jeg igrunn fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som igrunn hadde vært greit å hatt rett i idriven er Spotify. Noen andre grunner ser jeg ikke.

Koble til tlf til aux og må styre sangvalg etc på tlf er jo ikke bra eller lovlig for den saks skyld. Da hadde denne løsningen vært bedre.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk brev fra skatteetaten idag.

 

 

de lurte på ang e38'n jeg kjøpte i 2013.

 

om hvem jeg kjøpte den av og hvor mye og om jeg hadde en kontrakt evnt.

 

står og presisert at jeg ikke må svare, men det ville hjulpet de mye :)

 

 

tipper nesten han jeg kjøpte av er under mistanke om å ha kjøpt/solgt litt for mange biler privat elns :P (henta den på en bilforhandler men ble handlet privat av han som hadde den, annonsen sto på forhandleren da)

noen andre som har vært borti dette? :P

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nye bmwer støtte for blåtann da? På ettermarkedsspillere jwg har vært borti streamer anlegget spotify via blåtann, og spillerens egne knapper kan brukes til å skifte sanger. Selvsagt tungvindt at spotify må startes manuelt hver gang, men det er bedre enn aux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv add-on modulen Alpine KCE-400BT på en tidligere toppmodell Alpine 117Ri, det fungerer knirkefritt med iPhone, ikke så fint med Android. Spotify starter så fort jeg går inn i Bluetooth-Audio som source og trykker på "Play". Trives med den løsningen, handsfree funksjonen på telefonen er også bedre enn mye annet jeg har vært borti, Originalmontert Ford, VW, Pioneer etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som igrunn hadde vært greit å hatt rett i idriven er Spotify. Noen andre grunner ser jeg ikke.

Koble til tlf til aux og må styre sangvalg etc på tlf er jo ikke bra eller lovlig for den saks skyld. Da hadde denne løsningen vært bedre.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

CIC og NBT med BMW Apps har denne funksjonen med Spotify.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nye bmwer støtte for blåtann da? På ettermarkedsspillere jwg har vært borti streamer anlegget spotify via blåtann, og spillerens egne knapper kan brukes til å skifte sanger. Selvsagt tungvindt at spotify må startes manuelt hver gang, men det er bedre enn aux.

På min e91lci kan jeg ha musikk via blåtann eller koble iPhoneledningen i usb som er i midtkonsollen. Spotify styrer jeg med multifunksjonsrattet, iDrive eller på tlf. Det kommer riktignok ikke opp spillelister så kan bare trykke neste/forrige sang og se en og en sang. iTunes-musikk kommer opp i iDriven med albumbilde, spillelister og kan velge sang der. Plugger jeg i uten å starte Spotify/Soundcloud så spiller den automatisk fra telefonen/iTunes-biblioteket. Synes det funker kjempebra :)

Ingenting er ettermontert, alt er originalt / ekstrautstyr fra fabrikk.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...