Gå til innhold

Rustpussing - Sparkling - Grunning - Lakk - Klarlakk?


Bildude
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå til sommeren starte å pusse opp bilen min. Og jeg har endel spørsmål om hvordan prosessen er :) Jeg er komplett newbie på dette, men håper dere svarer så godt dere kan :)

Når jeg skal pusse rust, hva pusser jeg med? Hvordan skal jeg pusse?

Sparkel, hva slags merke funker? Hvor mye sparkel skal brukes? Hvordan bruke sparkel?

Grunning, skal jeg grunne akkurat der jeg har pusset og sparklet? Hvordan gjør jeg grunningen?

Lakk, funker helt vanlig spraylakk? eller er det et MUST med sånn ordentlig lakk? Hvor mange lag, avstand og sånt?

Klarlakk bare spraye over der jeg har lakkert? Hvor lenge etter lakkering må jeg vente før jeg sprayer på?

Takk for alle svar, og jeg setter pris på om dere linker noen guider eller noe her :) Alle svar kan hjelpe meg og sikkert andre veldig masse, så vis du vet noe om dette, please, skriv :)

MvH

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert sjøl, men ville vært veldig nøye med å få vekk ALT av rust der du skal fikse. Glass/sandblås/ vinkelsliper så du er sikker å få vekk alt av rust i porer og sånn... vær nøye , vis ikke kommer det tilbake:p

Et annet tips er å ikke gå løs på for mange forskjellige områder samtidig, konsentrer deg om noen områder om gangen, og gjør disse ferdig med pussing, sparkling og grunning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxygrunning\syregrunning er mye bedre enn vanlig grunning,det er hvertfall min erfaring.

Det lønner seg å grunne på bart metall før man eventuelt skal sparkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt:

Puss ned, vær sikker på at du har fjernet ALL rusta før du grunner. Bruk epoxygrunning FØR du legger sparkel. Sparkling burde være så tynt som mulig. Helst ikke mer enn 1,5-2mm. For å jevne ut kan du bruke fyller før eventuell grunning, men det må du nesten vurdere når du kommer så langt. Kommer helt an på hvor nøye du er i pussinga.

Etter grunning er det lakking. Vask med silikonfjerner før du lakkerer. Skal du bruke boks, lakk tynne strøk med flere lag. Mye bedre enn å peise på med et par lag så renner det.. Legg lagvis med lakk. Ikke bare spray i hulter til bulter, men fra venstre til høyre ett lag, så opp-ned. Hvis du skjønner.. Legg gjerne sprayboksen i en bøtte med varmt vann 5-10 min før du starter. Trykket bygger seg bedre opp i boksen å du får bedre flyt på lakkinga. Klarlakk legger du når lakken nesten er tørr. Det beste resultatet får du hvis den er litt våt, men ikke helt tørr. Lakkering er en kunst, så ikke gi opp hvis du ikke får et sinnsykt bra resultat i starten. Bokslakkering er aldri 100% optimalt, men ved øvelse og at man er nøye så blir resultatet helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vinkelsliper er no good på vanlige rustflekker. Den tar alt for hardt og sliper ned for mye gods.

Bare ett tips.

Beste tipset du fikk er å konse om en og en flekk og grunne raskt over når du er ferdig. Gode tips her. Husk dette tar tid og det er best å være inne hvis du har mulighet for det.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margido sier mye bra!

Hvis du ikke får vekk all rusta, og du ikke har mulighet til å sandblåse osv, så bruk BRUNOX. Dette er en rust stopper som faktisk funker!

Denne fåes kjøpt på malingsforretningere som også har billakk feks enkelte Fargerike butikker og Thorshov. Ikke bruk biltema lakk, ruststopper osv.

Det er rett og slett bare dritt.

Bruk ordentlig lakk. Ja - det er dyrere enn biltema, men du får til gjengjeld et myye bedre produkt, som holder. Fargen blir i tillegg korrekt.

For å fjerne rust pleier jeg å gå på med en grovrengjører* du har på drillen (ikke batteridrill, går for tregt)

Er det gravrust noen steder, er det best å sandblåse området, men en stålbørste* til å ha på drillen synes jeg også er bra.

Får du vekk all rust, bruk epoxy, feks Jotun Antipest (rimelig og bra)

Får du ikke vekk all rust, bruk brunox før du evt sparkler.

Før du går på med første behandlinga etter at rusta er vekk, bruk en silikonfjerner for å fjerne fett, støv, og dritt. Det er IKKE bra nok med rødsprit, azeton, tynner osv, da dette gnir møkka mere utover enn å fjerne det.

Etter brunox/epoxy, legger du grunninga. Riktig bunnfarge er viktig. Det er veldig ofte grått, med mindre bilen er rød o.l, da er grunninga rød. Dette fordi en metallic lakk er transparent, og for å få riktig fargegjengivelse må du ha rett bunnfarge.

Duplicolor fører alt du trenger av grunning, lakk, klarlakk osv, så et annet tips er å holde deg til samme produsent på dette.

Hvis du bruker produkter fra forskjellige produsenter, kan dette reagere og koke - og du må begynne på nytt.

Legg gjerne på 3 strøk med grunning, slip lett over denne med 600 eller 800 papir, som du bruker tørt. Ikke våtsliping, da sparkel, grunning osv trekker fuktighet.

Så når du er ferdig med å slipe grunninga, tørk av området med en Tak Rag*. Dette er en klebrig klut, som får med seg det fineste støvet osv. Deretter legger du på fargen. Flere tynne strøk. Alt i fra 3-6 strøk.

Begynn alltid litt utenfor området du skal lakke, og fortsett til du er forbi. ALDRI start eller stopp midt på der du skal lakke. Start og avslutt utenfor.

Lakk er også veldig temperatur avhengig. Ikke lakker under 17 grader, og helst ikke over 23. For kaldt, og du får "appelsinhud" for varmt, og lakken tørker for fort.

Litt avhengig av hva slags lakk du bruker, så er det forskjeller på hvor lang tid du skal vente før strøk 2,3,4 osv. Vanntynnet lakk feks Glasurit 90-serien, skal du vente ca 10 min, mens Glasurit sin 22-serie (løsemiddelbasert) skal du helst vente 1 time. Dette fordi lakken skal dunste ferdig før du legger på nytt strøk. Legger du på for fort, vil lakken bruke flere uker på å herde ferdig.

Det er en god idè å sørge for at lakkboksen holder samme temperatur som det du skal lakkere.

Når du er fornøyd med fargen, og metallic pigmentene er jevnt fordelt osv, venter du en halvtime, helst ikke noe mer, før du legger på klar lakk. Metallic lakken skal bli matt FØR du legger på klarlakk. Metallic lakk inneholder ikke herder, og MÅ derfor ha klarlakk over seg. Denne fungerer som en herder, og er slitesjiktet for lakken.

Legg gjerne en 3 strøk klarlakk på. Ca 15 min mellom hvert strøk. Disse tidene er ved ca 20 grader, og ca 50% luftfuktighet.

Ofte vil du se forskjell på de områdene du har lakkert og det som er der orginalt. Dette løser du ved å rubbe og polere hele bilen til slutt.

Vent til lakken er ordentlig herdet. Pleier å vente minst 2 uker før jeg gjør dette.

Du må også huske at forarbeidet du utfører er veeldig viktig mtp hvordan sluttresultatet ditt vil bli, så er du i tvil, så forhør deg med noen som kan faget:)

Min erfaring er å kun forholde seg til èn person, feks en lakkerer. Dette fordi forskjellige lakkerere har forskjellige meninger og metoder.

Dette blei kanskje litt langt og mye å huske på. Det var heller ikke meningen å ta fra deg motet :P Det er hvertfall dette jeg gjør på bilene mine, og jobber i en fargehandel der vi selger alt man trenger, blander lakk osv.

Dette er informasjon jeg har fått fra en med 25 års erfaring på området, og jeg anser informasjonen som god :)

Hvis det er noe du lurer på ang produkter du kan bruke osv, så send meg gjerne en PM, så skal jeg hjelpe deg i beste mening. Ord merket med " * " er ting du får kjøpt på biltema, som funker fint etter min mening:) Men gjør deg selv en tjeneste - ikke kjøp lakk, grunning, osv på biltema da dette rett og slett ikke holder mål.

Lykke til forresten:) Skal igang med samme jobben snart, bare våren kommer:)

Edit: Skal du feks lakke hjulbuer, så ikke masker rundt hjulbua, men legg maskeringstapen i en kant i karroseriet, slik at skjøten blir minst mulig synlig. Skal du lakkere nedre del av dørene feks, så ta av listene på dørene og legg skjøten under der. Blir mye penere da, når du har minst mulig av de skjøtene synlige. Brett også opp Den siden på maskeringstapen som maskerer, slik at du ikke får en så skarp kant av lakken. Bare noe jeg kom på i farta. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margido sier mye bra!

Hvis du ikke får vekk all rusta, og du ikke har mulighet til å sandblåse osv, så bruk BRUNOX. Dette er en rust stopper som faktisk funker!

Denne fåes kjøpt på malingsforretningere som også har billakk feks enkelte Fargerike butikker og Thorshov. Ikke bruk biltema lakk, ruststopper osv.

Det er rett og slett bare dritt.

Bruk ordentlig lakk. Ja - det er dyrere enn biltema, men du får til gjengjeld et myye bedre produkt, som holder. Fargen blir i tillegg korrekt.

For å fjerne rust pleier jeg å gå på med en grovrengjører* du har på drillen (ikke batteridrill, går for tregt)

Er det gravrust noen steder, er det best å sandblåse området, men en stålbørste* til å ha på drillen synes jeg også er bra.

Får du vekk all rust, bruk epoxy, feks Jotun Antipest (rimelig og bra)

Får du ikke vekk all rust, bruk brunox før du evt sparkler.

Før du går på med første behandlinga etter at rusta er vekk, bruk en silikonfjerner for å fjerne fett, støv, og dritt. Det er IKKE bra nok med rødsprit, azeton, tynner osv, da dette gnir møkka mere utover enn å fjerne det.

Etter brunox/epoxy, legger du grunninga. Riktig bunnfarge er viktig. Det er veldig ofte grått, med mindre bilen er rød o.l, da er grunninga rød. Dette fordi en metallic lakk er transparent, og for å få riktig fargegjengivelse må du ha rett bunnfarge.

Duplicolor fører alt du trenger av grunning, lakk, klarlakk osv, så et annet tips er å holde deg til samme produsent på dette.

Hvis du bruker produkter fra forskjellige produsenter, kan dette reagere og koke - og du må begynne på nytt.

Legg gjerne på 3 strøk med grunning, slip lett over denne med 600 eller 800 papir, som du bruker tørt. Ikke våtsliping, da sparkel, grunning osv trekker fuktighet.

Så når du er ferdig med å slipe grunninga, tørk av området med en Tak Rag*. Dette er en klebrig klut, som får med seg det fineste støvet osv. Deretter legger du på fargen. Flere tynne strøk. Alt i fra 3-6 strøk.

Begynn alltid litt utenfor området du skal lakke, og fortsett til du er forbi. ALDRI start eller stopp midt på der du skal lakke. Start og avslutt utenfor.

Lakk er også veldig temperatur avhengig. Ikke lakker under 17 grader, og helst ikke over 23. For kaldt, og du får "appelsinhud" for varmt, og lakken tørker for fort.

Litt avhengig av hva slags lakk du bruker, så er det forskjeller på hvor lang tid du skal vente før strøk 2,3,4 osv. Vanntynnet lakk feks Glasurit 90-serien, skal du vente ca 10 min, mens Glasurit sin 22-serie (løsemiddelbasert) skal du helst vente 1 time. Dette fordi lakken skal dunste ferdig før du legger på nytt strøk. Legger du på for fort, vil lakken bruke flere uker på å herde ferdig.

Det er en god idè å sørge for at lakkboksen holder samme temperatur som det du skal lakkere.

Når du er fornøyd med fargen, og metallic pigmentene er jevnt fordelt osv, venter du en halvtime, helst ikke noe mer, før du legger på klar lakk. Metallic lakken skal bli matt FØR du legger på klarlakk. Metallic lakk inneholder ikke herder, og MÅ derfor ha klarlakk over seg. Denne fungerer som en herder, og er slitesjiktet for lakken.

Legg gjerne en 3 strøk klarlakk på. Ca 15 min mellom hvert strøk. Disse tidene er ved ca 20 grader, og ca 50% luftfuktighet.

Ofte vil du se forskjell på de områdene du har lakkert og det som er der orginalt. Dette løser du ved å rubbe og polere hele bilen til slutt.

Vent til lakken er ordentlig herdet. Pleier å vente minst 2 uker før jeg gjør dette.

Du må også huske at forarbeidet du utfører er veeldig viktig mtp hvordan sluttresultatet ditt vil bli, så er du i tvil, så forhør deg med noen som kan faget:)

Min erfaring er å kun forholde seg til èn person, feks en lakkerer. Dette fordi forskjellige lakkerere har forskjellige meninger og metoder.

Dette blei kanskje litt langt og mye å huske på. Det var heller ikke meningen å ta fra deg motet :P Det er hvertfall dette jeg gjør på bilene mine, og jobber i en fargehandel der vi selger alt man trenger, blander lakk osv.

Dette er informasjon jeg har fått fra en med 25 års erfaring på området, og jeg anser informasjonen som god :)

Hvis det er noe du lurer på ang produkter du kan bruke osv, så send meg gjerne en PM, så skal jeg hjelpe deg i beste mening. Ord merket med " * " er ting du får kjøpt på biltema, som funker fint etter min mening:) Men gjør deg selv en tjeneste - ikke kjøp lakk, grunning, osv på biltema da dette rett og slett ikke holder mål.

Lykke til forresten:) Skal igang med samme jobben snart, bare våren kommer:)

Edit: Skal du feks lakke hjulbuer, så ikke masker rundt hjulbua, men legg maskeringstapen i en kant i karroseriet, slik at skjøten blir minst mulig synlig. Skal du lakkere nedre del av dørene feks, så ta av listene på dørene og legg skjøten under der. Blir mye penere da, når du har minst mulig av de skjøtene synlige. Brett også opp Den siden på maskeringstapen som maskerer, slik at du ikke får en så skarp kant av lakken. Bare noe jeg kom på i farta. God natt!

+1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle svar!

Jeg blir lettet av at det er så mange med erfaring og som skriver langt og detaljert :)

Dette er noe jeg virkelig vil lære meg og jeg vil ha bilen min til å se best mulig ut, så vi får se hvordan resultatet blir!

Skriv gjerne mer og kom med innspill og sleng gjerne noen bilder :)

MvH Fredrik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...