Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

håper dette er rett sted?

hei, har et problem med en E70 2008 3D

 

  • mye rare varsler
  • Feil kommer og går
  • diagnosen kommer stort sett med bare tull? (Foxwell NT680 Pro)
  • eneste som er gjentagende på diagnosen er 8-12stk "can" feil
  • bilen har bra spenning på batteri med og uten motoren i gang
  • mest gjentagende feilen er at bilen ikke klarer og hente opp "når det er neste service"

 

er det en bestemt modul som styrer servicene? hvor sitter denne?

mistenker dårlig kontakt?

169558789_269277664821186_401908316832833173_n (1).jpg

169563305_923524855081185_8623295769431992426_n.jpg

Endret av E@Haugene.NU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kabler som rubber gjennom mot jord eller oversvømt/defekt/ettermontert modul som forstyrrer CAN. Dette ser man fort med et oscilloskop. Fiksen er å gå over ledningsnettet og evt. frakoble modulene til det gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

 

SMFA seat module driver - - K-CAN Line fault

 

AHM trailer module  - K-CAN Line fault

 

CID Central information Display  - K-CAN Line fault

 

COM Controller - K-CAN Line fault

 

INSTR instrument Cluster - No message (data storage condition based service, 0x5C0) resiver intrument panel transmitter CAS

 

PDC Park Distanse control - K-CAN-Low wire fault

 

RFK Reversing camera - K-CAN Line fault

 

 

Endret av E@Haugene.NU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E@Haugene.NU

Det er AHM, PDC og RFK som deler kontakt mht K-CAN. Kontakt X15005 og X15006 i bagasjerommet på høyre siden, bak deksel.

SMFA, CID og KOM deler ikke kontakt direkte, så det var litt rart, om du ikke har feil på en enda mer sentral plass, slik som JBE. Det er JBE som kontrollerer hele K-CAN, slik jeg tolker det. Og JBE er litt kjent for å kan gå i stykker på E7x.

Mulig jeg synser litt for mye her, men slik jeg ser det, så er JBE eneste fellesnevner for alle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

 

har funnet modulen i bagasjerommet på høyre side (står PDC på en av kablene) 

i dette nærområdet kan jeg ikke finne noen skader på isolering på ledninger

og alle kontakter er fine 

 

hvor sitter JBE?

 

 

utenom varsler så fungerer "alt som det skal"

 

 

Endret av E@Haugene.NU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E@Haugene.NU

Det er ikke selve PDC boksen jeg snakket om, men en kontakt i nærheten av PDC, hvor begge K-CAN ledningene blir splittet til andre enheter i bagasjerommet.

JBE er sitter under dashbordet på passasjersiden, helt oppunder fotplassen.

Det er jo mulig du har andre feil i bilen i tillegg, men om du opplever at alle feil kommer samtidig, så tyder det jo på en feil. K-CAN kan fungere med den ene ledningen defekt. K-CAN sjekker både høy og lav signal og sammenligner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

 

takk for svar, får lete videre i morgen

alt kom samtidig, gikk fra helt fint til jeg fikk sentral Electronics failure.

 

diagnosen etter den første varslen  ga feilmelding på Bokstavelig talt ALT

etter og ha slettet og søkt på nytt er det de jeg nevnte over som blir stående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E@Haugene.NU

Jeg også hatt problemer med K-CAN line fault "overalt" på min E70, og synderen i mitt tilfelle var korrosjon/brudd i kabelbunten (de grønne kablene) som ligger på høyre side bak, som @Otis og @E.C. nevnte. Denne kabelbunten gnikket mot chassiet. Her er en post med litt detaljer rundt mitt tilfelle, som kanskje kan hjelpe feilsøkingen:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Koding F20/F3x med manuell gir og kun PDC bak:

Er det mulig å kode slik at PDC slår seg av når en sjalter girkassen ut av revers? 

Når jeg rygger inn i carporten hjemme, så står ryggesensor og piper helt til jeg kjører fram en gitt avstand/en viss hastighet, eller stopper bilen. Kan ikke skru den av manuelt, all den tid biler med denne utstyrskomboen mangler PDC-knappen. 

Har vært i kontakt med Bimmercode support da denne kodefunksjonen ikke var tilgjengelig i appen, men heller ikke der kom jeg noen vei - det var rett og slett ikke mulig mente de.

Jeg vet at noen på Bimmerpost med F20/21/22 har kjøpt bryterpanelet med Driving mode-bryteren og PDC-knappen, og byttet ut panelet. Det må i tillegg da hardwires en pin fra kontakt til modul ved håndbrekket som åpenbart mangler en kabel mellom for å få dette til å fungere, mens for noen med M2 (og ryggekamera tror jeg) er dette bare plug and play. De har tydeligvis den ledningen mellom kontakt i bryterpanel og modul ved håndbrekket allerede.

Hadde håpt at det var noe enklere enn dette, f.eks. at det er en bryter som registrerer at girkassen sjaltes ut av revers og dermed at PDC deaktiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...