Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

On 6.8.2015 at 13.52, Otis skrev:

VMware image Windows 7 med ISTA/NCS/INPA klar til bruk!
Oppdatert august 2017 med 4.06.20 ISTA, lagt til NCSdummy.

https://www.jottacloud.com/p/kenthors/e973492fbac54ceba7d9d037591fd3ef

Hei. Jeg skal kjøre diagnose fra vmware-imaget ditt. Jeg har nå fått kabelen og installert drivere både på selve pcen og i virtuell pc (i windows 7-imaget). Er det konfigurert com port på selve pcen eller i virtuell pc som må stemme overens med com port i virtuell pc sin obd.ini-fil ? Eller må alle være like? Pr. nå er mitt oppsett:

  • pc, usb serial port, com port: 1
  • image, usb serial port, com port: 3
  • image, obd.ini-fil: 1

Har ikke testet på bil ennå.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hollabaloo skrev:

Hei. Jeg skal kjøre diagnose fra vmware-imaget ditt. Jeg har nå fått kabelen og installert drivere både på selve pcen og i virtuell pc (i windows 7-imaget). Er det konfigurert com port på selve pcen eller i virtuell pc som må stemme overens med com port i virtuell pc sin obd.ini-fil ? Eller må alle være like? Pr. nå er mitt oppsett:

  • pc, usb serial port, com port: 1
  • image, usb serial port, com port: 3
  • image, obd.ini-fil: 1

Har ikke testet på bil ennå.

Holder meg til com1 for enkelhetsskyld. At det stod com 3 i image er nok litt tilfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Otis skrev:

Holder meg til com1 for enkelhetsskyld. At det stod com 3 i image er nok litt tilfeldig. 

Jeg satte alt til com9 jeg og koblet til bilen. Fikk kontakt både med INPA og ISTA+. Erfaringer:

INPA: OK! Var f.eks. innom og slettet gamle feilmeldinger på ABS-sensor fra før jeg byttet sensoren. Men undermenyene er på tysk. Mulig å endre dette til engelsk? Dette er også en annen versjon (nyere) av INPA enn den jeg har på den andre diagnosepcen. Det jeg liker på den litt eldre versjonen er at det var en meny "Special tests" man kan gå inn på, og der kan man kjøre en sjekk av alle moduler på bilen for E39. Det fant jeg ikke igjen på denne versjonen av INPA, her måtte jeg inn på "OLD MODELS" og kjøre sjekk av hver enkelt modul manuelt. 

ISTA+: OK! Tok veldig lang til å starte når koblet til bilen og pc kun gikk på batteri, men det er mulig det hadde noe med strømsparing på pcen å gjøre (går mye raskere når pcen er koblet til nettstrøm og jeg ikke er koblet til bil). Fikk identifisert bilen, men turte ikke sette igang enn komplett scan av alle modulene p.g.a. gjenværende batteritid på pcen. Får teste en gang jeg er koblet til nettstrøm.

Uansett, takk til @Otis for imaget, dette fungerte jo "out of the box". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hollabaloo skrev:

Jeg satte alt til com9 jeg og koblet til bilen. Fikk kontakt både med INPA og ISTA+. Erfaringer:

INPA: OK! Var f.eks. innom og slettet gamle feilmeldinger på ABS-sensor fra før jeg byttet sensoren. Men undermenyene er på tysk. Mulig å endre dette til engelsk? Dette er også en annen versjon (nyere) av INPA enn den jeg har på den andre diagnosepcen. Det jeg liker på den litt eldre versjonen er at det var en meny "Special tests" man kan gå inn på, og der kan man kjøre en sjekk av alle moduler på bilen for E39. Det fant jeg ikke igjen på denne versjonen av INPA, her måtte jeg inn på "OLD MODELS" og kjøre sjekk av hver enkelt modul manuelt. 

ISTA+: OK! Tok veldig lang til å starte når koblet til bilen og pc kun gikk på batteri, men det er mulig det hadde noe med strømsparing på pcen å gjøre (går mye raskere når pcen er koblet til nettstrøm og jeg ikke er koblet til bil). Fikk identifisert bilen, men turte ikke sette igang enn komplett scan av alle modulene p.g.a. gjenværende batteritid på pcen. Får teste en gang jeg er koblet til nettstrøm.

Uansett, takk til @Otis for imaget, dette fungerte jo "out of the box". 

Jeg har bare denne versjonen av INPA, så da er det på tysk, det meste ja.
Ang knappen special test, så skal dette være mulig å ordne til ved å endre på ipo filene, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Men du må gjerne gjøre dette :) Så kan jeg legge det til i image om du vil det.

Har du SSD i maskinen din? Hvis ikke, kjøp det! Jeg bruker Evo 850, en meget god disk.
Det er ingen problemer med å kjøre scan og gå tom før strøm. Kan ikke ødelegge noe. Har testet det meste på mine egne biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg har bare denne versjonen av INPA, så da er det på tysk, det meste ja.
Ang knappen special test, så skal dette være mulig å ordne til ved å endre på ipo filene, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Men du må gjerne gjøre dette :) Så kan jeg legge det til i image om du vil det.

Har du SSD i maskinen din? Hvis ikke, kjøp det! Jeg bruker Evo 850, en meget god disk.
Det er ingen problemer med å kjøre scan og gå tom før strøm. Kan ikke ødelegge noe. Har testet det meste på mine egne biler.

Bestilte nå, Crucial MX300 525GB og en adapter for hd-kloning. Bruker en pent brukt Lenovo W510 til diagnose, så nå når jeg ser at det virker så synes jeg det er verdt å koste på den de 1500 kr en SSD koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 525D E39 har stått en stund,  og hadde da selvfølgelig blitt strømtom. Har ladet batteriet nå, men starter slår ikke inn. Funnet ut at ews krangler. Får opp 1df5 på hjerna, og på ews så kommuniserer ikke nøkkelen. For opp wrong code. Noen som har vært borti dette? Aldri skjedd meg med verken denne, eller noen andre e39'er jeg har hatt :(

Har også prøvd å synkronisere nøkkelen uten at det ga noe resultat. Så håpe er om noen har en oppskrift på å kode nøkkelen.
PS.  Må tilegge at d ble bytta batteri i nøkkelen,for ca 2 eller 3 år siden.og at reservenøkkelen fungerer ved start, men ikke lukke å låse.

 

20170811_125043.jpg

20170811_125838.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.8.2017 at 21.48, Otis skrev:

Jeg har bare denne versjonen av INPA, så da er det på tysk, det meste ja.
Ang knappen special test, så skal dette være mulig å ordne til ved å endre på ipo filene, men jeg har ikke satt meg inn i dette. Men du må gjerne gjøre dette :) Så kan jeg legge det til i image om du vil det.

Nå har jeg for første gang kjørt komplett diagnose med ISTA+, og jeg får feilmeldinger på manglende kontakt med flere moduler. Ser det normalt ut?

moduler.thumb.png.61a83b10ef1fa9a1e4947a3ef0e6e1f5.png

 

feilmeldinger.thumb.png.29fb15301366490100c6fcbe0758627e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det ikke fungerer optimalt med den nye kabelen kombinert med min 1998 E39. Dette er utstyret jeg brukte idag:

IMG_2163.JPG.849b044c178f78419a3e80e0db5ec041.JPG

Og dette er utstyret jeg har brukt med stor suksess på den gamle diagnosepcen:

IMG_2164.JPG.3c393384bfaabd696ebcbb2112ef7ff2.JPG

På den nye diagnosepcen har jeg ikke PCMCIA, så jeg har nettopp bestilt meg en RS232 USB adapter med FTDI FT232RL.

599059421b448_Skjermbilde2017-08-13kl_15_47_46.png.7021046853cfed37a7b3ef6c87b9690a.png

Så skal jeg prøve igjen med "gammelt" utstyr på ny diagnosepc.

EDIT: Jeg trodde først dette hadde noe med k-line kanalene å gjøre. På 1998 E39 sendes det k-liine både fra pin 17 og 20 på pacman-kontakten. Men når jeg åpner adaperet fra 20-pin (pacman) til OBD2 så ser jeg at de samles til en kanal (pin 7) på OBD2-kontakten. Da burde det vel være irrelevant om K+DCAN-kabelen tar hensyn til bare pin 7 eller både pin 7 og 8 for å lese K-line. Og dette ender jo opp på pin 9 på seriell-kontakten uansett...

5990906aafbfc_Skjermbilde2017-08-13kl_19_49_42.png.0003167ab30fafb6df08e9550fff4601.png

599090833e723_Skjermbilde2017-08-13kl_19_50_00.png.2f091227bc38fe72d5b99040c174c9bc.png

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på siden så er jeg litt fornøyd idag allikevel for jeg fant endelig noen som solgte flate pacman-->obd2-adaptere. Så nå kan jeg endelig få koblet til diagnose-pc (den gamle diagnosepcen inntil videre) og lese av live data i INPA fra passasjersetet mens noen andre kjører bilen uten at jeg krønsjer diagnosekontakten i motorrommet når jeg lukker igjen panseret :D

599091bbdec3b_Skjermbilde2017-08-13kl_19_53_17.png.cf3077002215cee40ab2fc26cab5600f.png

(selger er pcfittings på eBay)

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

@Hollabaloo

Vet ikke hva som er feil. Men antar du har sjekket latency innstillinger i enhetsbehandling? 

Jepp.

Fysisk pc (trykk for forstørret bilde):

w510_comport.png.53b3a1a5a065bae4e2f55462a47d4b32.png

Virtuell pc:

vmwarecomport.png.4fad06aee1facccfa2811fd8ee610fa4.png

Jeg skal teste med ny kabel på gammel diagnose-pc etterpå. Fungerer alt som før der så antar jeg det er noe galt med oppsettet mitt på ny pc. Dersom det ikke fungerer på gammel velprøvd pc vil jeg anta det er noe med kabelen.

EDIT: Da har jeg testet ny kabel på gammel diagnose-pc, og det fungerte tilsynelatende fint. Tror jeg må se litt nærmere på ISTA-oppsettet mitt...

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hollabaloo skrev:

Så nå kan jeg endelig få koblet til diagnose-pc (den gamle diagnosepcen inntil videre) og lese av live data i INPA fra passasjersetet mens noen andre kjører bilen uten at jeg krønsjer diagnosekontakten i motorrommet når jeg lukker igjen panseret

Nå har jeg ikke pacman i min E39, men i E36en så sitter diagnosekontakten festet med en plastklips som man kan løsne på 5 sekunder. Da kommer ikke du til å klemme noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.C. skrev:

Nå har jeg ikke pacman i min E39, men i E36en så sitter diagnosekontakten festet med en plastklips som man kan løsne på 5 sekunder. Da kommer ikke du til å klemme noe.

Det har jeg faktisk ikke undersøkt. Jeg velger å se det positive i det uansett, jeg slipper å vri og bende på gammel sprø plastikk og 19 år gamle ledninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...