Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Long story long:

Det som per i dag vil kalles "eldre biler" hadde K-line etter en ISO-standard, BMW hadde en stund også noe som het L-line. De fleste har sikkert sett adaptere som heter "dobbel K-line" eller "KKL-adaptere". K-line kan kommunisere begge veier, mens L-line er enveis. På noen av bilene trengte man et interface som heter "ADS" som brukte L-line for å få kommunisert med samtlige moduler. Da brukes L-line for å vekke opp modulen og få den til å snakke på K-line, ellers sitter den tyst til den får beskjed. Dobbel K-line var der fordi man aller først puttet kun motor og evt. automatkassen på K-line. OBD var tross alt der pga. utslippshensyn (i utgangspunktet i alle fall) og OBD-2 ble påbudt i USA i 1996. Derav fikk bl.a. E36 en plugg under dashbordet og ettersom det går på utslipp så har f.eks. ikke Tesla en OBD2-plugg. Lest om folk som kobler sammen pinne 7+8 på en kabel for å "få tak i alle modulene"? Det har seg slik at pinne 7 er K-line til motoren etter ISO-standarden, mens BMW brukte pinne 8 som K-line nummer to for resten av modulene. Når alle kablene da kommer fra samme Kina-fabrikk før de får et fancy-klistremerke på seg, måtte det være VAGCOM eller BMW/INPA så er de som regel like. Signalet var ofte allerede koblet opp til pinne 8 i OBD2-porten på BMW-bilene med K-line, men kablene (i alle fall de tidlige og billige) vet jo ikke hva BMW har putta der, dermed var ikke den pinnen koblet til noe som helst. (Tror du at det er mange ledninger i en 20 til 16 pins adapter fra Kina for BMW? Toppen 5 skal jeg si deg). Loddet man sammen pinne 7 og 8 eller koblet dem sammen under panseret i den runde OBD1-kontakten så fikk man plutselig "alle modulene", for da fikk kabelen plutselig informasjon om alt som ble kommunisert på begge linjene. Spenningen her er 0V eller batterispenning og slik lager man et digitalt signal, av og på. 

Så com CAN-bus. Denne trenger ikke egen linje for "wake-up", men den er dobbel eller "speilet": CAN high og CAN low, det går tross alt noen viktige beskjeder på den linjen. Begge sender samme greia, men som sagt speilet. 2,5V uten signal som bumpes opp med 1V på CAN high og dras ned med 1V på CAN low. Da kom Kina med kabler som kunne velge om du skulle bruke K-line eller DCAN, begge sitter jo i samme OBD2-plugg. Noen kabler er smarte nok til å skjønne hvor det er signal og setter over, mens andre har en bryter.

De fleste K+DCAN-kabler kjører noe RS232-opplegg for å sende over info, gammel standard som ofte er treig. Fint til å lese ut live-data (som jo er et par tall) eller sende aktiveringssignaler hit og dit. Går ikke mye data på å si til modulen "yo, rull ned vinduet". Når man skal "kode" så endrer man eksisterende konfigurasjon i programvaren. Moduler er like på tvers av modeller (for å spare penger under produksjon) så de må kodes til bilen. Flytter du en airbagmodul over fra en bil med sideairbager bak til en som ikke har det vil du få en lampe i dash, fordi modulen tror at disse mangler. Når du koder modulen forteller du at denne bilen har ikke disse, så den vil ikke lete etter de (sjekke motstand) under oppstart og den vil heller ikke prøve å fyre de av under en kollisjon. Kodingen tar ikke så langt tid, beskjeden er: "du har ikke airbags bak der", ikke så mye data å overføre, dermed fungerer K+DCAN kabler fint til slikt.

Når du skal programmere en modul så legger du inn ny software, slik som reinstallasjon av Windows på en PC. Det tar relativt mye plass. Ta Windows XP for eksempel. Den kan du installere fra en CD (700MB), men i stedet så har du disketter (1.44MB), det vil ta sin tid med en treig kabel. I tillegg så er alle BMW-verktøy satt opp for ICOM, særlig ISTA-P. ICOM skjønner hvordan den skal kommunisere med alle typer BMW og hvilken protokoll det er som skal brukes. D-CAN-kabel fra Kina er alltid en reverse-engineering. Du emulerer en ICOM og ved programmering så må du kanskje utføre noe check-sum eller skrive til en bestemt adresse i modulen. Hvis kabelen trøbler der så risikerer man å "bricke" ECU-en fordi du havner ett eller annet sted midt i installasjonen. Ved retrofit av f.eks. lykter eller noe annet så kan det hende at modulen trenger ny software for å kunne brukes til dette. Med en ICOM får du oppdatert dette, hvis du ikke har en ICOM så må du muligens finne en modul fra en LCI-bil som har riktig software fra før i tillegg eller få noen med ICOM til å oppdatere programvaren for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, E.C. skrev:

Long story long:

Det som per i dag vil kalles "eldre biler" hadde K-line etter en ISO-standard, BMW hadde en stund også noe som het L-line. De fleste har sikkert sett adaptere som heter "dobbel K-line" eller "KKL-adaptere". K-line kan kommunisere begge veier, mens L-line er enveis. På noen av bilene trengte man et interface som heter "ADS" som brukte L-line for å få kommunisert med samtlige moduler. Da brukes L-line for å vekke opp modulen og få den til å snakke på K-line, ellers sitter den tyst til den får beskjed. Dobbel K-line var der fordi man aller først puttet kun motor og evt. automatkassen på K-line. OBD var tross alt der pga. utslippshensyn (i utgangspunktet i alle fall) og OBD-2 ble påbudt i USA i 1996. Derav fikk bl.a. E36 en plugg under dashbordet og ettersom det går på utslipp så har f.eks. ikke Tesla en OBD2-plugg. Lest om folk som kobler sammen pinne 7+8 på en kabel for å "få tak i alle modulene"? Det har seg slik at pinne 7 er K-line til motoren etter ISO-standarden, mens BMW brukte pinne 8 som K-line nummer to for resten av modulene. Når alle kablene da kommer fra samme Kina-fabrikk før de får et fancy-klistremerke på seg, måtte det være VAGCOM eller BMW/INPA så er de som regel like. Signalet var ofte allerede koblet opp til pinne 8 i OBD2-porten på BMW-bilene med K-line, men kablene (i alle fall de tidlige og billige) vet jo ikke hva BMW har putta der, dermed var ikke den pinnen koblet til noe som helst. (Tror du at det er mange ledninger i en 20 til 16 pins adapter fra Kina for BMW? Toppen 5 skal jeg si deg). Loddet man sammen pinne 7 og 8 eller koblet dem sammen under panseret i den runde OBD1-kontakten så fikk man plutselig "alle modulene", for da fikk kabelen plutselig informasjon om alt som ble kommunisert på begge linjene. Spenningen her er 0V eller batterispenning og slik lager man et digitalt signal, av og på. 

Så com CAN-bus. Denne trenger ikke egen linje for "wake-up", men den er dobbel eller "speilet": CAN high og CAN low, det går tross alt noen viktige beskjeder på den linjen. Begge sender samme greia, men som sagt speilet. 2,5V uten signal som bumpes opp med 1V på CAN high og dras ned med 1V på CAN low. Da kom Kina med kabler som kunne velge om du skulle bruke K-line eller DCAN, begge sitter jo i samme OBD2-plugg. Noen kabler er smarte nok til å skjønne hvor det er signal og setter over, mens andre har en bryter.

De fleste K+DCAN-kabler kjører noe RS232-opplegg for å sende over info, gammel standard som ofte er treig. Fint til å lese ut live-data (som jo er et par tall) eller sende aktiveringssignaler hit og dit. Går ikke mye data på å si til modulen "yo, rull ned vinduet". Når man skal "kode" så endrer man eksisterende konfigurasjon i programvaren. Moduler er like på tvers av modeller (for å spare penger under produksjon) så de må kodes til bilen. Flytter du en airbagmodul over fra en bil med sideairbager bak til en som ikke har det vil du få en lampe i dash, fordi modulen tror at disse mangler. Når du koder modulen forteller du at denne bilen har ikke disse, så den vil ikke lete etter de (sjekke motstand) under oppstart og den vil heller ikke prøve å fyre de av under en kollisjon. Kodingen tar ikke så langt tid, beskjeden er: "du har ikke airbags bak der", ikke så mye data å overføre, dermed fungerer K+DCAN kabler fint til slikt.

Når du skal programmere en modul så legger du inn ny software, slik som reinstallasjon av Windows på en PC. Det tar relativt mye plass. Ta Windows XP for eksempel. Den kan du installere fra en CD (700MB), men i stedet så har du disketter (1.44MB), det vil ta sin tid med en treig kabel. I tillegg så er alle BMW-verktøy satt opp for ICOM, særlig ISTA-P. ICOM skjønner hvordan den skal kommunisere med alle typer BMW og hvilken protokoll det er som skal brukes. D-CAN-kabel fra Kina er alltid en reverse-engineering. Du emulerer en ICOM og ved programmering så må du kanskje utføre noe check-sum eller skrive til en bestemt adresse i modulen. Hvis kabelen trøbler der så risikerer man å "bricke" ECU-en fordi du havner ett eller annet sted midt i installasjonen. Ved retrofit av f.eks. lykter eller noe annet så kan det hende at modulen trenger ny software for å kunne brukes til dette. Med en ICOM får du oppdatert dette, hvis du ikke har en ICOM så må du muligens finne en modul fra en LCI-bil som har riktig software fra før i tillegg eller få noen med ICOM til å oppdatere programvaren for deg.

Takk for utfyllende info :) Skjønner at ICOM er greia å eie dersom man skal ha noe gjort.  Og prisen hos GS var faktisk mye hyggeligere en jeg hadde regnet med.. Ganske overkommelig dersom man er interessert i å gjøre det meste selv. Skal ikke lange turen innom Bilia før den kabelen er spart inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, ohansen said:

Takk for utfyllende info :) Skjønner at ICOM er greia å eie dersom man skal ha noe gjort.  Og prisen hos GS var faktisk mye hyggeligere en jeg hadde regnet med.. Ganske overkommelig dersom man er interessert i å gjøre det meste selv. Skal ikke lange turen innom Bilia før den kabelen er spart inn!

Ja, K+DCAN fungerer til mye, men skal du programmere så må du nesten ha en ICOM. Pengene kan spares inn i det lange løp, avhengig av hvordan du ser på det. Hvis jeg hadde jobbet overtid på jobben og fått det utbetalt framfor å lese meg opp på alt mulig rart så hadde det sikkert vært billigere å levere inn bilen på merkeverksted. Har man interesse for slikt så blir det selvfølgelig rimeligere å gjøre det meste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2020 den 16.28, E.C. skrev:

@ohansen Jeg kjøpte denne: https://www.ebay.com/itm/INPA-K-CAN-K-DCAN-Cable-Switch-for-BMW-Diagnostic-FTDI-FT232RL-Tool-Ediabas-NCS/222908877122

Den har jeg nå prøvd med en OTG-adapter sammen med Bimmergeeks ProTool på min Samsung Galaxy S7, samt INPA i Windows 10 og den funker den. Kunne sikkert ha kjøpt to stk. ProTool koster faktisk en del, men når du kan ha såpass mye funksjonalitet på mobilen så vil jeg si at det er verdt prisen, det er dog alltid noen drawbacks og det kan hende at man ikke får kodet alt man vil med slike verktøy. Carly er et alternativ, men der også er det litt blandede erfaringer og du må abbonere i tillegg. Av den grunn så har jeg en ICOM på vei. 

Jeg ser ikke hvordan en ICOM skal greie å triangulere seg fram til hvilken modul det er som drar ned bussen, om det er det du mener. 

Da er ProTool handlet inn så det blir interessant å se om det lever opp til løftene Bimmergeeks lover :). Så får jeg se om ikke det blir en ICOM også etter hvert.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en trollete M-ASK som bl.a. gir ut "Head unit not programmed correctly" tross for at VIN er riktig, så jeg skulle ta reset på den, men det feilet, så ut som at noen flere har hatt det samme problemet med å resette slik vha. ProTool. Prøvde å kode vekk "sjekken", men da skjedde ikke noe, heller ikke AUX-kodingen gikk. Prøvde å kode inn digitalt speedometer og det gikk helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, Tror du at bimmergeeks er villige til å løse den feilen i programmet dersom du gir de tilbakemelding? De tar seg jo godt betalt og skriver på siden at de er veldig interessert i tilbakemelding fra forbruker. 

 

Testet programmet nå og virket veldig bra til feilsøk og sletting. Tok flere koder som jeg ikke har fått vekk på en stund. Kan hende de kommer tilbake, men alle K-Can bus feilene jeg hadde ble slettet uten problemer. Det gikk ikke med ISTA. 

Endret av ohansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spurt de på FB-siden deres enda, kan hende jeg gjør det. Tenkte å prøve med ICOM først, men da må jeg sette opp PCen, har bare en INPA-installasjon på min nå. Kan hende feilen jeg har er pga. kabelen min, men er i så fall litt rart når alt det andre fungerer. Jeg har potensielt fysisk feil på M-ASKen eller tilhørende elektronikk, så jeg vil ikke skylde på appen før jeg har feilsøkt litt mer. Appen deres kan registrere andre batteristørrelser/typer og registrere batteribytte, så allerede der henter man litt av penga tilbake. Det jeg koda nå gjorde jeg med motoren i gang. Legger ved link til strømforsyningen jeg har kjøpt. Kan levere opptil 60A på 13.8V, bør duge den. Jeg har lastet bilen med rundt 40-45A som jeg kunne se fra PSU-display (lys, vifte, setevarme) og den så ut til å holde spenningen, har ikke testet det over lengre tid, men tror at den bør greie det fint.

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2943&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.

Det hender jo at enkelte operasjoner funger med dårlig/ødelagt kabel, da disse ikke krever like god presisjon og nøyaktighet. Eksempelvis så har jeg opplevd at lese feilkoder og sletting går fint, men så fort man begynner med tyngre operasjoner så går det ikke. Hadde et tilfelle når jeg chipa bilen. Gikk helt fint å lese av ecu, men å skrive til den ble bare tull og ecu "bricked" under skriving. Måtte kjøpe ny kabel og kjøre rescue av ecu. 

Er spent på å høre erfaringene dine med ICOM så hold oss oppdatert. 

Skal sjekke ut den laderen, men har også sett lignende lader i USA til mye billigere penge. Selv etter import så havner man en god del laver i pris 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...