Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Det kan være ting som hvor stor "block size" en kabel kan håndtere som gjør at koding feiler, så absolutt en mulighet.

Jeg skal oppdatere her hvordan det går med ICOM, men det blir lite før sommeren. Jeg har en bil som vinterlagres i garasjen i år, blir pes å kjøre den ut på sommerdekk for å sette inn en annen bil og kode på den. Det eneste jeg må gjøre er å registrere nytt AGM-batteri i min E61, men det tenkte jeg egentlig å ta med ProTool.

Det er mulig å finne andre ladere billigere, det er helt klart. Fordel med 5 års reklamasjon i Norge. Også mulig å lodde om en strømforsyning fra PC-server, men det orket jeg ikke nå, for jeg har ikke en bra loddebolt og om jeg vil måle strøm og spenning som går ut så må jeg kjøpe mer stasj. Det er dog greit å sjekke at det man kjøper i Norge ikke er direkte "flipp" av Kina-varer til overpris. NorgeEbay. Strømforsyningen må forresten greie å holde over 13V under last, så diverse 12V som er billigere faller vekk, med mindre man tuller med spenningsregulatoren der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei!

Er det noen her som driver med diagnose i området Bardu?

Helst noe mer avansert enn Carly men til nød det også!
Guttungen har en X6 med dårlig batteri og håndbrekk som ikke vil release manuelt heller. Flere feilmeldinger og bilen kan da ikke flyttes :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TrondKa skrev:

Hei!

Er det noen her som driver med diagnose i området Bardu?

Helst noe mer avansert enn Carly men til nød det også!
Guttungen har en X6 med dårlig batteri og håndbrekk som ikke vil release manuelt heller. Flere feilmeldinger og bilen kan da ikke flyttes :(

Jeg vet ikke av diagnose muligheter i ditt område, men det er en nødutløsning av håndbrekk i bagasjerommet. På x5 er den på venstre siden bak deksel. Bruker et håndtak, i oransje farge, som ligger under gulvet i bagasjerommet. 

Dog så fungerte dette ikke på min x5 i sommer, så da ble det bajonettsag på høyre håndbrekk vaier. Da slipper begge hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Otis skrev:

Jeg vet ikke av diagnose muligheter i ditt område, men det er en nødutløsning av håndbrekk i bagasjerommet. På x5 er den på venstre siden bak deksel. Bruker et håndtak, i oransje farge, som ligger under gulvet i bagasjerommet. 

Dog så fungerte dette ikke på min x5 i sommer, så da ble det bajonettsag på høyre håndbrekk vaier. Da slipper begge hjul.

Ja, han er nesten der nå. Nødutløsning funker ikke og bilen er stuck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TrondKa skrev:

Ja, han er nesten der nå. Nødutløsning funker ikke og bilen er stuck

Ja, det må nok til da.

Det å skifte vaiere er egentlig ganske dritt om man ikke har løftebukk. Begge vaiere skal byttes samtidig, sier BMW.

Når de gjelder håndbrekk modulen, så pleier relé eller motor å gå i stykker. Ellers er også bryter en mulig kilde for feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjøpte mitt første diagnoseapparat i går, har bare hatt Carly inntil nå. Ville ha noe som hadde mange funksjoner til mange bilmerker, og endte opp med Autel MD808 Pro. Nesten halv pris på å kjøpe fra Tyskland vs Norge. Fant en feilkode også i farten😊 Har kjøpt diagnoseboken til Tom Denton også, greit å lese seg opp👍

20210128_224701.jpg

20210128_204609.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken butikk kjøpte du? Jeg har hatt lyst på MS906BT eller tilsvarende pga. toveiskommunikasjon, men markedet flyter over av fakes. Samme med Launch-scannere. Har du fått den verifisert på serienummer hos Autel etter kjøp? 

Er en del ålreit å lese i de bøkene til Denton. Spotta deg i Dan's gruppe på FB, en del interessant å lese der fra tid til annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, E.C. skrev:

I hvilken butikk kjøpte du? Jeg har hatt lyst på MS906BT eller tilsvarende pga. toveiskommunikasjon, men markedet flyter over av fakes. Samme med Launch-scannere. Har du fått den verifisert på serienummer hos Autel etter kjøp? 

Er en del ålreit å lese i de bøkene til Denton. Spotta deg i Dan's gruppe på FB, en del interessant å lese der fra tid til annen :)

Var klar over at det er en del fakes ute å går, så var litt skeptisk selv da jeg kom over denne på Ebay. Den ble kjøpt fra Kina, men sendt fra en tysk butikk og adresse. Har logget meg inn på Autel og registrert den, fant ut at den er produsert 07.11.20. Hadde flaks og sparte noen tusenlapper kontra diagnosebutikken.no.

Tenkte det var lurt å lese seg opp litt så man forstår det grunnleggende. 

Hehe, ja jeg leser en del på den siden også. Lærerikt👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann hoppsann.

Trenger litt guidelines her. Har en K+DCAN kabel U/bridge mellom pin 7-8.

Har koblet meg opp mot min ombygde E90 M3 med NCSexpert (denne har visstnok -08 donorbil) og dette gikk problemfritt etter å ha lagt inn E89 Daten filer.

Skal koble meg på en kompis sin 335i. Denne er -09. Her er det ikke litt snakk om connection engang. Får heller ikke respons fra INPA (noe jeg gjør med min E90).

Dette er feilkoden jeg får.

Får forøvrig samme feilkode om jeg ikke kobler til noen kabel i det hele tatt.

Har etter litt googling forsøkt å slette det som ligger i FSW_PSW.man fil uten at dette hjalp.

Hva med det som ligger i FSW_PSW.trc filen ? Vi hadde først en teori om at det var noe med OBD kontakten hans og gjorde enkel feilsøk her. Har et OBD diagnoseapparat og det får kontakt med en gang.

Skal og legges til at han har et AWRON display (som blir satt i service mode før tilkobling forsøkes).

Noen som har vært borti tilsvarende ?

FeilE92.thumb.JPG.9baae276d0d5b0ff1ae12d86c8d66eb7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HalvorK Pin 7 er K-line etter ISO-standarden, 8 er en valgfri pin som av BMW har blitt brukt til K-line. En stund i USA så trengte man både pin 7 og 8 for å få tilgang til alle modulene, dette på modeller rundt år 1996-2005, ish. Billige scannere hadde K-line kun på pin 7, men kobla du sammen 7 og 8 så var det "voila!". Uten å sjekke noe konkret så kan jeg nærmest garantere at en E9x fra -09 har ikke K-line på pin 8. Sansynligvis har den heller ikke K-line på pinne 7. Kabelen din må vel settes til CAN, mens den kan fungere på K-line for en eldre bil. Det kan hende at din bil er gammel nok til å gå på K-line, mens K-line er fraværende på din kompis sin bil, derav ingen kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...