Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, E.C. skrev:

Begynte å se på Dan for ca. 2 år siden tror jeg. Herlig kanal. Ser også på SouthMainAuto, mye bra der også.

SouthMaine tror jeg den het den jeg kom over for et par dager siden, virker bra den også!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis Denne saken fremstår som hårreisende, men dessverre ikke enestående. BMW merkeverksted fremstår i dag til tider som rene delebytteverksteder. Jeg kommer til å fortsette å bruke ///Moe Auto i Stavanger på det som ikke fanges av serviceavtale(r), der er det en ganske annen tilnærming til ting, der det også brukes læring fra tilsvarende problemer med andre modeller for å begrense mengde delebytter.

Jeg hadde en Mini R56 med den beryktede N14 motoren. Den sleit med manglende turbotrykk til tider, men det var litt sånn av og til at feilkoden kom. Kunne slette feilkoden, så ved neste gode pådrag kom varsellampen på drivetrain opp igjen, men med rolig kjøring kunne du kjøre en stund. Jeg hadde den inne til Bavaria som ikke klarte å finne noen feil (!) - de slettet feilkoder, og jeg kjørte avgårde. På vei ut fra første rundkjøring var det på an igjen.

Med mine svært begrensede feilsøkingskunnskaper + ISTA + googling klarte jeg til slutt å redusere det til det jeg trodde var magnetventilen på turboen (diverter valve), som jeg etter mye lesing forstod at kunne ha ha slitasje i membranen og at den derfor lakk av og til. Ventil fra Pierburg ble kjøpt inn for 500kr fra Eurodel, og levert med bilen da den ble solgt før bytte. Ventilen ble byttet av neste eier og forstod det sånn at problemet forsvant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosereisen min startet skikkelig da jeg var ute med speedometeret på min e36 for å bytte en lyspære. Det kunne lirkes inn og ut gjennom åpningen på rattet, men med frakoblet kontakt og tenning på hakk 1 for å få vekk rattlåsen så kom airbaglampen på. Lampa ville faktisk slukke etter 2 min, men godt nok for PKK var det jo ikke. 

Etter manglende kontakt med både INPA og proff Wurt WoW lånt av naboen dro jeg til BMW. Karen der holdt på med ISTA i 30-40 min før han ga opp og konkluderte med noe ledningsbrudd eller kortslutning noe sted, trolig i motorrommet. Ble bare 700 kr på meg ettersom feilen ikke ble lokalisert. Alternativet var å feilsøke i mange timer eller bytte ledningsnett. Ikke reelt på en bil innkjøpt for 20k. 

Det ble til at jeg fant ut en kontakt der ledningsnettet for diagnose på bilsiden og motorrommet kunne separeres. Da fikk jeg plutselig kontakt med motor og automatkasse. Det som dro ned diagnose lå da på "bilsiden". For airbagmodulen så endte jeg opp med å modifisere en 20-pins adapter som går til kontakten i motorrommet til å ha egen diagnoseledning som kan kobles rett på en modul. Da var det bare å grave fram airbagmodulen og kutte kabelen til ledningsnettet som drar alt ned og få på min kabel. Feilen ble slettet på 20 sekunder og jeg lærte utrolig mye. Måtte gjøre det samme da ABS-feilen kom og jeg skulle lese ut koder.

Jeg skjønner at merkeverksted har faste prosedyrer og framgangsmåter, men det bør da forventes at ansatte har en viss systemforståelse og ikke kun opererer etter SOP'er, i alle fall til de timeprisene som er. Finnes klart gode diagnostikere der ute, men for min del har jeg funnet ut at jeg heller feilsøker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er kombinasjonen av veldig strenge SOP'er og konstant mas om høy produktivitet som ofte er skylda for at man ender opp i slike situasjoner. Er det snakk om sporadiske feil eller feil man har lite til ingen kunnskap om, så kjenner man fort på tidspresset og gir enten opp eller foreslår dyre og/eller unødvendige reparasjoner. 

Hos oss er vi delt i tre grupper for å prøve å unngå at de som skal være produktive sitter med tunge eller tidskrevende feilsøk. For å ikke snakke om hvor A4 importør/fabrikk er på hver minste lille detalj. Følger man ikke prosedyrer og kjører på etter eget initiativ, så ender det fort opp med at du blir syndebukk fordi du glemte å kjøre kontrollplan på ett eller annet - selvom om du måtte finne feilen og fikse det. Dette gjelder forøvrig biler med garanti. Vært der selv på en Q7 som konstant varslet om slitte bremser og defekt baklampe selvom den fungerte. Hva var feilen? Irr i ledningsnett for både lampe og slitasjevarsler. Hva endte det opp med? Avslag grunnet jeg ikke har utført test plan på aktuell feilkode selvom feilen er åpenbar og dokumentert. Verksted må dekke kostnaden til tross for garanti på bilen.

Ref det @Otis skriver, er det rart at et merkeverksted med tilgang til ISTA ikke får opp samme konklusjon via Test Plan om å oppdatere SW. Det vet jeg ikke hva egentlig tyder på. Har selv vært borti at jeg ikke har fått nullstilt slitasjevarsleren på min E61 og onkel til F15, men der var det snakk om dårlig kontakt grunnet det antar er pga uoriginale sensorer. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for at jeg tok valget ved å kjøpe inn og lære meg diagnose og koding, lærer enda. Kan ikke en gang tenke meg på hvor mange penger jeg har spart på nettopp det samt at jeg har hjulpet utallige folk både kjente og random. T. på bimmerfFiks har jeg alltid hatt god kontakt med og han har lært meg mye.

Fant et bilde fra mai 2013 da jeg var gått all inn og klar for "oppdrag"
IMG_1659.thumb.JPG.96c285809727d76832b454350f5736a2.JPG
IMG_2355.thumb.JPG.2da5c86ec6ed9a65fb7f996b3cd88d85.JPG

Var veldig stas dette husker jeg, det var var veldig få/ ingen som drev med dette i Bergen (bodde der da) den gang.
Og for de som ikke opplevde DIS så er det før ISTA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, helt ny her og beklager hvis det er OT, moderator må gjerne flytte eller slette innlegget.

Jeg har fått det røde rattlås symbolet og må resette cas og elv. Cas har jeg resatt med Wurth WOW men den klarer ikke å resette telleren i elv. Har lasten ned inpa/tool32 men mangler riktig kabel. Noen i Oslo, Lillestrøm, Strømmen, Jessheim området som har en å låne/leie meg ?

Ta gjerne kontakt på 45391198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kaosE87: hyggelig å hilse på.

Her ble ELV-counteren (forsøkt) resatt med Launch X-431, men det ser ut til å være et fysisk/mekanisk problem med komponentene. Launchen hadde nå en funksjon for resett uten at problemet ble løst der og da. Sender deg feilkodene på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

God kveld😊 Jeg tenkte å lufte et problem jeg har fått med min 2017 F48 B48 X-drive. Over et års tid har jeg hatt en feilkode lagret på klima, mixing flap drive right. Har ikke tenkt noe over det, da bilen har fungert som den skal uten at jeg har merket noe. Kun ved diagnose ligger feilmeldingen der. 

Men nå til juleferie i 20 minus gikk det galt. Bilen blåste kun varmt på førersiden, og iskaldt på passasjersiden. Var forholdsvis kaldt for samboer den turen😅 Dagen etter fungerte alt, dagen etter det blåste det ikke noe som helst på høyre side, nå blåser den varmt og kaldt/ingenting annenhver dag på høyre. Venstre funger normalt, og motoren når driftstemp som før. Har googlet en del, og fant denne: 

Screenshot_20221230_223438_Gallery.thumb.jpg.362d86383326bb4cf209aba84942a74b.jpgScreenshot_20221230_223448_Gallery.thumb.jpg.f37f32ced381164291a8a0d8f18d2e73.jpg

Jeg har en Autel MP808TS (10 000kr), som har en haug funksjoner, jeg er ingen ekspert men liker å prøve meg. Har kjøpt en ny original motor som styrer spjeldet, men ikke fått byttet for å se om det er den enda. Noen tanker om hva jeg burde gjøre, og er "amatøren" på riktig spor?😆 

Her er feilkoden:

Screenshot_20221230_222959_Gallery.thumb.jpg.7b16e9750763f0fffc8f626648844c07.jpg

 

 

 

Endret av Krisfje
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Er gøy å prøve seg litt frem, lærer underveis😊 Er usikker på om jeg kommer ordentlig til flapsen, men det får jeg vel nesten bare vente å se på til jeg skrur ut "motoren". Ja, den kan nok det, veldig fornøyd med Autelen. Skal ha alle funksjoner som original-diagnose😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser at det er litt aktivitet her igjen, så håper på at noen sitter på fasit.

Per dags dato har jeg kun brukt ISTA+ for feilsøking av bilen. Har egentlig aldri brukt INPA, men bestemte meg for å prøve i dag. Programmet i seg selv funker som det skal, men når jeg trykker inn på e83 og deretter m47 New (DDE 5.0), kommer det opp en feilkode også blir jeg sendt tilbake til hovedmenyen. Akkurat det samme skjer med e60'ien som har samme motor, men DDE 6.0. 

Det jeg i all hovedsak lurer på da er hvordan skal jeg fikse dette slik at jeg får brukt INPA? Har ikke testet med noen andre biler med andre motortyper enn m47, så for alt jeg vet så kan det være noe feil med INPA eller så er det noe feil med filene til m47?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kanskje litt for vagt spørsmål, beklager for det. Tok en kjapp tur i garasjen for å se på feilkodene på nytt. Legger ved tre stykk bilder, ett av hovedmenyen, ett hvor jeg viser hvilken jeg velger og ett siste av feilkoden som kommer opp når jeg velger motorkode.

 

image.thumb.png.0c15d2b2017a85fb22cfa308ee4a8c7c.png

 

image.thumb.png.c486d176950a8618c2d73d5a0f2a8d7c.png

 

image.thumb.png.9551f137c82511b395b5b10ff5559ff9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...